כמה חברות ענק אמריקניות, ובהן ג׳יי. פי. מורגן, AT&T ודאנקן דונאטס, הודיעו על הפסקת פרסום בפלטפורמת הסטרימינג טוויץ' (Twitch) שבבעלות אמזון, בעקבות טענות לקידום תוכן אנטישמי. המהלך מגיע לאחר שורת תחקירים ודיווחים שהצביעו על הפלטפורמה ככזו שמאפשרת הפצת תוכני שנאה ושהיא לא מצליחה לעצור את התפשטותם.
הדמות המרכזית במחלוקת היא חסן פיקר, סטרימר טורקי-אמריקני עם קרוב ל-3 מיליון עוקבים שמציג את עצמו כפרשן אקטואליה וכתומך ב״אמנציפציה פלסטינית”. פיקר גם מגדיר את עצמו כ״מתנגד נחרץ לאנטישמיות״ שמבקר את ממשלת ישראל ולא את העם היהודי – אך מבקריו טוענים שהוא מעביר מסרים מעודדי שנאה, ובהם קישור בין ציונות לפשיזם ושיתוף תוכן המזוהה עם קבוצות טרור במזרח התיכון, כמו החות׳ים בתימן, למשל. הוא אף אירח מחבל חות'י ללייב סטרים. אחרי הטבח של 7 באוקטובר, פיקר הגן על מחבלי חמאס והכחיש את מעשי האונס והרצח של חפים מפשע. למרות הפרת הנחיות הקהילה, הוא מרוויח עשרות אלפי דולרים מפרסום התוכן שלו, ומנכ"ל טוויץ' עצמו, דן קלנסי, אף הביע את הערכתו על האופן שבו פיקר ״אומר בבוטות את מה שהוא מאמין בו״.
טוויץ', עם יותר מ-240 מיליון משתמשים פעילים, פעלה בשנים האחרונות לחיזוק מדיניות התוכן שלה, ולאחרונה אסרה על השימוש במילה "ציוני" כאשר היא משמשת ״לתקוף או לבזות אדם אחר או קבוצת אנשים על בסיס הרקע שלהם או אמונתם הדתית". שינוי מדיניות דומה נעשה ביולי האחרון על ידי מטא, הבעלים של פייסבוק ואינסטגרם. טוויץ' טוענת שוב ושוב כי היא אינה שונה מענקיות הסושיאל האחרות ואינה סובלנית כלפי אנטישמיות או כל תוכן שנאה אחר. לראיה, החברה מציגה גם את השינויים שהחלה במטרה להגביר את שליטת המפרסמים בתכנים שבהם מופיעים המותגים שלהם, כולל חובת סימון תכנים פוליטיים כ"נושאים רגישים”. לטענת החברה, בכך היא מצליחה לשמור על איזון בין חופש הביטוי לבין "מרחב פרסום בטוח״, כהגדרתה.
אבל למרות הצעדים הללו, הסערה אינה שוככת. הקמפיין נגד הפלטפורמה, שהובל על ידי סטרימרים שעזבו אותה במחאה, כולל הפצת סרטונים ויראליים שמציגים את טוויץ' כ״גיהינום אנטישמי״, ושליחת אלפי מיילים זועמים ליותר מ-100 מפרסמים מובילים. במקביל, הושקו אתרים המכוונים ספציפית נגד מנכ"ל החברה דן קלנסי ואנשי מפתח אחרים בטוויץ'. עובדי החברה מדווחים על איומים והטרדות נגדם מצד פרו-ציונים, והחברה גינתה זאת בחריפות: "המאמצים לאיים על הצוות בטוויץ', להטריד אותו ולהתעלל בו אינם מקובלים”, מסרה.
אבל חברות הענק אינן מחכות בשער וכבר פועלות כאמור להסרת הנוכחות שלהן בפלטפורמה: AT&T ודאנקן דונטאס נעלמו כליל מדפי הפרסום של טוויץ', ואילו תאגיד האנרגיה שברון, שפועל גם בישראל ומפעיל את אסדות הקידוח במאגר תמר ולווייתן, הודיע אף הוא כי הוא שוקל את המשך התמיכה שלו בכנס של החברה – TwitchCon, לאחר שמותג שלה הופיע על רקע ״פאנל שנוי במחלוקת״. באותו פאנל דירגו המשתתפים סטרימרים לפי "מידת אהבתם לערבים”, כאשר הדרגה הנמוכה ביותר זכתה לכינוי "אוהב סברה" – בהתייחס למותג החומוס שעד לאחרונה היה בבעלות חברת שטראוס. טוויץ', מצידה, הגיבה בהשעיית המשתתפים. "התגובות הפוגעניות שנעשו על ידי משתתפים בפאנל אחד באירוע היו מעליבות ולא מתאימות לאמונות החברה״, נימקה זאת החברה – אך הנזק התדמיתי כבר נעשה.
למרות הביקורת, יש לציין כי טוויץ' דווקא זוכה לתמיכה מארגונים כמו הליגה נגד השמצה, שהעניקה לה את הציון הגבוה ביותר מבין שאר פלטפורמות המדיה החברתית על מאמציה במאבק בשנאה – ציון B. עם זאת, הארגון הגיש תלונה רשמית בפני החברה נגד התוכן של פיקר, לאחריה הוא זכה ל״אזהרה״. זה לא מנע ממנו להפוך לערוץ הפופולרי ביותר בפלטפורמה, כשביום הבחירות צפו בו יותר מ-312 אלף צופים בשידור חי.