פרשת ענק של העלאת מחירים לצרכן בניגוד לחוק המזון, תיאום בין רשתות שיווק ולחץ על ספקים להעלות מחירים: רשות התחרות חשפה היום (רביעי) חשדות חדשים נגד אייל רביד הבעלים של ויקטורי, אחרי שכבר נחקר ברשות. הטענות נגד רביד מציפות על פני השטח שיטות מפוקפקות לכאורה לשמור על מחירים גבוהים לצרכן. מדובר בחשדות במישור הפלילי.
ויקטורי ורביד קיבלו היום מכתב יידוע שני מרשות התחרות על חקירה שנייה המתנהלת נגדו. הוא ייקרא לשימוע ברשות לתחרות לפני הגשת כתב אישום. עוד יזומנו לשימוע: הבעלים של רשת יוחננוף איתן יוחננוף, המשנה למנכ"ל אלעד חרזי, חברת סופר ברקת והמנכ"ל שלה אפרים תשובה, בחשד להסדר כובל עם רביד. כל הגורמים קיבלו הודעה על כוונה להגיש כתבי אישום נגדם.
3 צפייה בגלריה
אייל רביד
אייל רביד
אייל רביד
(צילום: יריב כץ)
רביד נחשד כי עסק באי הורדת מחירים לצרכן לכאורה והתערבות במחירים מול החברות: שסטוביץ, ד"ר פישר ובית השיטה. רביד הוא בעל השליטה ברשת הסופרמרקטים ויקטורי המכהן גם כדירקטור ומנכ"ל החברה. מדובר בהפרות של חוק המזון מצד רביד בלבד, שכן החוק אוסר על התנהלות כזאת של קמעונאים אך לא של ספקים. עקב כך הספקים הללו לא ייקראו לשימוע למרות התנהלותם השנויה במחלוקת לכאורה.
הפרשה נחשפה אחרי שוויקטורי נחשד שקרא לספקים וקמעונאים להעלות מחירים באמצעות פוסט בפייסבוק, בין היתר. עקב כך, הוגש נגדו כתב חשדות ובחודש מאי השנה רביד עבר שימוע ברשות התחרות. רק שהחקירה שערכה רשות התחרות בעניין זה חשפה פרשייה מסועפת בהרבה שלא קשורה ישירות להתבטאויות האלה - לכן הוחלט על שימוע שני. בשני המקרים טרם הוחלט על הגשת כתב אישום. הוא יזומן לשימוע בשלהי הקיץ ורק אז יהיו החלטות בשתי הפרשיות.

ויקטורי ליוחננוף: בוא לא נרבה במבצעים

מהרשות לתחרות נמסר בהודעה לעיתונות: "על פי כתב החשדות, בסוף אוקטובר 2021 קיימו רביד ואלעד חרזי, המשנה למנכ"ל יוחננוף שיחת טלפון, במסגרתה הסכימו, כי בתנאי השוק ששררו אז, כאשר אין שינוי בנתחי השוק של הרשתות, ויקטורי ויוחננוף יימנעו מעריכת מבצעים, מלבד המבצעים החודשיים אשר ככלל נעשים במעורבות הספקים".
הבעלים של רשת יוחננוף איתן יוחננוף, לא היה מעורב לכאורה באירוע, אך לפי הרשות הוא: "זומן לשימוע בעבירת אחריות מנהלים, משום שלא עשה די כדי למנוע עבירות על פי חוק התחרות בתאגיד".

ויקטורי וסופר ברקת תיאמו רווחיות על כלים חד פעמיים

מהרשות נמסר כי "במחצית השנייה של 2021 התקבלה החלטת הממשלה שמטרתה הפחתת השימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק. בהתאם להחלטה זו הטיל שר האוצר מס קנייה על כלים חד פעמיים. המס נכנס לתוקף ביום 1 בנובמבר 2021. על פי כתב החשדות, ב-27 באוקטובר 2021, רביד התראיין בנושא. בראיון ציין רביד, בין השאר, כי צלחות חד פעמיות שמחירן לצרכן בטרם כניסת התקנות לתוקף היה 20 שקל יעמוד על 37 שקל לאחר כניסת התקנות לתוקף.
"מנכ"ל סופר ברקת, אפרים תשובה, נחשף לראיון זה. לאחר הראיון, שוחחו תשובה ורביד. במסגרת שיחה זו הגיעו השניים להסדר לפיו לאחר כניסת התקנות לתוקף שתי הרשתות ישמרו על שיעור הרווח הגולמי שלהן על מוצרים חד פעמיים בהשוואה לשיעור הרווח הגולמי שלהן בתקופה שלפני כניסת התקנות לתוקף.
"על פי החשד, שתי הרשתות אף פעלו בהתאם להסדר ושמרו, ככלל, על שיעור הרווח הגולמי שלהן על מוצרים חד פעמיים בהשוואה לשיעור הרווח הגולמי בטרם כניסת התקנות לתקף", כך נמסר מהרשות.
3 צפייה בגלריה
מרחק שני מטרים בסופר ברקת ביפו
מרחק שני מטרים בסופר ברקת ביפו
סניף של סופר ברקת

"רמי לוי מקלקל והורס לשסטוביץ עם מחיריו הנמוכים"

על פי כתב החשדות בשלושה מקרים שונים רביד פנה לספקים שונים וביקש מהם לגרום להעלאת המחירים לצרכן של מוצריהם אצל קמעונאים אחרים.
מהרשות נמסר כי: "בחודשים מאי-אוגוסט 2021 רביד התערב מספר פעמים במחירים לצרכן של מוצרי שסטוביץ' ברשתות רמי לוי ויוחננוף. במסגרת זו אמר רביד לנציגי שסטוביץ כי רמי לוי 'מקלקל' ו'הורס' לשסטוביץ' את השוק כאשר הוא מוכר במחירים נמוכים.
"רביד אף ציין ששסטוביץ' צריכה 'להשבית' את רמי לוי ואף הפציר בשסטוביץ' שלא תספק מוצרים לרמי לוי בשל מחיריו הנמוכים.

"הלוואי והמחיר יעלה ב-20%"

באותה עת, אוקטובר 2021, נטען כי "רביד התערב גם במחירי המכירה לצרכן של מוצרי בית השיטה אצל קמעונאים אחרים. בית השיטה ביקשה באותה עת להעלות את מכירי המכירה של מוצריה לקמעונאים". נטען שרביד הגיב לבקשות העלאת המחיר באמרו בין היתר: "אח שלי היקר, אורי. כשרמי לוי יעלה מחיר אני אחשוב על זה, כשיוחננוף יעלה מחיר אני גם אחשוב על זה".
כן נמסר כי: "בהודעה אחרת כתב רביד לנציג בית השיטה שהלוואי שיעלה את המחיר ב-20%, 'רק ששני המחבלים יעלו', כשכוונתו לרשתות רמי לוי ויוחננוף. כשביקש ממנו נציג בית השיטה להתאזר בסבלנות בנוגע להעלאת המחירים לצרכן, כתב לו רביד שאם 'המחיר לא למעלה, אני אומר לך ביי'.
"בהמשך לכך, כשרביד עודכן שרמי לוי העלה את המחיר לצרכן במספר מוצרים של בית השיטה, העלה רביד את מחירי אותם מוצרים".
לגבי ד"ר פישר נמסר כי: "לפי החשד חברת ד"ר פישר ביקשה באותה עת להעלות את מחירי המכירה שלה לוויקטורי. רביד הסכים לקבל את המחירון החדש והעלה את המחיר לצרכן תוך שהוא מסכם עם נציג ד"ר פישר כי החברה תדאג לכך שהמחירים לצרכן של מוצריה יעלו גם אצל קמעונאים אחרים".
3 צפייה בגלריה
(צילום: ישראל יוסף)

אחת מרשתות המזון הגדולות בישראל

בהתאם לכתב החשדות שלושת המקרים הם עבירות לפי סע' 6 בחוק לקידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 ("חוק המזון"), שעניינו איסור התערבות של קמעונאי אצל ספק במחיר המכירה של מוצריו לצרכן אצל קמעונאי אחר. מדובר בכתב חשדות ראשון בהקשר של חוק המזון.
ויקטורי היא אחת מרשתות המזון הגדולות בישראל שידועה במחיריה הנוחים. היא מפעילה 68 סניפים וכמו כל רשתות המזון מכירותיה צמחו בזכות המלחמה בעזה. בדוחות הכספיים שפרסמה לרבעון הראשון של 2024, החברה הציגה עלייה של 34.2% ברווח הנקי שהגיע ל- 11.3 מיליון שקל.
מבאי כוחם של ויקטורי רשת סופרמרקטים בע"מ ומר אייל רביד, עוה"ד נתי שמחוני, אסף שובינסקי ואסף קליין נמסר בתגובה: "קיבלנו את כתב החשדות וזימונם של החברה ומר רביד לשימוע ברשות התחרות. מרשינו משוכנעים שלא דבק כל רבב במעשיהם ואנו חדורי אמונה כי לאחר שנשטח עמדתנו בשימוע, תגיע הרשות להחלטה מושכלת לפיה - אין כל מקום להעמיד את מרשינו לדין ותורה על סגירת התיק".