1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה באשדוד קיבל לאחרונה בקשה של אישה להחליף את שם המשפחה של בתה בת ה-9 מזה של אביה הביולוגי לשם המשפחה של בעלה הנוכחי. השופטת ענת אלפסי הבינה בדיון שלאב הביולוגי אין שום עניין בחייה של הילדה, קל וחומר בשמה, ולכן אישרה את הבקשה.
בפנייתה לבית המשפט ציינה האם כי היא ובעלה השני נושאים את אותו שם משפחה ויש להם גם ילדה משותפת עם אותו שם - אחות לבת מהנישואים הראשונים. לטענתה, בעלה הנוכחי מגדל את הילדה מאז הייתה בת שנה, בזמן שהאב הביולוגי לא בקשר איתה ולא משלם מזונות. האם הוסיפה כי הילדה הביעה את רצונה להחלפת השם.
בהליכים קודמים הסכים האב הביולוגי שהאם תקבל סמכויות בלעדיות כאפוטרופוסית של הילדה ואף נתן הסכמה לכך שהבת תישא את שם הנעורים של האם.
לצורך הדיון בבקשה הנוכחית הוגש תסקיר של עובדת סוציאלית שציינה באופן מפורש שאין כל קשר בין האב הביולוגי לילדה וניסיון לחידוש הקשר ביניהם לא צלח עקב אי שיתוף פעולה מצדו. עם זאת, היא המליצה שלא למחוק את שם המשפחה שלו, כדי לא למחוק לחלוטין את זהותו, אלא לצרף גם את שם המשפחה הנוכחי של האם.
עו"ד ורדה חקלאיעו"ד ורדה חקלאי
היועמ"ש תמך בעמדת העובדת הסוציאלית וציין כי מדובר בילדה צעירה ולכן אין מקום למחוק כליל את זהות אביה הביולוגי. הוא הדגיש כי לא מדובר בשם הנעורים של האם, אלא שם משפחה של אדם אחר. האב הביולוגי לא התייצב לדיון אך העו"סית ציינה כי המלצתה להשאיר את שתי השמות הייתה מקובלת עליו.
השופטת אלפסי קבעה כי "טובת הילדה דורשת יציבות, דורשת ודאות ודורשת חיי משפחה קוהרנטיים יחד עם אחותה הצעירה ושני הוריה. מקום שבו האב הביולוגי מתנער לחלוטין מכל קשר עם הילדה, ספק רב אם יש מקום ליתן ביטוי לשם משפחתו בתוך שם משפחתה".
בפסק הדין צוין כי חוסר העניין של האב בילדה ובשם המשפחה שלה התבטא באופן מובהק בשיחת טלפון שערך עם בא כוחה של האם, שבה כלל לא הבין על איזו ילדה מדובר. לאחר שהוסבר לו בפעם השלישית, הבין והודיע שאינו מעוניין להגיע לדיון.
השופטת סיכמה כי העובדה שהילדה הביעה את רצונה להחליף את השם מתיישבת עם טובתה כך שיהיה לה שם משפחה זהה לבני משפחתה. לעומת זאת, השארת שם האב הביולוגי לצד שם המשפחה החדש, כהמלצת העו"ס, תיצור שונות בינה לבין יתר בני משפחתה, תהווה עבורה תזכורת כואבת ביחס לאדם שאינו מעוניין בקשר עמה ומתנער מאחריות כלפיה, ועלולה לגרום יותר נזק מתועלת.
לפיכך קבעה השופטת כי שם המשפחה של הילדה יוחלף ויעודכן במשרד הפנים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד ורדה חקלאי עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין