ועידת הנשים 2022- מנהיגות נשית. נורית דאבוש, פרופ' צפירה גרבלסקי-ליכטמן וטובה דורפמן
(צלמים: אורי דווידוביץ, משי בן עמי, סטס קפולו)
בריאיון בוועידת הנשים של המדינה של ynet, "ידיעות אחרונות" ו"לאשה" לרגל יום האישה הבינלאומי התייחסו פרופסור צפירה גרבלסקי-ליכטמן מהאוניברסיטה העברית, מנכ"לית 'קרן שטיינהרדט' וסגנית יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית טובה דורפמן, וראש ההתמחות לחוסן לאומי נורית דאבוש, למנהיגות נשית וניהול נשי.
"אני חושבת שאם במקום פוטין הייתה מנהיגה אישה ובמקום המנהיג האוקראיני הייתה מנהיגה אישה אז בטוח שהם היו יכולים לנהל ביניהן איזשהו שהוא שיח אחר", אמרה דאבוש. "ניהול נשי הוא ניהול שונה. הוא לא בהכרח ניהול נכון יותר והוא לא בהכרח ניהול מקצועי יותר, הוא ניהול שונה. נדמה לי שהוא יותר מתאים לעידן החדש, למציאות המשתנה החדשה. הניהול הנשי מתאים יותר מאשר הניהול הגברי".
4 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
פרופ' צפירה גרבלסקי-לליכטמן, טובה דורפמן ונורית דאבוש בוועידה
(צילום: אביגיל עוזי)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
פרופ' גרבלסקי-ליכטמן ערכה מחקר על מנהיגות וניהול נשי בזמן הקורונה. "פעם ראשונה בהיסטוריה שיש במקביל חמש נשים שהן מנהיגות מדינות דמוקרטיות מערביות. לא היה דבר כזה מעולם. הן הראו מודל חדש של מנהיגות, שבניגוד לגברים, הראו הרבה יותר אמפתיה, רגישות בין אישית ואפילו אופטימיות, דווקא בכל הקושי שחווינו בקורונה. מנהיגה שמצליחה לחייך, לא ראינו את זה בכלל במודל המנהיגות הגברי".
דורפמן, הוסיפה בנושא: "כשאני חושבת על מנהיגות נשית, אחת המילים הראשונות שעולות לי זה חמלה. הן באמת הביעו חמלה".
לצד האופטימיות, ולמרות שאנחנו כבר במאה ה-21, נשים הן עדיין מיעוט בהנהלות. "אחד הדברים המדהימים זה שנשים הגיעו היום למשרות הכי בכירות אבל עדיין הפרופורציה שלהן, במיוחד בתפקידים הבכירים, היא מאוד לא שוויונית. אנחנו רחוקים מה-50%, אנחנו רואים את זה גם באקדמיה, 20% פרופסוריות, אנחנו רואים את זה בפוליטיקה ואנחנו רואים את זה בצורה מאוד קיצונית בחברות שנסחרות בבורסה שבראשן עומדת אישה", אמרה פרופ' גרבלסקי-ליכטמן.
4 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
פרופ' גרבלסקי-ליכטמן
(צילום: דנה קופל)
4 צפייה בגלריה
נורית דאבוש  נציגת סל התרופות
נורית דאבוש  נציגת סל התרופות
נורית דאבוש
(צילום: יריב כץ )
4 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
טובה דורפמן
(צילום: דנה קופל)
דורפמן דווקא רואה את האור בקצה המנהרה: "אני חושבת שיש יותר ויותר, זה תהליך. אני חושבת שאולי אני הכי מבוגרת פה בחדר אבל כשאני למדתי באוניברסיטה, שזה היה שנות השישים והשמונים המוקדמות, אנחנו היינו במקום אחר לגמרי והיום יש לנו 10 מנכ"ליות של משרדים ממשלתיים. אני סגנית יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ואני חייבת להגיד, גם במוסדות הלאומיים, שזה קק"ל, הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית העולמית לא היה אף פעם יו"ר אישה, שזה צריך להשתנות. מכל המחלקות יש רק 5 מנכ"ליות או ראשות מחלקה במחלקות בהסתדרות הציונית העולמית וגם בכל המוסדות. אז באמת צריך שינוי. אנחנו עוד לא שם אבל יש אופטימיות כי אנחנו כן רואים שזה משתנה. הבשורה הזאת של מנכ"ליות במשרדים הממשלתיים, השרות, זה תהליך".
דאבוש סיכמה: "אני יושבת בדירקטוריון שבו אני האישה היחידה בחדר ויש 11 דירקטורים גברים, זה לא הכי נעים שבעולם וזה לא תמיד גורם לתחושת נוחות שלך כדירקטורית. הדבר היחידי שאנחנו כן צריכות לעשות זה להגיד לעצמנו, לנו כנשים, בעולם הדירקטוריונים זה מאוד מקובל, אישה מסיימת את תפקידה ואז מחפשים אישה, אבל אנחנו לא צריכות להיות שם. אנחנו צריכות להיות במקום שבו כשמחפשים דירקטור לחברה אז הנשים תגענה. זה שיש אישה אחת בדירקטוריון לא נותן תעודת הכשר לדירקטוריון וזה שאישה אחת מסיימת לא אומר שרק אז תבוא אישה אחרת, אלא אנחנו צריכות להיפך. אני מקדמת בברכה את מה שעשתה ענת גואטה מהרשות לניירות ערך, שקראה לחברות בעצם למלא את הדירקטוריונים בלפחות 35% נשים ואז גם הנוכחות שלנו תהיה הרבה יותר נוחה, היכולת שלנו להביע את דעתנו, היכולת שלנו להביא את עקרונות הניהול הנשי לתוך החברות האלה, תהיינה הרבה יותר גדולות.