אחרי שאסם הודיעה אתמול (שלישי) על ריקול מוצר חומוס אבו מרוואן של סלטי צבר שבבעלותה בעקבות גילוי של חיידק הסלמונלה, משרד הבריאות הגיעה לבצע ביקורת במפעל של החברה בקריית גת, ולא מצא חריגות מהותיות.
הצוות של משרד הבריאות הגיע הבוקר למפעל, ובביקורת עלה כי מבוצעות בקרות שוטפות של סלמונלה, המפעל משתמש בחומרי גלם רק לאחר דיגום תקין ובחודש האחרון בוצעו מעל 200 בדיקות לנוכחות סלמונלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
מפעל צבר
מפעל צבר
מפעל צבר
(צילום: בראל אפרים)
במפעל הסבירו לצוות הביקורת כי טחינה, שהיא חומר גלם בתהליך הייצור, נמצאה בחשד גבוה לנוכחות הסלמונלה, ואולם על פי הבדיקה שנעשתה היום על ידי שירות המזון של משרד הבריאות לא נמצאה הוכחה מעבדתית לכך. לפיכך, במשרד אומרים כי "נכון לשלב זה לא ניתן לקבוע מהו מקור הזיהום".
במשרד הבריאות הנחו את המפעל לבחון מקורות זיהום נוספים, ולהגיש לו בהמשך תחקיר מפורט (תחקיר שורש) ומנומק.
כאמור, אתמול הודיעה אסם על הריקול, אבל סירבה לחשוף מיהו ספק חומר הגלם (הטחינה) שלטענתה היה מזוהם. החברה קראה שלא לצרוך תשעה מוצרי חומוס: חומוס אבו מרוואן 400 גרם שתוקפו פג ב-14, 20 ו-26 בדצמבר; חומוס צבר עם חריף 150 גרם שתוקפו פג ב-25 ו-26 בדצמבר; חומוס צבר 400 גרם שתוקפם פג ב-24 ו-29 בדצמבר ו-5 בינואר 2023; חומוס חלק של צבר 150 גרם שתוקפו פג ב-26 וב-30 בדצמבר; חומוס מסעדה של צבר 700 גרם שתוקפו פג ב-24, 25, 29 בדצמבר וב-5 בינואר; חומוס עם טחינה של צבר 150 גרם שתוקפו פג ב-26 ו-30 בדצמבר; חומוס צבר 850 גרם שתוקפו פג ב-29 בדצמבר וב-5 בינואר; חומוס טחינה של צבר 400 גרם שתוקפו פג ב-31 בדצמבר וטחינה מרובע של צבר שתוקפו פג ב-31 בדצמבר.
מהחברה נמסר כי "מקור הבעיה ככל הנראה באחד מחומרי הגלם המשמש לייצור המוצר. כמשנה זהירות, החליטה החברה על איסוף המוצרים מאותם קווי הייצור, בתיאום עם שירות המזון במשרד הבריאות. החברה מבקשת שלא לצרוך מוצרים אלו.
"באנשים בריאים, חיידק הסלמונלה עלול לגרום למחלת מעיים המתבטאת בחום, שלשול, בחילה, הקאות וכאבי בטן. לאוכלוסיות רגישות (ילדים, נשים בהריון ובעלי מערכת חיסונית מוחלשת), החיידק עלול לגרום למחלה קשה".
2 צפייה בגלריה
ריקול לחומוס צבר בעקבות סלמונלה
ריקול לחומוס צבר בעקבות סלמונלה
ריקול לחומוס צבר בעקבות סלמונלה
החברה עורכת דרך קבע בדיקות לחומר הגלם ולמוצר המוגמר, כנהוג במוצר רגיש לזיהום כסלט חומוס. אתמול נתגלה משטח חשוד באחת הבדיקות של חומר הגלם. מדובר בחומר גלם שמשמש שני מוצרי חומוס בחברה. כאמור החברה מסרבת למסור את שם יצרן הטחינה שסיפק את חומר הגלם.
אסם ערכה הליך גידור ובדיקה של 18 שעות ונטלה מאות דגימות. למרות שלא נמצא זיהום באף מוצר נוסף למעט אותו חומוס מרוואן שתוקפו פג ב-26 לדצמבר, הוחלט לצאת ריקול וולנטרי לכל המוצרים מאותה סדרת טחינה ובנוסף: לכל מוצרי הטחינה שעברו על קווי הייצור הנגועים עד ה-CIP הבא (ניקוי קו הייצור). לחברה שישה קווי ייצור חומוס.
עקב כך, לא נכללים בריקול: חומוס מתכון הבית 1 ק"ג, חומוס גרוס גס-גס, חומוס ירושלמי, חומוס לבנוני, חומוס סמיר הגדול, חומוס אבו גוש, חומוס עם צנובר, חומוס עם זעתר, חומוס עם המון טחינה וזעתר, חומוס גרגירים רכים, חומוס גרגירים בתטבילה וסלט חומוס רך ועדין.
לפי גורמים בתעשייה, "זה לא ריקול שמשבית מפעל כפי שהיה בשטראוס וסנפרוסט. הציבור יכול להיות רגוע. כל המוצרים שנמצאים כרגע במקררים לא נגועים".
תגובת צבר: "חברת צבר שמה את איכות מוצריה ובטיחות הצרכנים בראש סדרי העדיפויות. החברה תפעל על פי ההנחיות המפורטות של משרד הבריאות כפי שאנו עושים תמיד".