משרד האוצר, בנק ישראל, הרשות לניירות ערך ורשות החדשנות הודיעו על הקמת צוות ייעודי לבחינת השלכות קריסת בנק SVB בו היו להרבה מאוד חברות סטארט-אפ ישראליות חשבונות.
הצוות, בראשות מנכ"ל משרד האוצר עו"ד שלומי הייזלר, יורכב מנציגי משרד האוצר, בנק ישראל, רשות ניירות ערך ורשות החדשנות, ויהיה בקשר עם תעשיית ההייטק המקומית, הקרנות והמוסדות הפיננסים בישראל ובארה"ב לצורך קבלת נתונים וניתוח ההשפעה האפשרית על המשק הישראלי וככל שיידרש, לגיבוש מענה לחברות הישראליות. כמו כן, הבנקים בישראל הודיעו כי יסייעו לחברות, כאשר בין הפתרונות הקמה מהירה של חשבונות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
סיליקון ואלי בנק
סיליקון ואלי בנק
סיליקון ואלי בנק
(צילום: AP)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "קריסת הבנק היא אירוע משמעותי הן לכלכלה האמריקאית והן לכלכלה הישראלית. הבטחנו לפעול לכך שהכלכלה הישראלית תהיה אי של יציבות וודאות במים הכלכליים הסוערים בעולם, וכך בעזרת השם נעשה. מדינת ישראל תעמוד לימין תעשיית ההייטק המקומית ותסייע לה לצלוח את המשבר ולהמשיך את תנופת הפיתוח והעשייה".
כזכור, בימים האחרונים צללה מניית הבנק בעשרות אחוזים, לאחר שהודיע כי מכר את תיק ניירות הערך בהיקף של 21 מיליארד דולר בהפסד של 1.8 מיליארד דולר, שיירשם בדוחות הרבעון הראשון של השנה. בכדי לשפר את איתנותו הפיננסית, הודיע כאמור הבנק כי ייצא לגיוס הון של 1.75 מיליארד דולר, מהם חצי מיליארד דולר מחברת ההשקעות ג'נרל אטלנטיק.
גורמים במערכת הפיננסית מציינים כי הריביות שהציע סיליקון ואלי בנק נחשבו לאטרקטיביות הן בצד הפיקדונות והן בצד ההלוואות, ואולם מגמת עליית הריבית לא פעלה לטובת הבנק, ושחקה את רווחיותו, כמו גם המשבר שליווה את עולם הסטארט-אפים בשנה האחרונה, שהתבטא בירידה משמעותית בהשקעות בהם, וקיצוץ בהוצאות שנאלצו רבים מהם לעשות.
בהודעתו ציין סיליקון ואלי בנק כי הוא מבצע את פעולות מכירת תיק ניירות הערך שלו והגיוס מתוך ציפייה שסביבת הריבית הגבוהה תימשך. ייתכן שפעולות אלה יספיקו בכדי לייצב את הבנק, שהוקם לפני 40 שנה, וידע כבר לצאת מתקופות משבר. אולם המשקיעים לא הגיבו לכך בחיוב, ושלחו את מניית הבנק, שנסחר לפי שווי של תשעה מיליארד דולר לירידה תלולה.
2 צפייה בגלריה
השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
בסופו של דבר, ולאור הקריסה, החליט התאגיד הפדרלי בארה"ב לביטוח פיקדונות (Federal Deposit Insurance Corporation) על סגירת הבנק. הרגולטור גם העביר לידיו את המשמורת על כספי הלקוחות, קרי השתלט על הפיקדונות. מדובר בבנק הגדול ביותר שנסגר בהתערבות הרגולטור מאז המשבר הפיננסי ב-2008. נכון לסוף דצמבר, הבנק מנהל נכסים בשווי של 209 מיליארד דולר ופיקדונות בשווי של 175 מיליארד דולר. הרגולטור ציין כי טרם התברר כמה מתוך הסכומים הללו (של הנכסים והפיקדונות) מבוטח.
התאגיד הפדרלי הודיע כי ללקוחות מבוטחים תהיה גישה לפיקדונות שלהם לא יאוחר מיום שני בבוקר. ביום שני בבוקר צפוי להיפתח מחדש הבנק SVB תחת השגחתו של הרגולטור. ביטוח סטנדרטי על הפיקדונות מצד הרגולטור מכסה סכום של עד רבע מיליון דולר לכל פיקדון. טרם ברור עד כמה יושפעו מהמהלך של הרגולטור פיקדונות שגבוהים בהרבה מהסכום המדובר, פיקדונות של חברות למשל.