בשיתוף אתר "המקצוענים"
הבניין נבנה בסוף שנות ה-70' ולפני ארבע שנים עבר הליך תמ"א. השיפוץ כלל הוספת קיר גבס, צביעה דקורטיבית של קירות, הוספת נקודות תאורה, הגדרת חללים מחדש ותכנון נגרות בהתאמה אישית.
הסגנון הוכתב על-ידי בעלת הנכס, שרצתה להכניס בצורה אותנטית את מוצאה המקסיקני להוויה של הבית.
היא גדלה במקסיקו, ואמנם עלתה כבר לפני הרבה שנים לישראל, אך מאז היא חיכתה לשלב בביתה פריטים שהביאה המשפחה משם במכולה, עם עלייתם.
מיקום: תל-אביב.
סוג המבנה: בית דירות.
גודל: דירה בשטח של 85 מ"ר.
דיירים: רווקה המתגוררת לבד ועוסקת בתחום הטיפול.
עיצוב פנים: לילי ברושטיין.
סוג השיפוץ: קוסמטי שכלל בעיקר הלבשת הבית.
סכום השיפוץ: 80 אלף שקל.
משך השיפוץ: התכנון נמשך שבועיים, העבודה בפועל נמשכה חודשיים וחצי.
"אחד האתגרים המשמעותיים היה להתאים את הבית לבעלת הנכס לא רק מבחינת העיצוב, אלא גם להתייחס לעובדה שהיא בעלת ויסות חושי", מתארת מעצבת הפנים, לילי ברושטיין.
"המשמעות היא שהיה צורך להתאים את הטקסטיל, את מיקומי התאורה והעוצמה שלה ולבחור את פרטי הריהוט בצורה מדויקת.
"כמו כן, היה צורך להתייחס לעובדה שבבית מתגוררים שני חתולים וכלב, כך שבחירת הריהוט והטקסטיל בבית, הייתה צריכה להתאים לשהות של חיות מחמד מבחינת קלות הניקוי שלהם".
לדבריה, "כמעצבת, היה לי אתגר לא קטן בשמירה על איזון. מצד אחד, לא רציתי ליצור דירה ש"התחפשה" למקסיקו. מצד שני, כן רציתי לקחת השראה מהעיצוב המקסיקני ולשלב אותו בצורה מאוזנת יחד עם הריהוט החדש שהיה צורך לרכוש. כל זאת, תוך הימנעות מיצירת תחושה של עומס בחללי הדירה, שהם קטנים יחסית, לאור שטח הבית".
לבעלת הנכס היו יותר מדי רהיטים, ובהחלט היה צורך בסינון קפדני שלהם, כך שבפועל 70 אחוז מהרהיטים נופו. מנגד, לא היו מספיק פתרונות אחסון, שכן הריהוט המעוצב לא סיפק את הצורך באחסון, ולכן היה צורך בתוספות של ארונות בנגרות אישית, שאפשרה אחסון משמעותי יותר.
עוד אתגר, היה קיר האמנות הגדול בסלון. ברושטיין: "הייתי צריכה לשלב בו פריטי אמנות מתקופות שונות בחייה של בעלת הנכס, שלא בהכרח עבדו טוב יחד. אותם, שילבתי עם פרטי אמנות חדשים וצבעוניים.
"כשמשלבים מראה בת מאה שנה עם אמנות מודרנית, זה אמנם שילוב שהוא מאוד טרנדי כיום, אך צריך לעשות אותו בצורה מאוד מדויקת ומאוזנת".
המרפסת, היא חלק בלתי נפרד מהבית וממשיכה את הקו העיצובי מבפנים החוצה, ולהיפך. נבחרו עציצי טרקוטה גדולים, קקטוסים המזוהים עם מקסיקו, הדפסים וגוונים התואמים את סגנון העיצוב שבדירה.
נוסף קיר גבס ליצירת הפרדה בין חדר השינה לבין חדר הארונות. כמו כן, נדרשו פתרונות אחסון רבים.
"למרות שלא כולם יודו בכך, אך לרובנו יש קושי בשמירה על סדר וארגון הבית שלנו", אומרת ברושטיין.
"לצורך הקלה על תחזוקת הבית, שמירה על הסדר והניקיון, חשוב מאוד ליצור פתרונות אחסון נוחים, נגישים וחכמים. חשוב לדאוג שהם יהיו תואמים את היקף הציוד שנשאר בבית, ויתאימו לאורח החיים".
במטבח, תוכנן מזווה התואם את צרכי בעלת הנכס. בנוסף, תוכנן ארון אחסון גדול בחדר העבודה וחדר ארונות מרווח בחדר השינה.
המטבח עבר שדרוג מינימלי, ונותר כפי שהוא למעט כיסוי המדיח עם מדבקת לוח גיר, ניפוי פריטים ונוספו מדפים פתוחים. לפינת האוכל נוספה תאורה מעוצבת.
בדירה יש שני קירות כוח מודגשים. האחד, קיר הסלון שבו שולבו יצירות האמנות. השני, קיר גב המיטה בחדר השינה, המספק תחושת מיקוד והרבה עניין בחלל זה. גם אליו ההשראה הגיעה מהשידות המקסיקניות המיוחדות שעלו ארצה יחד עם המשפחה.
פרט לרהיטים וליצירות האמנות שנאספו לאורך השנים, הוחלט גם לשדרג חלק מהמסגרות של התמונות ולהעניק להם חיים מחודשים בעזרת שיוף וצבע. כמו כן, נקנתה מנורת וינטג' משנות ה-70' באתר יד שנייה, והיא נצבעה ונוסף לה אהיל.
"מה שהיה חסר לבעלת הנכס בביתה הקודם הוא מספיק פינות רביצה", אומרת ברושטיין.
"היא הסבירה לי שבתרבות המקסיקנית פינות רביצה הן דבר מאוד נפוץ, מפני שהמקסיקנים לא 'יושבים' אלא 'רובצים'. לכן, כלל הריהוט וסגנון הישיבה תוכנן והותאם לכך, עם כמות גדולה של כריות, עם מקומות ישיבה רבים ועם צבעים וטקסטורות שמזכירים לה את מולדתה בעלת התרבות החמה והשמחה".
אחד הדברים שברושטיין הכי שמחה שהתעקשה עליהם הוא עיצוב המרפסת. "בהתחלה, בעלת הנכס חשבה לוותר על עיצוב חלל זה ולא למקם שם צמחיה, משום שבשכונה מתקיימות עבודות שיפוצים רבות, כך שיש הרבה מאוד רעש ולכלוך, ולא נעים לשבת במרפסת במשך היום", היא מתארת.
"אני שמחה שלא וויתרתי על הלבשת המרפסת, שכן מדובר במרפסת הנשקפת במלואה מהסלון, והיא בפועל חלק בלתי נפרד מהדירה.
"בערב, היא בהחלט יכולה להיות שימושית, וחבל היה לי להשאיר אותה עירומה ולא מזמינה לאירוח. נבחר ריהוט שיתאים לתנאי החוץ ומוקמו שם קקטוסים וסוקולנטים שיכולים לשרוד בתנאי אבק, ומאוד מתאימים ממילא לסגנון העיצוב".
החלל הציבורי של הבית הוא למעשה חלל פתוח הכולל את הסלון, המטבח, המרפסת ומבואת הכניסה. "השתמשתי ביצירת אמנות מיוחדת מתריס עץ ישן בצבע תכלת והוחלט למקם אותה ליד המזווה ולהשתמש באותה פלטת גוונים שלה", מסבירה ברושטיין.
"בנוסף לתכלת הרגוע, בחרתי להוסיף הדפסים נועזים בגוונים חזקים של כתום וורוד.
על מנת לשלב בהרמוניה את הריהוט המקסיקני שצבע העץ שלו הוא אגוז, נבחרו גוונים נייטרלים לספות (גוון אבן ובג'). פלטת הגוונים שנבחרה לחדר השינה מורכב מוורוד, ירוק ומתכת מוזהבת. ההשראה הגיעה משידות הצד של המיטה האותנטיות".
איך זה נראה לפני השיפוץ?
פורסם לראשונה: 09:33, 13.01.23