בשיתוף אתר "המקצוענים"
האביב מחייך אלינו, אך סימני העובש שלרוב נוצרו בתקופה הגשומה מעציבים. מעבר לעובדה שזה מאוד לא אסתטי, הרי שמדובר במפגע תברואי שכדאי להיפטר ממנו במהירות, לפני שהוא מתפשט והסרתו הופכת להיות יקרה ומסורבלת יותר.

רגע לפני שממהרים להסיר את העובש ולצבוע: מה כדאי לעשות?

אם לא תטפלו קודם במקור לעובש, הרי שהוא יחזור כעבור זמן קצר. זה יכול להיות כמה שבועות אחרי הצביעה, או כמה חודשים, אבל הדבר ממילא יחייב אתכם להסיר אותו ולצבוע שוב את הקיר.
לכן, לא כדאי להתעלם ממקור הבעיה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הסיבות לעובש יכולות להיות מגוונות למדי: רטיבות בקירות או בתקרה, יכולה לגרום לעובש לצאת דרך הקירות.
לחות בחדרי רחצה לא מאווררים, יכולה לגרום לעובש על הקירות, התקרה ובין האריחים. במקרה זה, הבעיה בוודאות תחזור על עצמה, אם לא תקפידו על אוורור יומיומי ועל התקנת ונטה והפעלתה מדי יום.
תקלה במזגן יכולה לגרום לנזילת מים ולעובש שיתפתח בעקבותיה. במקרה זה, בעל המקצוע הרלוונטי הוא טכנאי מיזוג.
פיצוץ צנרת, יכול לגרום לעובש על הקירות, בעקבות אידוי המים והרטיבות שמצטברת בקירות. במקרה זה, בעל המקצוע הרלוונטי הוא אינסטלטור, אך אם אינכם יודעים את מיקום הבעיה בצנרת, ייתכן שתצטרכו בנוסף להזמין גם מאתר נזילות מקצועי בעל המכשור המתאים לכך.
כמו כן, יכולה להיות בעיה באיטום, שגורמת לחדירת מים מהגג או מהחלונות. גם במקרה זה, בעלי המקצוע יכולים להיות שונים: קבלן איטום או מתקן גגות רעפים, בהתאם לסוג הגג שלכם.

פתרתם את מקור התקלה? אלו הדברים שכדאי לבדוק מראש לפני שצובעים

כשאתם מזמינים צבע לביתכם, כדאי מאוד להזמין אותו לביקור מקדים, על מנת שייתן לכם הצעת מחיר מסודרת בכתב.
אל תסתפקו בצילום של הנקודה הספציפית המצריכה תיקון, בייחוד אם מדובר ברטיבות שהתפשטה ברחבי הבית, מעל הפאנלים, בקירות ובתקרה.
כך, תדעו אם דרוש טיפול מקיף שכולל הסרת העובש וצביעה של כל התקרה והקירות, או רק של טיפול נקודתי בפינות החדר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה צריכה לכלול הצעת המחיר?

פירוט של חומרי הגלם בהם הוא צפוי להשתמש: סוג הצבע וסוג החומר נגד עובש. דרשו שכל חומר או תוספת שאמורים להיות בשימוש, תתומחר מראש ולא במהלך העבודה עצמה.
היקף העבודה: האם מדובר בצביעה חלקית או מלאה, ובכמה שכבות צבע מדובר. כמו כן, דרשו שיצוין בכמה ביקורים מדובר, האם המחיר כולל תיקוני שפכטל ומה משך זמן הייבוש בין שכבה לשכבה. לא תרצו שהוא יצבע את השכבה השנייה, לפני המתנה לייבוש מלא של השכבה הראשונה, אחרת הצבע יתקלף כעבור זמן קצר.
ההכנות הדרושות לעבודה והניקיון בסיומה: מי אמור לבצע את כיסוי המשטחים, לשאת בעלויות יריעות הניילון והדבק ולנקות בצורה יסודית את הבית, בסיום כל יום עבודה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
משך העבודה המשוער ופרטים על העובדים: בקשו שיצוין במפורש בכמה ימי עבודה יידרש ותוך כמה זמן הוא צפוי לסיים את העבודה.
דרשו שיצוין כמה עובדים מגיעים והאם הם מועסקים בצורה חוקית ובהתאם לכל חוקי העבודה המחייבים, האם יש להם ביטוח. אל תגידו 'זה רק צבע'.
כשמטפסים על סולמות בשטח הבית שלכם, אתם אלו שצפויים להיות אחראים לכל נזק שייגרם לגוף או לרכוש של העובדים.
המחיר ומשך האחריות: דרשו שיצוין במפורש המחיר הסופי שאמור לכלול את כל החומרים ואת העבודה, כולל מע"מ.
אל תסכימו לשלם מקדמה גבוהה מדי, אלא רק בסיום העבודה, ודרשו אחריות למקרה שיתגלו קילופים, פגמים או נזק לרכוש שלכם.
לגבי חזרת העובש, שימו לב שלא ניתנת אחריות על כך (לא יותר משבוע-שבועיים, בכל אופן), שכן הצבע לא יכול להבטיח שהבעיה לא תחזור על עצמה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך להתארגן לצביעה נגד עובש?

הוציאו ילדים וחיות מחמד מהבית: בשל השימוש בחומרים כימיים חזקים, חשוב להרחיק ילדים, חיות מחמד, אוכלוסיות בסיכון (נשים בהיריון וקשישים) מהבית למשך כמה שעות לפחות. אם מדובר בהסרת עובש מחדרי ילדים, כדאי להשאיר את הילדים מחוץ לחדר למשך כ-24 שעות.
הקפידו על אוורור הבית בזמן העבודה: במהלך העבודה דאגו שכל פתחי הבית (חלונות, דלתות וחדרי שירות) יהיו פתוחים. אם יש לכם ונטה, הפעילו אותה כדי לאפשר לאדי החומרים להתנדף החוצה.
הכינו את הבית: סדרו את הבית, אספו חפצים פזורים והזיזו רהיטים אל מרכז החדר או הוציאו אותם ממנו.
בסיום הצביעה: ודאו שהבית חוזר למצבו המקורי, שהצבע אוסף את כל יריעות הניילון, מסיר את נייר הדבק ומתקן פגמים שמתגלים בעקבות הסרת הנייר ממתגי חשמל, ממשקופים ומהריצוף. דאגו שהוא אוסף את החומרים ואת הציוד: פחיות צבע, מברשות, מגשי צבע וכל כלי עבודה אחר, לרבות סולם, ומנקה אחריו את הבית כפי שסוכם מראש.

מה אמור להשפיע על המחיר?

מצב העובש: טיפול נקודתי בעובש אינו דומה לטיפול בעובש שהתפשט על כלל הקירות והתקרה בבית. כמו כן, בחללים רטובים כמו חדרי אמבטיה, שם כמות הלחות גבוהה והסרת העובש משם נחשבת למורכבת יותר, יש תוספת מחיר.
תיקונים לפני הצביעה: קירות שהתנפחו, צבע שהתקלף מהתקרה, הצטברות עובש על גבי רובה – כל אלו מחייבים תיקונים נפרדים שאינם כלולים במחיר. ככל שיש צורך בתיקוני שפכטל, בהסרת רובה ובמילוי שלה ובביצוע עבודות איטום נקודתיות, כך המחיר יעלה בהתאם.
פורסם לראשונה: 15:04, 14.03.23