כמה חברות ענק אמריקניות, ובהן ג׳יי. פי. מורגן, ‏AT&T‏ ודאנקן דונאטס, הודיעו על הפסקת פרסום ‏בפלטפורמת הסטרימינג טוויץ' (‏Twitch) שבבעלות אמזון‏, בעקבות טענות לקידום תוכן אנטישמי. ‏המהלך מגיע לאחר שורת תחקירים ודיווחים שהצביעו על הפלטפורמה ככזו שמאפשרת הפצת תוכני שנאה ‏ושהיא לא מצליחה לעצור את התפשטותם.‏
הדמות המרכזית במחלוקת היא חסן פיקר, סטרימר טורקי-אמריקני עם קרוב ל-3 מיליון עוקבים שמציג את ‏עצמו כפרשן אקטואליה וכתומך ב״אמנציפציה פלסטינית”. פיקר גם מגדיר את עצמו כ״מתנגד נחרץ ‏לאנטישמיות״ שמבקר את ממשלת ישראל ולא את העם היהודי – אך מבקריו טוענים שהוא מעביר מסרים ‏מעודדי שנאה, ובהם קישור בין ציונות לפשיזם ושיתוף תוכן המזוהה עם קבוצות טרור במזרח התיכון, כמו ‏החות׳ים בתימן, למשל. הוא אף אירח מחבל חות'י ללייב סטרים. אחרי הטבח של 7 באוקטובר, פיקר הגן ‏על מחבלי חמאס והכחיש את מעשי האונס והרצח של חפים מפשע. למרות הפרת הנחיות הקהילה, הוא ‏מרוויח עשרות אלפי דולרים מפרסום התוכן שלו, ומנכ"ל טוויץ' עצמו, דן קלנסי, אף הביע את הערכתו על האופן שבו פיקר ‏״אומר בבוטות את מה שהוא מאמין בו״.‏
1 צפייה בגלריה
טוויץ'
טוויץ'
טוויץ'
(צילום: shutterstock)
טוויץ'‏, עם יותר מ-240 מיליון משתמשים פעילים, פעלה בשנים האחרונות לחיזוק מדיניות התוכן שלה, ‏ולאחרונה אסרה על השימוש במילה "ציוני" כאשר היא משמשת ״לתקוף או לבזות אדם אחר או קבוצת ‏אנשים על בסיס הרקע שלהם או אמונתם הדתית". שינוי מדיניות דומה נעשה ביולי האחרון על ידי מטא, הבעלים ‏של פייסבוק ואינסטגרם. ‏טוויץ'‏ טוענת שוב ושוב כי היא אינה שונה מענקיות הסושיאל האחרות ואינה סובלנית כלפי אנטישמיות או ‏כל תוכן שנאה אחר. לראיה, החברה מציגה גם את השינויים שהחלה במטרה להגביר את שליטת ‏המפרסמים בתכנים שבהם מופיעים המותגים שלהם, כולל חובת סימון תכנים פוליטיים כ"נושאים רגישים”. ‏לטענת החברה, בכך היא מצליחה לשמור על איזון בין חופש הביטוי לבין "מרחב פרסום בטוח״, כהגדרתה.
אבל למרות ‏הצעדים הללו, הסערה אינה שוככת. הקמפיין נגד הפלטפורמה, שהובל על ידי סטרימרים שעזבו אותה ‏במחאה, כולל הפצת סרטונים ויראליים שמציגים את ‏טוויץ'‏ כ״גיהינום אנטישמי״, ושליחת אלפי מיילים ‏זועמים ליותר מ-100 מפרסמים מובילים. במקביל, הושקו אתרים המכוונים ספציפית נגד מנכ"ל החברה דן ‏קלנסי ואנשי מפתח אחרים בטוויץ'‏. עובדי החברה מדווחים על איומים והטרדות נגדם מצד פרו-ציונים, ‏והחברה גינתה זאת בחריפות: "המאמצים לאיים על הצוות בטוויץ', להטריד אותו ולהתעלל בו‏ אינם מקובלים”, מסרה.‏
אבל חברות הענק אינן מחכות בשער וכבר פועלות כאמור להסרת הנוכחות שלהן בפלטפורמה: ‏AT&T‏ ‏ודאנקן דונטאס נעלמו כליל מדפי הפרסום של ‏טוויץ'‏, ואילו תאגיד האנרגיה שברון, שפועל גם בישראל ומפעיל ‏את אסדות הקידוח במאגר תמר ולווייתן, הודיע אף הוא כי הוא שוקל את המשך התמיכה שלו בכנס של ‏החברה – ‏TwitchCon‏, לאחר שמותג שלה הופיע על רקע ״פאנל שנוי במחלוקת״. באותו פאנל דירגו ‏המשתתפים סטרימרים לפי "מידת אהבתם לערבים”, כאשר הדרגה הנמוכה ביותר זכתה לכינוי "אוהב ‏סברה" – בהתייחס למותג החומוס שעד לאחרונה היה בבעלות חברת שטראוס. ‏טוויץ', מצידה, הגיבה בהשעיית ‏המשתתפים. "התגובות הפוגעניות שנעשו על ידי משתתפים בפאנל אחד באירוע היו מעליבות ‏ולא מתאימות לאמונות החברה״, נימקה זאת החברה – אך הנזק התדמיתי כבר נעשה.‏
למרות הביקורת, יש לציין כי טוויץ'‏ דווקא זוכה לתמיכה מארגונים כמו הליגה נגד השמצה, שהעניקה לה ‏את הציון הגבוה ביותר מבין שאר פלטפורמות המדיה החברתית על מאמציה במאבק בשנאה – ציון ‏B‏. עם ‏זאת, הארגון הגיש תלונה רשמית בפני החברה נגד התוכן של פיקר, לאחריה הוא זכה ל״אזהרה״. זה לא ‏מנע ממנו להפוך לערוץ הפופולרי ביותר בפלטפורמה, כשביום הבחירות צפו בו יותר מ-312 אלף צופים ‏בשידור חי.‏