הסערה סביב ויתור כביכול של רשות המיסים על גביית חובות מס על ידי החינוך החרדי העצמאי הביאה היום להכחשה נמרצת של רשות המיסים בדבר הוויתור כביכול על החוב ועל עיקול של 30 מיליון שקל מכספי החינוך העצמאי. אולם, בה בשעה מתברר שבעוד שלכיס ממשלתי אחד הוכנסו יותר מ-30 מיליון שקל - מכיס ממשלתי אחר, מכספי תקציב המדינה, הועברו מיליוני שקלים לרשת החינוך החרדי, כדי שניתן יהיה לשלם היום את משכורות חודש מאי למורים.
באוצר אומרים כי לצורך תשלום המשכורות כחוק הועבר למגזר העצמאי סכום הכסף שנועד לתשלום המשכורות ללא קשר לעיקול הכספים שכבר בוצע והושלם. בעקבות זאת הסיר ח"כ משה גפני את איומו לפרוש בשלב הזה מתפקידו כיו"ר ועדת הכספים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בימים האחרונים טענו גורמים שונים, בין השאר פוליטיקאים מהאופוזיציה, כי רשות המיסים ויתרה כביכול על עיקול כספי חובות של יותר מ-30 מיליון שקל לרשת החינוך החרדית ולכן הסיר ח"כ משה גפני את איומו לפרוש היום מוועדת הכספים.

"לא בוטל עיקול אפילו על שקל אחד"

אולם, גורמים ברשות המיסים הבהירו היום (א') בשיחה ל-ynet כי "העיקול על חשבונות העמותה שריר וקיים והסכום המהווה את עיקר קרן החוב מצוי בידי רשות המיסים וכך יהיה עד שהעמותה תגיע להסדר מלא על תשלום חובותיה. מדובר ביותר מ-30 מיליון שקלים ולא בוטל עיקול אפילו על שקל אחד".
ברשות המיסים אמרו עוד כי "הוויתור" היחיד היה להימנע מלתפוס את הכספים שהאוצר יעביר מהתקציב היום לתשלום המשכורות של המורים בחינוך החרדי, שכן אסור לפי החוק שלא לשלם משכורות לעובדים. עוד אמר גורם ברשות כי העיקולים למעשה יימשכו "ככל והחוב לא יוסדר במלואו. אז נצטרך להמשיך ולפעול. עם זאת כרגע עוקל כל סכום החוב שהיה עד עכשיו".
בה בשעה אישרו באגפי החשב הכלל והתקציבים במשרד האוצר להעביר מיליוני שקלים לרשת החינוך החרדית העצמאית, כי לפי חוק יש לשלם משכורות לעובדים ולא יעלה על הדעת שהמורים לא יקבלו את כספי המשכורת.
וכך יוצא בעצם שאגף אחד של משרד האוצר גובה חובות מגוף שהשתמט מתשלומי מיסים ואגף אחר נאלץ לשלם לאותו גוף מיליוני שקלים כדי שלא יתהווה מצב שעובדי הגוף הזה לא יקבלו משכורות. גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet כי הוחלט לבצע כעת "ביקורת עומק" בחינוך החרדי העצמאי כדי לעמוד על תנועות הכספים והמאזן בגוף זה על מנת להסדיר את ניהול הכספים הללו לעתיד כולל תשלום מיסים כחוק.
במקביל שוגרה היום בצהרים דרישה לבירור דחוף של ההחלטה כביכול לוותר על עיקול כספי רשת החינוך העצמאי, בסך עשרות מיליוני שקלים והיא כונתה: "אפליה בוטה".
את הפנייה יזם ערן שוורץ, מנכ"ל "חופשי בארצנו", שאמר כי "מדובר בהחלטה שערורייתית שפוגעת באמון הציבור ומעניקה יחס מועדף לגופים פוליטיים מקורבים".
מטה המאבק "חופשי בארצנו" פנה לפיכך במכתב דחוף ליו"ר רשות המיסים, עו"ד שי אהרונוביץ, וליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, בדרישה לבירור מיידי של ההחלטה המקוממת, כביכול, לוותר על עיקול כספי רשת החינוך העצמאי החרדית, שצברה חובות עתק של עשרות מיליוני שקלים בשל אי-תשלום מקדמות מס הכנסה במשך שנים.
לדברי שוורץ, "החלטה זו מהווה אפליה בוטה ומתן יחס מועדף לגוף פוליטי בעל כוח, לעומת האזרח הקטן והעסקים הקטנים, שנרדפים ללא רחם על ידי רשויות המס בגין חובות זניחים. היא פוגעת בשוויון בפני החוק ובאמון הציבור במערכת המיסוי".