קונים בסופרמרקט? קבלו פגיעה אנושה בכיס: שלוש המחלבות הגדולות הודיעו השבוע אחת אחרי השנייה, כמו אבני דומינו, שרוב מוצרי החלב יתייקרו. בכך הן השלימו מהלך התייקרות ענק של רוב היצרנים והיבואנים שהעלו מחירים של אלפי מוצרים ברשתות השיווק תוך שנה. חלקם העלו מחירים ב-2023, חלקם ב-2024 ורובם אף עשו זאת פעמיים. כמובן שאין צרכן בישראל שלא קונה מוצרי מזון וצריכה, ולכן הפגיעה הזאת מגיעה לכל בית בישראל. זוכרים את מחאת הקוטג'? היא נשכחה – שלוש המחלבות הודיעו שבעוד כשבועיים הן ייקרו את הגבינה.
שטראוס הודיעה היום (חמישי) שהחליטה לחבור לטרה ותנובה ולייקר ב-19 במאי חלק ממוצרי החלב שלה בעד 4.48%. בין המוצרים שיתייקרו: גמדים, דנונה בר וביו וחלק ממוצרי יטבתה.
תנובה מייקרת בעד 10% מוצרי מעדנות וטירת צבי וכן את מוצרי סנפרוסט - כולל אפונה קפואה ב-7% וגם כמובן רבים מוצרי החלב שלה – שמהווים את רוב המוצרים במקררי החלב ברשתות ובמרכולים. חלק ניכר ממוצרי החלב של תנובה נמכרים במחירים נמוכים אגב, בזכות פיקוח המחירים.
מחלבת טרה גם חוגגת והייתה הראשונה מבין השלוש להודיע כי היא מעבר להתייקרות מוצרי החלב שמחיריהם בפיקוח ב-1 במאי (ייקור של המדינה), היא מעלה מחירים בעד כ-4.5% גם למוצרי חלב כמו יוגורט מולר וגבינת נועם, ועל הדרך גם הוסיפה לחגיגה את קוקה קולה, קולה זירו, ספרייט, קרלסברג ומותגי בירות נוספים.
מדובר בשלוש מהחברות החזקות ביותר בתחום המזון - תנובה היא חברת המזון הגדולה ביותר עם קרוב ל-12% נתח שוק, שטראוס היא השנייה עם 9.7% נתח שוק והחברה המרכזית למשקאות קלים שמחזיקה בטרה ובקוקה קולה היא החברה הרביעית בגודלה בשוק עם קרוב ל-5% נתח שוק.
גל ההתייקרויות מציף את הסופר
לשלוש החברות זו ההתייקרות השנייה בחצי שנה עד השנתיים האחרונות. תנובה כבר ייקרה את מוצרי טירת צבי ומוצרי חלב רבים. שטראוס כבר ייקרה לפני כחצי שנה שורה של מוצרים, בין היתר: שמן זית יד מרדכי ב-25%, שוקולית וקקאו ב-10%, שוקולד פרה וספלנדיד ב-12%-14%, שוקולד חלב ב-14%, מארז 4 פרה מריר ב-12%, מיני מקופלת ב-9%, פסק זמן, מקופלת וכיףכף ב-4%-9%, מוצרי מאפה ב-8%-14%, פריכיות אנרג'י עם שוקולד ב-5%-7%, ממתקים (לא כולל מסטיקים) ב-10%-14%, משקאות קפה טו גו ב-12%, חומוס אחלה וטחינה ב-3%-6%, תפוצ'יפס ב-6%, צ'יטוס ודוריטוס ב-2%-10%, קוואקר ב-5%-6.5% וחטיף סבבה בוטנים ב-9%.
מה עוד מתייקר במאי, אם הצרכנים ורשתות השיווק יאפשרו זאת? מוצרי היבואנית דיפלומט, היבואנית והיצרנית הנקל סוד, היבואנית והיצרנית גלידות נסטלה והיצרנית יחיעם. בין היתר יחולו עליות מחירים של עד כ-10% בכל הנקניקים, הנקניקיות והפסטרמות של יחיעם (וטירת צבי), מילקה, אוראו, סוד, פרסיל, מרגרינה מזולה, קטשופ היינץ, קפה ג'ייקובס ואילי, רוטבי קיקומן, לחם מסטמאכר, חטיפי פרינגלס ודגני בוקר קלוגס. בין מוצרי הנון פוד שמתייקרים: סוללות דורסל, אבקות כביסה טייד ואריאל, מוצרי היגיינה נשית טמפקס ואולווייז, נוזל כלים פיירי, מברשות שיניים חשמליות אורל בי ומסירי שיער של בראון וגם: שלגוני גומיגם, שלגון אבטיח, שלגוני קראנץ', מאגדת מיני קראנץ', פיינט אוריאו ומילקה, טילון אקסטרים ענק ורגיל, טילון אוריאו, סנדוויץ' אוריאו, קוקילידה, שלגוני מילקה וסופר רולר.
המוצרים יתייקרו לקמעונאים באמצע מאי, אבל צרכנים יראו זאת רק אחרי שייגמר המלאי הקיים. ההתייקרויות האלה יקרו אם רשתות השיווק יקבלו את ההתייקרויות ללא קרב ואם צרכני המותגים שיתייקרו ימשיכו לקנות אותם - על אף ההתייקרויות. עד כה הרשתות קיבלו, יישמו ומימשו התייקרויות של אסם, שטראוס, שסטוביץ, סוגת יכין וחברות נוספות שייקרו מוצרים בחצי הראשון של השנה. גם חלק ממוצרי המותג הפרטי שמוכרות קארפור, שופרסל ורמי לוי התייקרו.
שימו לב שרשימת המותגים שהתייקרו ארוכה והיא כוללת עשרות מותגים כשכל מותג מכיל עשרות תתי סוגים ואולי למעלה מזה וכן מותג פרטי ומוצרים טריים וקפואים כמו עופות, בשר, דגים, ירקות וירקות. מוצרים שלא התייקרו - הוקטנו, הוגדלו או משווקים כייחודיים ופרימיומיים – הכל כדי לגרוף עוד כמה שקלים מהצרכן. ההתייקרות הגיעה לכל קטגוריה בסופר, עד כדי כך שאם תכסו כמו בפסח את המדפים של המוצרים שהתייקרו - ייתכן שלא יישאר לכם הרבה לקנות. גל ההתייקרויות מציף את הסופר והצרכנים? שיטבעו.
המדינה נעלמה
איפה המדינה? משרד החקלאות הרגיע שהביצים לא יתייקרו. שר האוצר ניסה לפתוח את שוק החלב לייבוא ממדינה עוינת כמו טורקיה וממדינה רחוקה כמו פולין - בתקווה שמשגיחי כשרות יזרמו לשם והיבוא יזרום לכאן - במקום לנסות לסבסד סל מוצרי בסיס רחב וכך באמת להוריד את המחיר לצרכן, באופן ישיר ובטוח.
משרד הכלכלה ניסה לאיים על היבואנים והיצרנים וכעת חושב שמתן הקלות ליבואנים (שמעלים בעצמם מחירים כל הזמן) כמו פטור ממכס, זה הפתרון.
רשות התחרות חוקרת וקונסת את השחקנים הגדולים - באופן שאולי מרתיע אותם מלדבר, אך לא מרתיע אותם מלייקר ורק נותן להם מוטיבציה להעלות מחירים.
ומה לגבי אחריות ציבורית של היצרניות והיבואניות? אין כזאת. החברות לא נענות לתחינות להימנע מהתייקרויות לפחות כל עוד אנחנו במלחמה, והן ממלמלות שהתשומות התייקרו, מתחפרות בעמדתן ויורות עלינו עליות מחירים כל כמה חודשים.
והצרכן הישראלי? מוריד את הראש וקונה. מדובר בסטירה מצלצלת לצרכנים שמקבלים את העובדה שעד סוף החודש נתקשה למצוא בסופר מוצרים שמחיריהם לא עלו. כיוון שמאות רבות של מוצרים כבר התייקרו בתחילת השנה וכעת מתייקרים עוד אלפי מוצרים ויחד עם התייקרות 2023 - מדובר בעלייה של מאות שקלים לסל.
הוסיפו לזה התייקרויות שקרו או יקרו בכל תחומי החיים (וחלקן גם משפיעות על היצרניות המקומיות שמעלות מחירים גם בגללן): חשמל, ארנונה, דלק, הריבית, משכנתא, בתי קפה, רשתות מזון מהיר, שכירויות, גנים פרטיים, כלי רכב, טיסות, מוצרי חשמל ואולי גם המע"מ. החיים בארץ היו יקרים והתייקרו עוד יותר, ועוד לא הזכרנו את מה שגבתה מאיתנו המלחמה. אם עד לאחרונה התנחמנו בעובדה שגם בארה"ב ובאירופה נסקו המחירים - נראה שכעת אנחנו שוב פותחים פער.