כדאי להדק חגורות: אחרי שנים של חיים בלה-לה-לנד בתחום מחירי הסלולר, אנחנו במדרון ‏חלקלק, כל הדרך בחזרה לימי החזירות העליזים של שנות ה-90 המוקדמות, שהפכו את ספקיות הסלולר ‏לפרות חולבות של מזומנים.‏
כבר שלוש שנים שספקיות הסלולר עושות שימוש בבאזז המבושש לבוא של "דור 5" כדי ‏למכור לנו חבילות שימוש יקרות מבעבר, שברוב המקרים אין בינן לבין חוויית שימוש ‏בטכנולוגיה הזו כמעט כלום. כולן – מסלקום עד פרטנר לפלאפון והוט – גררו בשנים הללו ‏רגליים בפריסת אנטנות דור 5 חדשות בשל חיסרון כיס, וכולן מעניקות עד עצם היום הזה ‏שירות דור 5 חלקי בלבד ברוב שטחי ישראל. רק באחרונה החלו להפעיל ליבת דור 5 ‏אמיתית, שאמורה בעיקר לסייע להן בניהול יעיל יותר של הרשת. בעצם, אזורים מסוימים ‏בארץ אינם מכוסים עדיין גם בדור 4.5. ‏
2 צפייה בגלריה
פלאפון
פלאפון
פלאפון
(צילום: פלאפון)
אז נכון, החבילות הללו – בלי קשר ל"דור 5" – כוללות שדרוג משמעותי בנפחי הגלישה ‏שהן מאפשרות: מאות ג'יגה-בייט של גלישה סלולרית באינטרנט, נפח שרובנו המוחלט אינם ‏זקוקים ולא נזדקק אפילו לחלק קטן ממנו, גם אם נקדיש שעות רבות מדי יום לצפייה סלולרית בנטפליקס (בלייב, כלומר ‏ברכבת או באוטובוס). ‏
מחירי השימוש בסלולר בישראל היו עד כה מהנמוכים בעולם – תוצאה ישירה של הסביבה ‏התחרותית האכזרית שנולדה עם רפורמת כחלון. לספקיות הסלולר, שעד לאותה רפורמה טבלו בשומנים ‏ורחצו במזומנים, נדרשו שנים של קיצוצים, פיטורים, הפסדים והיערכות מחדש כדי ‏להתאושש – והן עשו זאת בהצלחה צנועה אך לא מבוטלת. הן מצפות כל הזמן, בקוצר רוח, לבוננזה חדשה: ‏כשעסקי הטלוויזיה שפתחו הכזיבו, הן פנו בחוכמה לסיבים האופטיים הרווחיים, ובאחרונה ‏הן טובלות ידיים אפילו בשיווק חשמל. ההכנסות לא רעות, אבל איפה הימים ההם.‏
השימוש בסלולר היה ונשאר עסק הליבה של הספקיות – כאן קבור הכסף הגדול. נדרש רק ‏תירוץ טוב, מעורר רושם ומשכנע מספיק כדי להעלות סוף סוף את מחירן של חבילות השימוש, ‏במיוחד מול מחירי ספקיות ה"לואו-קוסט" (‏MVNO‏), שאת חלקן הקימו הספקיות הגדולות בעצמן, ושמספקות ‏למעשה את אותו שירות עצמו. "דור 5" או "‏‎5G‎‏" נשמע מבטיח, טכנולוגי ואפוף הילת "פרימיום", וזו סיבה טובה לשלם יותר. ‏המהלך השיווקי, ציני ככל שיהיה, עובד היטב וללא שמץ של ביקורת ציבורית.‏
2 צפייה בגלריה
משרדי סלקום
משרדי סלקום
משרדי סלקום
(צילום: אוראל כהן)
בהעלאת המחירים הנוכחית שלה, פלאפון הולכת אמנם בעקבות סלקום, שבשבוע שעבר החלה למכור חבילות דומות (פרטנר, ‏סביר להניח, בדרך). אבל היא הוסיפה "טוויסט" מרושע: פלאפון, לפי הודעתה, תמכור מעתה ‏חבילות ‏‎5G‎‏ בלבד. מדובר כמובן בהטעיה, שמטרתה לכוון את רוב העדר – זה שלא יטרח ‏לקרוא את האותיות הקטנות – דווקא למסלול ‏‎5G‎‏ היקר, שתעריפיו יתחילו מעתה ב-54.90 ‏שקל (64.90 אחרי שנה). בצדק רואה בכך מנכ"ל פלאפון אילן סיגל "מהלך אסטרטגי שיעודד ‏מעבר מהיר של לקוחות לחוד החנית של הטכנולוגיה הסלולרית"; רק שלמעשה, הוא מתכוון ל"מהלך אסטרטגי ‏שיעודד מעבר מהיר של מזומנים – מכיסי לקוחות שאינם זקוקים לשירות כזה – לקופת החברה".‏
פלאפון מוסיפה בעורמה - כמעט מזהירה - כי מנויים בעלי מכשירים תומכי דור 4 בלבד ‏"יוכלו להמשיך להצטרף לחבילות דור 4 מותאמות". "בלבד?" נראה אותם ‏מפשפשים ברכושנו הפרטי: בפועל, כל לקוח שירצה בכך יוכל להמשיך ולרכוש – גם בפלאפון ‏‏– חבילת דור 4 עם 400 ג'יגה גלישה (!) ב-39.90 שקל בלבד, ואפילו תמורת 35.90 שקל, אם ‏מדובר בשלושה מינויים. כאמור, רובנו – גם בחבילה הזו, לא רק שלא נרגיש בשמץ של הבדל ‏בחוויית השימוש השוטף, בשיחות ובגלישה – אלא גם נישאר עם "עודף" של מאות ג'יגות לא מנוצלות.