כמחצית מכלל מפוטרי ההייטק ב-2022-2023 מצאו עבודה חדשה בתוך שלושה חודשים, ו-27% מהם התחילו עבודה חדשה כבר מהלך החודש שבו פוטרו או בזה שאחריו. כך עולה ממחקר של מכון RISE Israel (לשעבר SNPI), המנתח את גלי הפיטורים בהייטק הישראלי.
המחקר מנתח 168 "אירועי פיטורים" שהתרחשו בחברות הייטק ישראליות ובמרכזי מו"פ של חברות רב-לאומיות בישראל ממרץ 2022 ועד מאי 2023, בתקופה שבה בוצעו גלי פיטורים גדולים, בין אם משיקולי התייעלות או בשל סגירה של חברות. זאת, לאחר שנתיים של גידול חסר תקדים בכמות המשרות התעשיית ההייטק הישראלית - שנבלם ב-2022. הניתוח במחקר מתייחס למאפיינים כמו השכלה, תפקיד, ותק בעבודה, מגדר, גיל וכדומה, והוא מתבסס בעיקרו על נתונים של יותר מ-30 אלף עובדים מהרשת החברתית לינקדאין.
1 צפייה בגלריה
פיטורים, אילוסטרציה
פיטורים, אילוסטרציה
פיטורים, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
על-פי RISE Israel, עובדים ותיקים, החל מוותק של 5 שנים, מפוטרים בשיעור נמוך משמעותית מעובדים מתחילים, כאשר הסיכון של בעל ותק של מעל 10 שנים יורד ב-70% ביחס לעובד צעיר. המפוטרים המתחילים והצעירים ביותר גם מתקשים למצוא עבודה חדשה, מה שאורך להם כמעט 8 חודשים - כפול ממפוטרים אחרים.
רמת ההשכלה לא משפיעה על הסיכוי לפיטורים, שכן ניתן להניח שמרגע שהעובד התקבל לחברה התפוקה וההיכרות איתו היא זו שמשפיעה על ההחלטה, אולם כן נמצאו הבדלים בזמן למציאת עבודה חדשה לפי רמות השכלה שונות: בוגרי מכללות שפוטרו מצאו עבודה מהר יותר מבוגרי אוניברסיטאות, כאשר עובדים בעלי תואר ראשון מצאו עבודה מהר יותר גם מעובדים חסרי תואר וגם מאלה שיש להם תואר שני ומעלה. הסיבה, לפי כותבי הדוח, היא שעובדים בעלי השכלה גבוהה יותר נוטים להיות גם בררנים יותר - ועל כן משך חיפוש העבודה שלהם ארוך יחסית.
לפי המחקר, עובדים טכנולוגיים מפוטרים פחות מעובדי תפעול, עובדי מוצר ואחרים בענף ההייטק, והסיכון לפיטוריהם נמוך בכ-20% ביחס לכל השאר. כשהם כבר מפוטרים - הם מוצאים עבודה חדשה בזמן הקצר ביותר יחסית לאחרים.
גם הסיכון של גברים למצוא עצמם מפוטרים גבוה בכ-10% מן הסיכון של נשים, כאשר לפי כותבי המחקר נטען כי ייתכן שבגלל ששיעור הנשים בהייטק נמוך יותר מלכתחילה, המעסיקים נוטים להימנע מלהחריף את הפער. עוד השערה שמעלים כותבי המחקר היא שמשום שההייטק נתפס כתחום גברי, הנשים שמשתלבות בתעשייה עם כישורים גבוהים מלכתחילה.
84% מהמפוטרים שמצאו עבודה חדשה נשארו בענף ההייטק. לבעלי תואר מתחום המדעים המדוייקים יש סיכוי גבוה של פי 1.25 להישאר בהייטק מבעלי תארים במדעי הרוח, החברה ואחרים. לעומת זאת, עובדי תפעול הם בעלי הסיכוי הנמוך ביותר להישאר בענף. הפיטורים בהייטק גם יוצרים תנועה של עובדים מחברות גדולות לקטנות: כ-45% מהמפוטרים עברו לעבוד בחברה קטנה יותר מהקודמת, בעוד שרק 21% עברו לחברה גדולה יותר.
לפי הכלכלן הראשי של המכון, ד"ר אסף פתיר: "אף שמדובר בתופעה מאתגרת עבור עובדים רבים, חלק ניכר מהמפוטרים מוצאים עבודה בתוך מספר חודשים ורובם נשארים בהייטק".