צפו: מחירי הדלק מזנקים ומגיעים לשיא מזה 7 שנים
(צילום: שמוליק דודפור)
משרד האנרגיה הודיע כי מחירי הדלק יתייקרו החל מהיום (ג') ב-34 אגורות - העלייה החודשית החדה ביותר מזה שבע שנים. בכך, המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בתחנה בשירות עצמי, כולל מע"מ, לא יעלה על 6.71 שקל לליטר. התוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר, ללא שינוי מהחודש הקודם, והמחיר המירבי באילת יעמוד על 5.74 שקלים לליטר - עלייה של 29 אגורות "בלבד".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בבשורה קשה לא רק לבעלי המכוניות, אלא גם לאזרחים נוספים שצפויים להיפגע מהתייקרות של מוצרים נלווים ואף עבור הממשלה, שכן התגברות האינפלציה עלולה לעלות מיליארדים לקופת המדינה. בנוסף, מדובר בקושי גם עבור בנק ישראל, שצפוי להעלות את הריבית כבר בקרוב, כנראה עוד לפני ליל הסדר (החלטת הריבית תהיה ב-11 באפריל), כדי לבלום את האינפלציה לפני שתתפרץ למחוזות לא רצויים.
1 צפייה בגלריה
תחנות דלק בתל אביב לפני עליית המחירים
תחנות דלק בתל אביב לפני עליית המחירים
תחנות דלק בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
למה בעצם מחירי הדלק עולים בשיעור כה גבוה? מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, הסביר כי הסיבה העיקרית להתייקרות הרבה במחיר הנפט בעולם היא היציאה מהאומיקרון במדינות רבות, שם מתרחבת הפעילות במשק. "העולם חוזר לשגרה בהדרגה".
כמו כן, לדבריו, החשש ממלחמה שתפרוץ בין רוסיה לאוקראינה משפיע גם הוא. זאת, מכיוון שהאפשרות שיוטל אמברגו על רוסיה כתוצאה מהמצב עלולה לצמצם את היצע הנפט הקיים בעולם, אשר צורך כיום כ-88.5 מיליון חביות ביום.
כמה מחיר הנפט גבוה? המחיר עלה רק בימים האחרונים ל-88 דולר לחבית. בכך, עלה מחיר החבית מ-78 דולר בתוך חודש ומ-73 דולר בתוך שישה שבועות - מתחילת דצמבר. המדובר בעליית מחירים משמעותית של 15 דולר, שהם יותר מ-20% בתוך חודש וחצי בלבד. זאת, לאחר ירידת מחיר החבית בשל פריצת האומיקרון משיא של 85 דולר בסוף חודש אוקטובר האחרון.
האם מדובר בשיא גם בישראל? בארץ מדובר בשיא שלא נרשם מאז חודש דצמבר 2014 - למעלה משבע שנים. מחיר השיא בכל הזמנים בישראל היה ב-2 בדצמבר 2012 - 8.25 שקלים לליטר דלק 95 אוקטן.
מהן ההשלכות האפשריות של התייקרות כה גדולה על המשק הישראלי? עלייה כה משמעותית במחיר הדלק משפיעה למעשה על המשק כולו. התעשייה תשלם יותר על הדלק וההובלה תתייקר. לכן גם מדד המחירים לצרכן צפוי לעלות בשיעור גבוה מהצפוי עד כה.
בנוסף, עלייה חריגה במדד צפויה להקדים את ההחלטה של בנקים מרכזיים, ובכלל זה בנק ישראל, להעלות את הריבית במשק. העלאת ריבית תקשה על העסקים ועל האזרחים, בעיצומה של תקופה לא פשוטה במשבר הקורונה הנמשך כבר שנתיים.
מה צפוי בהמשך השנה? לפי שעה לא ניתן לחזות רחוק מה יהיו מחירי הדלק באביב ובקיץ. הכל תלוי בעיקר בעצירת התפשטות נגיף הקורונה, הגידול בחיסונים, פתיחת המשק במדינות רבות, או חלילה מצב הפוך: זן קטלני חדש שיגביר את שיתוק הכלכלה בעולם ואז מחירי הדלק שוב יירדו. מלחמה, אם תפרוץ באירופה, תגרום כנראה לעלייה נוספת במחיר הנפט בעולם. אי-הוודאות לכן רבה מאוד.
מה יכולה לעשות הממשלה כדי להוריד את המחיר? היא יכולה לסבסד את המוצר, כפי שנעשה לאורך שנים רבות במחירי הלחם האחיד, להטיל פיקוח ולהביא להורדת מחירים, או להפחית את המיסים. אך זה מה שהממשלה ממש לא עושה בתחום הדלק. המס שגובה המדינה על ליטר דלק הוא אחד מהגבוהים בעולם: 70 אגורות מכל שקל שאנחנו משלמים בתחנת הדלק הוא לא מחיר הנוזל היקר, אלא מס שגובה הממשלה. מדובר במיליארדי שקלים רבים בכל שנה המעשירים את קופת המדינה.
פורסם לראשונה: 07:09, 31.01.22