הכלכלה הבריטית התכווצה ב-11% בשנת 2020, אז פרץ משבר הקורונה ברחבי העולם - כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בממלכה. לפי נתוני הבנק של אנגליה (Bank of England, הבנק המרכזי הבריטי), מדובר בנפילה החדה ביותר בתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) בבריטניה מאז שנת 1709.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עד כה ההערכה הייתה שהכלכלה הבריטית התכווצה ב-9.3% "בלבד" באותה השנה, מה שהופך אותה לשנה הגרועה ביותר מאז סוף מלחמת העולם הראשונה, אולם כעת הלשכה עדכנה את הנתונים והמצב נראה חמור הרבה יותר.
1 צפייה בגלריה
לונדון
לונדון
לונדון
(צילום: shutterstock)
לפי הנתונים העדכניים, הכלכלה הבריטית הייתה אחת מהסובלות הקשות ביותר מהמשבר ואף חצתה את הכלכלה הספרדית שהתווכצה ב-10.8% באותה שנה. יחד עם זאת, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בממלכה טוענת כי מרבית המדינות המערביות טרם ביצעו ניתוח מידע מעמיק כפי שנעשה בבריטניה, ולכן ההשוואה אליהן בשלב זה היא בעייתית.
הסיבה לירידה בנתונים, לטענת הלשכה, היא שהתרומה של מגזר הבריאות לכלכלה הבריטית הייתה קטנה יותר מכפי שהעריכו תחילה.
על אף שכבר בשנה שלאחר מכן - 2021 - הכלכלה הבריטית חזרה לרמתה לפי משבר הקורונה, האינפלציה החמורה במיוחד שמשתוללת בחודשים האחרונים במדינה והגיעה כבר לשיעור שנתי של 10.1% ביולי, לצד העלאות הריבית המתמשכות בניסיון להתמודד עימה, עלולה לגרור את הכלכלה הבריטית למיתון.
האינפלציה בבריטניה היא מהגבוהות בעולם המערבי. אולם, המצב כאמור עוד צפוי להיות משמעותית יותר חמור ויש המעריכים כי האינפלציה בבריטניה עלולה אף לזנק לשיעור של 18% בתחילת שנת 2023. הצפי של הבנק האנגלי המרכזי הוא שהאינפלציה תעלה ל-13.3% באוקטובר.