הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב), בראשות ג'רום פאוול, הודיע הערב (ד') על העלאת ריבית נוספת כחלק מהמאמצים להתמודד עם האינפלציה המשתוללת. הבנק הכריז על העלאה של 0.5% לשיעור ריבית של 0.75%-1% - ההעלאה החדה ביותר מאז שנת 2000.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בעלייה ניכרת שנייה שמבצע הפד בתוך כחודשיים, בעוד עד חודש מרץ האחרון הריבית בארה"ב עמדה על שיעור אפסי במשך תקופה ארוכה. טרם העלאת הריבית הנוספת, שיעור הריבית בארה"ב עמד על 0.25%-0.5%.
1 צפייה בגלריה
יו"ר הבנק המרכזי האמריקני, ג'רום פאוול
יו"ר הבנק המרכזי האמריקני, ג'רום פאוול
יו"ר הבנק המרכזי האמריקני, ג'רום פאוול
(צילום: MCT)
במסיבת עיתונאים לאחר ההודעה, אמר פאוול כי "העלאות ריבית של 0.5% יהיו על השולחן בפגישות הבאות של קובעי המדיניות". בנוסף ציין כי "העלאת ריבית של 0.75% אינה דבר שאנחנו שוקלים כרגע", ובכך הסיר חששות רבים של משקיעים.
לאחר הודעת הפד, המדדים בוול סטריט זינקו: נאסד"ק הוסיף 3.19%, דאו ג'ונס 2.81% ו-S&P 500 עלה גם הוא ב-3%. במקביל, הנפט הגולמי מסוג ברנט זינק למחיר גבוה של כ-111 דולר לחבית, בעקבות ההצעה של האיחוד האירופי להטיל על רוסיה חרם נפט, כחלק מחבילת סנקציות חדשה.
טרם העליות אמש, השווקים בארה"ב וברחבי העולם רשמו תנודות חדות במיוחד בשבוע האחרון. בשיא הנפילות השבוע, מדד S&P 500 איבד כ-5.2%, נאסד"ק כ-5.4% ודאו ג'ונס כ-4.3%. יחד עם זאת, בהסתכלות שבועית מרבית המדדים התאוששו באופן יחסי. מתחילת השנה איבד נאסד"ק 21%, S&P 500 צנח ב-13% ודאו ג'ונס ב-9%.
במקביל, לאחר שהדולר זינק אל מול השקל בימים האחרונים ברקע העלאת הריבית הצפויה, המגמה התהפכה מעט: הדולר נחלש אמש בכ-0.4% ושערו היציג נקבע על 3.356 שקלים.
פאוול ציין השבוע כי הוא מעוניין להעלות את הריבית "בזריזות" על מנת להגיע לטווח אותו מכנה הבנק "נורמלי" של 2.25%-2.5%, ואולי אף יותר מכך. במקביל, נראה כי מרבית בכירי הבנק מסכימים עם פאוול בסוגייה זו.
לפי סקר של סוכנות הידיעות רויטרס שנערך לאחרונה ובו השתתפו 102 כלכלנים, הבנק המרכזי בארה"ב צפוי להכריז על העלאת ריבית נוספת ביוני. אם הפד אכן יעלה את הריבית בשיעור ובמהירות שהכלכלנים חזו, מדובר יהיה בפעם הראשונה שהוא יעשה זאת מאז 1994 וזה יוביל את הריבית בארה"ב לשיעור של 1.25%-1.5% כבר בחודש הבא.
על אף קצב העלאות הריבית המתגבר, ההערכות הן שהאינפלציה, אשר הגיעה לאחרונה לשיא של 41 שנה, לא תרד ליעד של 2% אותו הגדיר הפד לפחות עד שנת 2024.

האם ישראל הבאה בתור?

בתוך כך, בבנקים ובבתי ההשקעות בארץ מעריכים גם שבנק ישראל יצטרך אף הוא להעלות את הריבית וייתכן שיעשה כן כבר ב-23 במאי. זאת, לאחר שב-11 באפריל הבנק העלה את הריבית לראשונה מזה שלוש שנים וחצי, מ-0.1% ל-0.35%. האנליסטים מעריכים בזהירות שהריבית תעלה כעת ל-0.5%.
בכיר בבנק ישראל: "העלאת הריבית הבאה אחרי ארה"ב? הם לא היחידים בשכונה"
(צילום: אלכס גמבורג, אסף חן)
יחד עם זאת, בריאיון לאולפן ynet שנערך לפני מספר שבועות ברקע העלאות הריבית בארץ, אמר פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, כי עלאת הריבית הבאה לא תושפע רק מהמהלכים בארה"ב. "האמריקנים הם לא היחידים בשכונה. למשל האירופים, יש להם ריבית שלילית, ועל פי השווקים הם צפויים גם להעלות את הריבית. הקורונה הכלכלית הולכת ומסתיימת ומתחיל תהליך של אינפלציה. יש מדינות אחרות שהתחילו הרבה לפנינו, שיעורי האינפלציה שם היו הרבה יותר גבוהים מבישראל".
ישראל לא מצטרפת מאוחר מדי? "ממש לא. התחלנו לבטל את התוכניות שקשורות לקורונה כבר ביולי 2021. לגבי היום, יש עלייה במחירי הנפט שקשורה בין השאר למלחמה באירופה. זה מאיים על תופעה לפיה ייתכן שהעלייה הזו תתורגם לאינפלציה. איך יודעים שפה זה לא קורה? בישראל מסתכלים על חוזי שכר ורואים שההתפתחות רגילה".
אז לא בהכרח שבחודש הבא תודיעו על עוד העלאה? "אנחנו נפגשים, יש ועדה מוניטרית, מסתכלים על הנתונים ומחליטים. אבל זה שבתחזית חטיבת המחקר זה 1.5% מסמן את מה שאמרנו בהודעה - הליך של שינוי הדרגתי".
פורסם לראשונה: 09:44, 04.05.22