"חמותי יצאה לפנסיה מהמשטרה ואשתי רצתה לצרף אותה להשקעה אצל אלי שמש, כדי שיהיה לה ביטחון כלכלי מעבר לפנסיה שלה. היא נכנסה לזה והשקיעה 200 אלף שקל, ולאחר שלושה חודשים פורסם שרשות ני"ע חוקרת את שמש. התחושות קשות מאוד. אנחנו לא יודעים מתי נראה את הכסף, אם בכלל", מספר ח' (השם שמור במערכת), שגם הוא ואשתו השקיעו אצל שמש סכום כולל של 200 אלף שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
רשות ניירות ערך
רשות ניירות ערך
רשות ניירות ערך
(צילום: עופר עמרם)
לפני כחודשיים, ב-11 באפריל, נודע כי רשות ניירות ערך חוקרת חשד להונאת פירמידה כביכול של פעיל שוק ההון אלי שמש ושל חשודים נוספים בניהול כספי משקיעים. שמש עוכב לחקירה בחשד לביצוע עבירות מרמה, הלבנת הון וני"ע מאז שנת 2020. הוא שוחרר בתנאים מגבילים והחקירה בעניינו עדיין מתנהלת.
"אני ניסיתי להכניס עוד משקיע בעצמי, את הבוס שלי", מספר ח'. "דיברתי איתו על זה חודש וחצי לפני שהפרשה התפוצצה והוא אמר לי שמשהו לא מריח לו פה טוב ושאוציא את הכסף. בהתחלה צחקתי עליו. הוא היה יושב עלי כל שבוע להוציא את הכסף. כשהכול התפוצץ אשתי ניסתה להשיג את אלי ולא הצליחה. אני בחוסר ודאות. אנחנו מנסים לראות איך אפשר לפחות להחזיר את הקרן. יש פה 200 לקוחות שאין להם מושג מה קורה איתם".
ברשות ני"ע חושדים כי במהלך התקופה ניהלו החשודים (הרשות פרסמה רק את שמו של אלי שמש), כל אחד על פי חלקו, את כספיהם של כ-200 לקוחות, בסך כולל של כ-17 מיליון שקל, שעה שאין בידיהם רישיון לניהול תיקי השקעות. הרשות לני"ע ציינה בהודעתה, כי "על פי החשד, במסגרת פעילות זו, החשודים הציעו לציבור השקעה משותפת בניירות ערך בהסדר שיצרו למטרה זו, וזאת שלא על פי היתר או תשקיף כמתחייב מהוראות חוק השקעות משותפות בנאמנות".
בנוסף חושדת רשות ני"ע כי הפעילות האמורה נעשתה תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא, לרבות שימוש בכספי המשקיעים לצרכים אישיים של החשודים ולא לטובת ההשקעה המובטחת, ובכלל זה שימוש בכספי המשקיעים לטובת תשלומים ללקוחות אחרים ("הונאת פירמידה").
עו"ד אלון רון, המתמחה בהגנה על נאשמים ובעבירות צווארון לבן, מסביר כי "עיקר החומרה בחשדות של הרשות לני"ע הוא באלמנט התרמית. כלומר, בעוד למשקיעים הוצג על פי החשד כאילו הם מקבלים תשואה על השקעתם, בפועל הכספים שולמו להם לפי החשד מתוך כספים של משקיעים אחרים שגויסו אחריהם. קוראים לזה פירמידה כי בשלב מסוים זה חייב להתמוטט, מאחר שגם למשקיעים חדשים אתה צריך עכשיו לתת תשואה. ברגע שלא תצליח יותר לגייס משקיעים חדשים זה בהכרח קורס - כי אין לך כסף לחלק, מאחר שלא לקחת באמת את הכסף כדי להשקיע".
כרגע, כאמור, החקירה עדיין מתנהלת, לשמש עומדת חזקת החפות, ואין עדיין שום מסקנה של הרשויות לגבי המשך התיק.

"כספי החתונה הושקעו"

במקביל לחקירה המתנהלת במישור הפלילי על ידי רשות ני"ע, צפויה בימים הקרובים להיפתח גם חזית אזרחית בהקשר לשמש. עו"ד שלמה זוהר ממשרד סאלם-זוהר, ועו"ד נמרוד חיים הראל ממשרד עורכי דין נמרוד חיים הראל, מייצגים יחדיו מעל ל-20 משקיעים של שמש. השניים צפויים להגיש בימים הקרובים בקשה לפתיחה בהליך חדלות פירעון (פשיטת רגל) נגד שמש מטעם יותר מ-25 משקיעים. זאת, מאחר שלטענתם משקיעים פנו לקבל את כספם ולא מקבלים מענה בניגוד להסכמות עימם, וכי שמש נותר חייב להם כספים. המטרה היא כי ימונה נאמן שיכנס את נכסי שמש - כדי שנושיו יוכלו להיפרע מאותם נכסים, וכן לבצע חקירה על אודות הנכסים. אם יימצא כי נכסים הועברו שלא כדין לצד שלישי הוא יושבו לקופת הכינוס.
עו"ד נמרוד חיים הראלעו"ד נמרוד חיים הראלצילום: מירי שפיצר
עוה"ד הראל וזוהר מציינים כי לגבי הפרופיל של הלקוחות שלהם, "מדובר באנשים שבסך הכול הסתמכו בדרך כלל על המלצות חברים ומקורבים, שהמליצו להם לחתום על הסכמים עם שמש. אין לרובם ניסיון בשוק ההון. ההחלטה שלהם נבעה מכך שהם הסתמכו על מקורבים, חבר טוב או בן משפחה שלהם שאמר להם שכדאי להם להשקיע, שאפשר לסמוך על הבן אדם. יש משקיעים שהשקיעו עשרות אלפי שקלים ויש כאלה שהשקיעו מאות אלפים. יש לנו משפחות שלמות שהשקיעו אצלו: יש אבא ובן, יש אימא ובן, יש בני זוג שהביאו את האימא של האישה, יש שתי חיילות שכל אחת השקיעה 40 אלף שקל. יש לנו זוג שהתחתן ואת הכספים של החתונה הם השקיעו אצל שמש, מאחר שהם לא יכלו לרכוש דירה והחליטו להשקיע אצלו וכך להתקדם בחיים. מה שחורה לחלק מהלקוחות שהם גם המליצו לאחרים להשקיע, וזה הסב להם עוגמת נפש גדולה - כי אתה מרגיש על זה אחריות".
עו"ד שלמה זוהרעו"ד שלמה זוהרצילום: אביעד וייצמן
עו"ד גיא סרוסי, המייצג משקיעים אחרים בפרשה, מוסיף כי "במישור האזרחי אנחנו מכינים את התשתית הראייתית העובדתית להגיש בקשה לחדלות פירעון מטעם נושה נגד שמש, כדי שיבוא נאמן ויעשה סדר בסיפור. שיאתר נכסים ויביא אותם לקופה לצורך פדיון. יש פה משקיעים שחסכו את הכסף לאחר צבא, לקוחות צעירים שמכרו את הרכב וזוג שמכר דירה. המשקיעים הם משקיעים שלא מכירים את שוק ההון, יש שם הרבה אנשים של חבר מביא חבר ששמעו שמקבלים 5% בחודש. אלה אנשים שהכסף הזה היה עבורם 'הלחם והחמאה' שלהם, וכרגע הכסף הזה נמוג".
עו"ד גיא סרוסיעו"ד גיא סרוסיצילום: אילן אסייג

"כל שקל חשוב"

דולב פסו (27), בעל עסק בירושלים, זוכר היטב כיצד החליט להשקיע אצל שמש: "את אליהו הכרתי דרך חברים משותפים, חבר של חבר של חבר. אותו אחד אמר לי שהוא כבר שנה עם שמש, 'החזרתי את ההשקעה, אני כרגע חי על הרווחים, נסעתי לחו"ל וחייתי על הכסף הזה'. הוא נתן לי להבין שהכול בסדר. מה השתבש בדרך אני לא יודע להגיד. פגשתי את אליהו בדצמבר 2023 והתחלתי לעבוד איתו. שמתי אצלו כסף. שמעתי שהוא בחור שיש לו ניסיון בשוק ההון, ושהוא בעצם סוחר בשביל אנשים בכסף שלהם ועושה תשואות יפות. באפריל קראתי את הכתבה וגילינו על החקירה של רשות ני"ע".
כשאתה מגיע אליו, אתה שואל אותו אם יש לו רישיון? "לא שאלתי אותו. כולנו כנראה לא ביצענו תחקיר בצורה טובה ורחבה כדי לוודא מה אנחנו בעצם צריכים לדעת. מה שהיה יותר חשוב זה לפגוש אותו פנים אל פנים ולראות את האמינות שלו. הוא גרם לכולנו לא לחשוב יותר מדי. פגשתי אותו במשרדים שלו בראשון לציון. הם לא היו משרדים מפוארים, מצד שני הוא אמר שיש לו דירה בתל אביב, יש לו יאכטה, אבל מבחינת משרדים הם היו פשוטים מאוד עם דלתות של קופת חולים. זה היה בתוך פסאז'".
כמה כסף נתת לו להשקיע? "70 אלף. הוא אמר לי שיש לו ממוצע שבין 8% ל-12% רווחיות בחודש. הוא גם אמר שיש לו מסלול של רווחיות קבועה. אני בחרתי במסלול הפתוח. אני ניסיתי להיות ריאלי עם עצמי ולהבין שזה לא יכול להיות 12% רווחיות כל חודש. חתמתי לו על חוזה. הוא אמר שהוא הולך להשקיע את הכסף בעיקר במט"ח ובזהב. אמר שהוא מאוד חזק במסחר בזהב. אני התחלתי ללמוד קצת שוק ההון. זה משהו שאני רוצה להתעסק בו. קיבלתי כל ראשון לחודש בחודשים שהייתי שם טבלת אקסל, שבעצם מראה את מצבי אצלו ואת סכום הרווח. לא משכתי כסף כי בחרתי לתת לזה להתנפח כל עוד אני לא צריך את זה. הרווח היה פעם 4.5% ופעם 2.5%".
באפריל אתה נחשף לחקירת רשות ני"ע - אתה יוצר קשר עם שמש? "לא יצרתי איתו קשר, היו נפגעים שניסו ליצור איתו קשר ללא הצלחה, אז לא חשבתי שיש טעם. אין לי מושג מה קרה עם ה-70 אלף שקל שהשקעתי, אבל אני רוצה להיות חיובי ונוטה להאמין שלבן אדם יש כספים ונכסים שנוכל להיפרע מהם וככה יחזירו לנו את הכסף. במציאות של היום כל שקל הוא חשוב ו-70 אלף שקל זה לא משהו שהרבה אנשים משיגים. עובדים שנים כדי לחסוך סכום כזה של כסף ואין ספק שזו מכה. החיים חזקים מאיתנו וצריך לקום על הרגליים ולראות איך משיגים את הכסף בחזרה. אני מנסה לשמור על האמונה והחיוביות שהכסף יחזור אלינו".

"הפוך על הפוך"

גם ח' מספר שהכיר את שמש דרך חבר. "החבר שלי תמיד חיפש לעשות עוד כסף מעבר לעבודה הרגילה והשקיע אצל אלי. ברגע שהוא ראה שזה מצליח, הוא רצה להכניס עוד חברים. הגעתי לפגישה עם שמש לפני למעלה משנה. הוא פועל הפוך על הפוך. הוא לא אומר לך שהוא רוצה שתשקיע אצלו ולא מגיע עם חליפה יפה. הוא בא עם כפכפים ומכנסי ברמודה ואומר מה יש לו להציע ואם לא מתאים אתה יכול להתקדם. הוא אמר שהמינימום להשקעה הוא 150 אלף שקל ושהוא מחזיר 5% תשואה כל חודש. זה נראה לי בהתחלה מוזר, אבל חבר שלי הראה לי העברות בנקאיות של כמה חודשים אחורה.
"היו לו שני מסלולים: תשואה קבועה של 5% בחודש, זה יוצא 60% בשנה, ומסלול שני של ריבית משתנה – בין 3% ל-15% רווח חודשי. אני בחרתי במסלול הבטוח של 5%. הייתי גם בין עבודות. זה היה ביום ההולדת של הבן שלי, העברנו 150 אלף שקל עם חוזה מסודר שבו הוא מתחייב להעביר כל חודש 5%. הוא אמר לי שהוא משקיע בקניית סחורות כמו זהב ועוסק בחילופי שערי מט"ח.
"כל חודש היינו מקבלים בהעברה בנקאית 7,500 שקל. לאחר כחצי שנה אשתי קיבלה מענק לידה והכנסנו גם את הכסף הזה. כלומר, ההשקעה שלנו כבר הייתה 200 אלף שקל ומאותו חודש התחלנו לראות בכול חודש 10,000 שקל. נולדה לנו עוד ילדה ורצינו לקנות רכב חדש, ועכשיו לא נוכל לעשות את זה. היו אנשים שהשקיעו גם חצי מיליון ואפילו מיליון. אני יודע על מישהו שמכר דירה בשביל להשקיע אצלו. היום אני יודע שסכומים כמו אלו שהובטחו לא כל כך ניתן לייצר".
ה' (השם שמור במערכת), בשנות ה-20 לחייה, מספרת שהשקיעה בסך הכול 150 אלף שקל אצל שמש. "הגעתי אליו דרך בן הזוג שלי, שחבר שלו אמר לו שהכול בסדר אצל אלי. גם בן הזוג שלי שם אצלו כספים והכל היה בסדר. החלטתי להכניס את הכסף שלי. כל פעם קצת, ובסך הכול 150 אלף שקל.
"נכנסתי להשקעה ב-2022, ולא משכתי תשואה כי רציתי להשקיע את הכסף. דיברתי איתו בווטסאפ והוא תמיד היה נחמד. ואז הבן זוג שלי הראה לי את הכתבה על החקירה. באותו רגע שלחתי הודעה לאלי שאני רוצה למשוך את כל הכסף והוא לא ענה. זה היה ההון העצמי שלי. ההורים שלי ממש כעסו. תיכננתי לקנות בכסף דירה".
באי כוחו של שמש בחרו שלא להגיב.
מרשות ני"ע נמסר בתגובה: "רשות ניירות ערך פתחה בחקירה גלויה בעניינו של אלי שמש וחשודים נוספים. על פי החשד, במהלך התקופה המוזכרת ניהלו החשודים, כל אחד על פי חלקו, את כספיהם של כ-200 לקוחות, בסך כולל של כ-17 מיליון שקל, שעה שאין בידיהם רישיון לניהול תיקי השקעות. במסגרת זאת פנתה הרשות בשאלון למשקיעים של אלי שמש. מילוי השאלון נועד לחסוך את זימון המשקיעים שנפגעו למתן עדות במשרדי מחלקת חקירות לשם קידום החקירה הפלילית כנגד שמש ושותפיו לעבירות.
"מובן שעל פי החוק הרשות אינה יכולה למסור ללקוחות מידע על אודות החקירה וגם אין בסמכותה לחלק את הכספים ללקוחות. זו סמכות בלעדית של בית המשפט. הרשות מפרסמת באופן תדיר כללי זהירות ואזהרות לציבור מפני השקעות לא מפוקחות".
פורסם לראשונה: 00:36, 04.06.24