מסקר מיוחד שנערך ביוזמת מרכז המחקר והפיתוח של AT&T בישראל בקרב עובדות ועובדים בחברות הייטק, עולה כי נשים בהייטק עדיין חשות שהמגדר שלהן בולם את קידומן המקצועי וכי הן מופלות בתנאי העסקה, אך תחושת ההערכה העצמית ותחושת המסוגלות שלהן להתקדם גבוהה יותר מזו של גברים.
מהסקר, שפורסם לרגל יום האישה הבינלאומי 2022, עולה כי נשים יותר מרגישות שהקמת משפחה עלולה לפגוע בקידום שלהן וכי המגדר משפיע על מסלול הקידום שלהן, וזאת למרות שגם הגברים וגם הנשים העידו כי משבר הקורונה גרם לשיפור באיזון שבין בית לעבודה גם אצל הגברים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ברקע, יש לציין כי הסקר נערך בקרב נשים שכבר עובדות בהייטק כאמור, אך הנתונים מראים כי שיעורן של הנשים מתוך כלל העובדים בהייטק בירידה. בשנה האחרונה ירד שיעור הנשים העובדות בהייטק מ-36% לשפל של 33.6% - השיעור הנמוך ביותר של נשים בהייטק בעשור האחרון, שכן מאז 2012 לא ירד שיעור הנשים בתעשייה מ-34%. כך לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לכן ועל פי הסקר, נראה כי החסמים העיקריים של נשים בתעשיית ההייטק מצוי עוד בשלבי הכניסה שלהן לתחום, ולאחר שהן חלק ממנו הן פחות חשות מופלות.
עוד עולה כאמור מהסקר שנשים מרגישות יותר שהמגדר שלהם בולם את קידומן המקצועי: 20% מהנשים סבורות שהמגדר שלהן משפיע על יכולתן להתקבל או להתקדם לתפקיד שרצו לעומת 15% מהגברים שהשתתפו בסקר. עם זאת, תחושת ההערכה העצמית של נשים חיובית יותר מזו של גברים: 54% מהנשים מרגישות באופן מוחלט שהיכולות שלהן שוות ביחס ליכולות של העמיתים או העמיתות שלהן בתפקידים מקבילים, לעומת רק 40% מהגברים שהסכימו עם טענה זו באופן מוחלט. בנוסף, 35% מהנשים הסכימו באופן מוחלט כי הן בטוחות שיכולותיהן יאפשרו להם קידום לתפקידים בכירים לעומת רק 30% מהגברים.
בנוגע לפערים בשכר בין גברים לנשים, מהסקר דווקא עולה כי שיעור הגברים והנשים שחושבים ששכרם הוגן די דומה: 13% מהנשאלות חושבות כי שכרן הוגן לעומת 18% מהנשאלים.
גברים ונשים מינפו באותה מידה את ההתעוררות בשוק ההייטק לשיפור תנאי השכר או התפקיד. כשנשאלו מדוע לא מבקשים העלאה נוספת בשכר: 20% מהגברים ציינו כי אינם מבקשים שכר גבוה יותר משום שהם סבורים שאינם מוערכים מספיק - לעומת 13% מהנשים. עם זאת, נדמה כי נשים חסינות יותר לתגובות שיקבלו כתוצאה מבקשת העלאה בשכר: 30% מהן ציינו כי הן לא מבקשות העלאה מחשש לתגובה שיקבלו לעומת 39% מהגברים.
באשר לסוגיה של הקמת משפחה וההשפעה שלה על קידום - כאן הנשים עדיין חשות מופלות: 36% מהנשים הודו כי הן חשות שרצונן להקים משפחה פוגע בקידום שלהן לעומת 22% מהגברים. בתוך כך, 34% מהגברים שהשתתפו בסקר ציינו כי הממונים עליהם מקפידים על גיוס וקידום נשים במקום העבודה לעומת רק 20% מקרב הנשים המשתתפות.
מגית הקורונה והמעבר לעבודה מהבית או עבודה היברידית אפשרו לגברים רבים יותר להשתתף באופן פעיל יותר במטלות הביתיות והמשפחתיות והדבר תרם לתחושתם כי חל שיפור באיזון בין העבודה והמשפחה. 64% מהגברים הסכימו כי השיפור המדובר ניכר ו-59% מהנשים.
הסקר האינטרנטי בוצע על ידי רושינק, בית למחקרי שווקים, בקרב 409 משיבים שהם מדגם מייצג של עובדים ועובדות מענף ההייטק ב-20-21 בפברואר. הסקר כלל נשים וגברים במגוון תפקידים בתעשיית ההייטק אולם מבין הנשאלים עלה כי השיעור של מי שמבצעים תפקיד בתחום המחקר והפיתוח היה זהה (66 אחוז מקרב הנשאלים בסקר).
נטלי קרמרנטלי קרמרצילום: נדב קרלינסקי
"הסקר מעיד על מגמת שיפור מבורכת, אך יש עדיין דרך ארוכה לעשות", מסבירה נטלי קרמר, מנכ"לית AT&T ישראל וסגנית נשיא עולמית בחברה. "נשים עדיין מהוות רק כ-34% מכלל כוח העבודה בהייטק. העלאת אחוז הנשים היא דרך נהדרת לפתור את מחסור העובדים בהייטק ולהשיג ביצועים גבוהים יותר בחברות על ידי צוותים מגוונים ואפקטיביים יותר".
לפי קרמר, הדרך לשינוי עוברת בכמה מישורים. "צריך להתחיל בחינוך לטכנולוגיה ועידוד למצוינות כבר בגיל צעיר, בהגברה של תכניות ממשלתיות להכשרת נשים להייטק, ובנו החברות המעסיקות – לעודד גיוס מגוון, העצמה וקידום של נשים במקום העבודה".