ההסברים בעקבות דוח מודי'ס ותגובת נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: ירון ברנר)


לאחר ההודעה של חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס על כך שהיא מורידה את תחזית דירוג האשראי של מדינת ישראל מ"חיובית" ל"יציבה" בעקבות המהפכה המשפטית, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיבו בהודעה משותפת עם צאת השבת להחלטה.
"החשש שמעלים האנליסטים של מודי'ס מהמחלוקת הציבורית והשפעתה על היציבות הפוליטית והכלכלית של ישראל הוא טבעי למי שאינו מכיר את חוסנה של החברה הישראלית", מסרו נתניהו וסמוטריץ'. "כמי שמאמינים בעוצמתה של החברה הישראלית, באחדותה וביכולתה לצלוח מחלוקות ומשברים, כפי שעשינו פעמים רבות בעבר, אנו משוכנעים שכך יהיה בעזרת השם גם הפעם".

>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' אלי כהן וניר ברקת
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' אלי כהן וניר ברקת
סמוטריץ' ונתניהו
(צילום: יונתן זינדל)
"מדינת ישראל היא דמוקרטיה חזקה ומתוך כך אזרחי ישראל מקיימים שיח ער על נושאים המהווים סלע מחלוקת בתוך החברה הישראלית ואלו סממנים לחוזקתה של הדמוקרטיה הישראלית. מטבען, מחלוקות פוליטיות עזות מובילות למחאה ויכולות לייצר חוסר ודאות זמני, אלו סיכונים שנלקחים בחשבון ומגודרים בתוך ההערכות הכלכליות של מדינת ישראל.
לא תהיה שום פגיעה בדמוקרטיה הישראלית ובכלכלה הישראלית. ואנו נמשיך להוביל מדיניות כלכלית, ביטחונית וחברתית אחראית ולעשות הכל למען כלכלה ישראלית יציבה, צומחת ומשגשגת".
יש לציין כי נתניהו עצמו ונשיא המדינה הרצוג שוחחו עם בכירי חברת הדירוג לפני פרסום הדוח כדי לנסות ולמזער נזקים, ורה"מ מינה את השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר לאחראי על השיח עם רשתות הדירוג, אך נראה שהדבר לא שינה במיוחד לאותם אנליסטים אליהם מתייחסים רה"מ ושר האוצר.
עם פרסום ההודעה, כתבו בחברה כי "האופן שבו מנסה ממשלת ישראל לבצע רפורמה רחבת היקף בלא חיפוש אחר הסכמה רחבה מצביע על היחלשות מוסדות המדינה ועל הירידה ביכולת לצפות מדיניות קדימה... על אף שההידברות סביב המתווה המדויק של הרפורמה נמשכת, הממשלה הדגישה את כוונתה לשנות את האופן בו שופטים נבחרים בישראל. המשמעות של הדבר היא שהמתח הפוליטי והחברתי בישראל נמשך. אם ימצא פיתרון ללא העמקת אותם מתחים, האופק הכלכלי החיובי שמודי'ס צפתה בעבר יישאר", הדגישו בחברה באופן שלא משתמע לשני פנים.
נזכיר כי למרות התחזית, במודי'ס בחרו להשאיר את דירוג האשראי של ישראל לעת עתה ללא שינוי, על רמה של 1A, כשהם מציינים כי האישור מחדש משקף את הצמיחה הכלכלית החזקה של ישראל ואת השיפור בחוסן הפיסקאלי, אשר מודי'ס צופה שימשיכו בתרחיש הבסיס שלה: "הכלכלה הוכיחה איתנות בפני זעזועים כלכליים וגיאופוליטיים רבים בעשורים האחרונים וצמחה בקצב מהיר, בסיוע יכולת התחרות הגלובלית של תעשיית ההייטק הישראלית".
במודי'ס החמיאו לממשלה הקודמת וטענו כי האירועים האחרונים הובילו את החברה לבטל את התחזית החיובית של ישראל, על אף "התפתחויות החיוביות שקשורות לביצועים כלכליים ופיסקאליים והטמעתם של רפורמות מבניות בידי הממשלה הקודמת. השינויים המוצעים עוררו מחאות המוניות, קריאה לשביתה כללית על ידי ההסתדרות ב-27 במרץ וסירובם של כמה חיילים וקציני מילואים להגיע לאימונים, אירועים יוצאי דופן".
על כך אמרו נתניהו וסמוטריץ': "כלכלת ישראל יציבה ואיתנה ובעזרת השם תישאר כזאת. האנליסטים של סוכנות הדירוג מודי'ס מזהים נכון את חוזקתה של הכלכלה הישראלית בכל המדדים ואת המנהיגות הכלכלית הנכונה והאחראית שאנו מובילים בניהול נבון של ההוצאה הציבורית ובקידום רפורמות מעודדות צמיחה. הרכב ההוצאה הציבורית והפחתת החוב הלאומי תומכים וימשיכו לתמוך בצמיחת המשק ובהגדלת הצמיחה והפריון, וכך גם הפחתת הרגולציה, השקעה בשילוב אוכלוסיות בשוק התעסוקה ויצירת סביבת שוק חופשי תחרותי ויעיל יותר.
"אנו מעבירים תקציב אחראי ומוטה צמיחה ותשתיות ושומרים על מסגרות התקציב בכדי להיאבק באינפלציה וביוקר המחיה, ומקדמים חוק הסדרים דרמטי שיאפשר האצת מיזמי תשתית לאומית, הסרת חסמים בתחום הדיור והיבוא, הפחת רגולציה ובירוקרטיה, קידום תחרות בשוק ההון ובענף הבנקאות ומאבק בהון השחור כמחולל מרכזי של הפשיעה המאורגנת לשם החזרת המשילות והביטחון האישי".
גם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הגיב להחלטה של מודי'ס: "העובדה שאנחנו שומרים על יציבות מעיד על הכלכלה החזקה של ישראל, וכל הניסיונות מבית ומחוץ לפגוע בדירוג האשראי של ישראל לא צלחו. כל זה לא פותר אותנו מלעשות כל מאמץ להוריד את יוקר המחיה ולהוריד עוד יותר את מחירי הדירות ולאפשר למשפחה הישראלית לחיות בכבוד. אנחנו מתחילים מחר את הדיונים בוועדת הכספים בתקציב המדינה לשנים 2023-2024 ונעשה כל מאמץ ליישם את המדיניות הזאת".