בשיתוף אתר "המקצוענים"
מסתבר שגם אחרי הרבה שנות זוגיות ועבודה משותפת בתחום, מאתגר לבצע שיפוץ כשמדובר בבית הפרטי שלך.
"קל לתכנן בתים של אחרים, אבל בבית שלנו כל אחד משך לכיוון אחר", מודים נופר ויהונתן דר. היא מעצבת פנים, הוא אדריכל. השניים נשואים ועובדים יחד בתחום הבנייה והשיפוצים, במשרד דר אדריכלים.
"במהלך השיפוץ היו בינינו חילוקי דעות", מודים בני הזוג בחיוך.
"אף על פי שאחרי שנים של זוגיות אנחנו רואים הרבה דברים באופן דומה, היו בדרך רגעים של חוסר הסכמה".
הבית החד-קומתי, עם גגות הרעפים, נבנה בשנת 1984. בני הזוג דר הרסו את חלוקת הפנים המקורית, הותירו בשטח רק עמודים תומכים ותכננו את המרחב מחדש.
הגינה השטוחה ונטולת השיפועים, העשירה בצמחייה ותיקה, שמקיפה את הבית, שבתה את לבם של מעצבת הפנים נופר דר ושל האדריכל יהונתן דר.
ההחלטה להעתיק את משפחתם הצעירה מחיפה ליישוב הכפרי שבחוף הכרמל התקבלה בעודם עומדים בשביל הגישה המרוצף המקורה בקשת עשויה צמחים.
מיקום: חוף הכרמל.
סוג מבנה: בית מגורים פרטי.
גודל: מגרש בשטח של 730 מ"ר, מתוכו 200 מ"ר שטח בנוי.
דיירים: זוג ו- 3 ילדים.
תכנון ועיצוב פנים: דר אדריכלים.
סוג השיפוץ: שיפוץ מקיף כולל שבירת כל מחיצות הפנים והחלפת כל התשתיות בבית.
משך השיפוץ: תהליך התכנון נמשך כחצי שנה, העבודה בפועל נמשכה כשנה וחודשיים.
עוד לפני שנכנסו לבדוק מה מצב הנכס, בעודם מתבוננים בו ובסביבתו, הפור כבר נפל. השקט, ציוץ הציפורים, ריחו המלוח של הים הקרוב והאנרגיה הקסומה חתמו את העסקה.
היא לא הסכימה לשמר את הטרצו הישן. הפשרה: אריחי טרצו ענקיים חדשים
סלע המחלוקת העיקרי עסק ברצפת טרצו ישנה שהתגלתה במבנה בשלבי ההריסה. האריחים המונחים מתחת לפרקט בבית, בגודל של 30 על 60 סנטימטרים, היו בצבע חום, ויהונתן ביקש ללטש אותם.
כחלק מניסיונות השכנוע, הציג לנופר תמונות של בתים שבהם קיים ריצוף דומה, אולם היא עמדה בסירובה. לבסוף הסכימו שהרצפה בקומת הקרקע תחופה באריחים בסגנון טרצו, בגודל 120 על 120 סנטימטרים, בגוון של בטון חם.
החלוקה המקורית לשלושה מפלסים, שמדגישים את ההפרדה בין אזורי המחיה הפרטיים לבין החלק הציבורי, נובעת מהשיפוע הקל של המגרש. במפלס האמצעי נקבעה דלת הכניסה והוא מחבר בין חלקי הבית.
במפלס העליון ממוקמים חדרי הילדים לאורך מסדרון שמסתיים ביציאה לגינה האחורית.
המפלס התחתון כולל פינת אוכל, חדר עבודה, סלון ומטבח. הוא מתוכנן עם הפנים לגינה הקדמית ושטחו הורחב לכיוונה. במסגרת השיפוץ, נוספה לבית קומה שבה מוקמה יחידת ההורים.
לאחר שלב ההריסות נותרו בחלל הציבורי, הסמוך לחזית הקדמית של הבית, שלושה עמודים תומכים שמשפיעים על החלוקה שלו. הדיירים הותירו אותם במצב גולמי, מחופים בבטון.
שני עמודים משולבים בתוך האי במטבח. השלישי, הקרוב יחסית לחלון, מסייע בהגדרת גבולות הסלון. בני הזוג דר החליטו למקם את פריטי הריהוט – ספה ארוכה, ארבע כורסאות ושולחן בפנים הבית, כך שהם יוצרים מעגל שיחה.
הספה ניצבת מול קיר מרחף, מחופה בסרגלים מעץ, שעליו תלוי מסך הטלוויזיה.
במקור המטבח היה בחדר סגור, אולם בשיפוץ הוא צורף למרחב הפתוח ומעל משטח העבודה הוסף חלון עילי שמחליף חלק מהרעפים של הגג ומסייע בהארת החלל.
הארונות הנמוכים ומשטח העבודה מורכבים על גבי החזית הצידית של הבית.
הקיר הארוך מחופה באבנים שנאספו על ידי יהונתן מהרחוב, ולהן הוא צירף לבנים ומילוי גס שממלא את הרווחים.
"רצינו שהקיר הדומיננטי בבית יחופה בחומר מעניין", הם מסבירים. "ראינו בפריז חנויות עם קירות אבן בסגנון הזה והוקסמנו. בעינינו, קיר כזה יוצר אווירה במרחב".
בתוך נישה שיצרו בקיר מורכב חלון צר שמידותיו תוכננו בקפידה כדי לשמור על פרטיותם של הדיירים.
בצדו השני של החלון מותקן דלפק, והוא חלק מאזור ייעודי לאירוח חוץ, שכולל גם מטבח ושולחן אוכל רחב ידיים, וכך קל להעביר מזון ושתייה החוצה כאשר מגיעים אורחים.
גבול החלל הציבורי מסומן באמצעות פינת האוכל, אשר חוצצת בינו לבין המפלס שבו ממוקמת מבואת הכניסה.
היא מוגדרת באמצעות קיר מחופה באריחים גדולים (1 על 3 מטרים) בגוון מתכתי כהה, שטיח שעליו ניצב השולחן וגוף תאורה דומיננטי שמזכיר משיחות מכחול באוויר.
חלון שנמשך מהרצפה לתקרה פונה לשביל הגישה לבית ומאיר את הפינה, ובהנמכת התקרה שבסמוך מוסתר מזגן מרכזי שמקרר את המרחב הציבורי.
ממול ממוקם חדר עבודה שנסגר באופן חלקי באמצעות חלונות שפורקו מהבית הישן, שופצו על ידי יהונתן והורכבו על מסגרת עבה מקורות עץ.
את הבית חוצה ציר אורך שמחבר בין הגינה האחורית לקדמית. מי שעומד בגבול המגרש, עם הגב לחלון הזכוכית הרחב שפונה לחזית הקדמית, מישיר מבט עד לדלת זכוכית שקבועה בסוף המסדרון.
הציר מואר ומוסיף לבית ממד של עומק. הוא עובר דרך שני מפלסים ושבע מדרגות מאבן שמתהדרות בסף עבה ודומיננטי, שחוזר גם כאדן חלון בכל הפתחים בבית.
גם מראה החזית שונה במהלך השיפוץ. כדי לשוות לה צביון עכשווי הותקן ארגז רוח (שתפקידו לשמור על הרעפים מפגעי מזג האוויר) מפח צבוע בלבן שמסתיר את השיפוע של הגג ואת הרעפים.
יחידת ההורים
בבית המקורי היו שני גגות רעפים, אחד מעל הסלון והשני מעל חדרי הילדים. ביניהם חיבר גג טכני שטוח ועליו מערכות המיזוג, דודי השמש והקולטים.
בני הזוג סגרו את הגג הטכני והפכו אותו ליחידת הורים שמופרדת במתכוון מחדרי השינה של הילדים.
היחידה כוללת חדר רחצה מרווח שממוקם בסמוך לחזית הצידית של הבית ומואר באמצעות חלון שפונה לשביל הגישה.
כדי לייצר תחושה של מרחב, הפונקציות השונות באזור הרחצה מופרדות באמצעות קירות זכוכית.
אזור השינה נפתח אל מרפסת גדולה שפונה לחזית הנגדית ומוסתרת במעקה מסרגלי עץ שנמשכים מהרצפה ועד לתקרה ומאפשרים לדיירים פרטיות מרבית.
במרכז החלל, בין שני החלקים, שובץ אזור ארונות פתוח. רצפת היחידה עשויה מלוחות עץ מלא צבוע בלבן, ועל רקע התקרה הלבנה בולטות קורות עץ תומכות שהושארו בגוון הטבעי שלהן.
השפה העיצובית
בני הזוג בילו את ירח הדבש במזרח אפריקה. הטיול באזור השפיע עליהם באופן עמוק ובהשראתו נבחר הקונספט העיצובי של הבית, שנותן מקום של כבוד לחומר ולפשטות, בשילוב מוטיבים שנתקלו בהם במהלך הטיול.
עקרונות אלה משתלבים היטב עם תפיסתם הסגנונית בנוגע לשילוב בין ניגודים. רמז מטרים לצביון העיצובי ניתן לראות כבר בדלת הכניסה.
הם מצאו בשוק פשפשים זוג דלתות בנות 150 שנה שפורקו מבית ישן, שייפו, שיפצו והתאימו את מידותיהן לפתח הקיים בבית.
משגילו במשקוף חריטה של מילה אפריקאית לא ידעו את נפשם מרוב התרגשות.
הבית לא טרנדי במתכוון, והוא מעוצב מתוך כבוד לאמיתות החומר. הבחירה באבן טבעית, בבטון ובעץ משתלבת בהרמוניה עם פריטי הריהוט והאובייקטים שנאספו לאורך השנים.
"אנחנו מרגישים שהדברים חוזרים על עצמם בתחום עיצוב הבית, כאילו יש אבקת עיצוב שמוסיפים לה מים. הרגשנו שאנחנו רוצים משהו אחר", הם אומרים.
סקירת השיפוץ מופיעה בספרה החדש של שרון היבש, 'ביתו של אדריכל 3' בהוצאת סטימצקי.
בספר, עשרות בתים של מעצבי פנים ואדריכלים. בספר, אינספור טיפים ופתרונות לתכנון, עיצוב, אורח חיים ומה שביניהם.