למשבר הקורונה היו ועודן כל מיני השפעות: בריאותיות, חברתיות, אישיות וגם כלכליות. אחת מהן, היא שיותר אנשים החלו להשקיע בשוק ההון, בארץ ובחו"ל. לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב') ברחבי העולם, ריכזנו עבורכם כמה מהמניות הבולטות של השבוע שעבר בארה"ב, באסיה ובבורסות אירופה - מי זינקה, מי נפלה ומדוע?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
פורשה טייקן 4S
פורשה טייקן 4S
פורשה טייקן 4S
(צילום: ניר בן זקן)
יצרנית רכבי היוקרה הספורטיביים פורשה (Porsche SE), המחזיקה גם ב-50% מקבוצת הרכב פולקסווגן (Volkswagen), זינקה ב-9% במסחר בבורסה הגרמנית בשבוע שעבר.
הסיבה הישירה לעלייה היא הדו"חות הכספיים שפירסמה החברה, המעידים על מכירות שיא ב-9 החודשים הראשונים של 2021, עם עלייה של 13% בהשוואה לנתון המקביל אשתקד, ל-217 אלף רכבים.
אולם, הכוכב של הדו"חות היה ללא ספק הפורשה טייקן (Taycan), הדגם החשמלי הראשון של פורשה, שהושק השנה וממנו נמכרו עד כה כ-28 אלף יחידות - אפילו יותר מדגם ה-911 המיתולוגי.
עוד בלטו בנתוני המכירות של החברה: שני רכבי הכביש-שטח של החברה - קאיין הגדול, עם 62 אלף יחידות, ומקאן הקטן יותר, עם 61 אלף יחידות. כמו כן, החברה הודיעה על דגם חדש של טייקן שצפוי להיות מושק השנה.

בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב חוזרת למעלה?

קוינבייס (Coinbase), בורסת המסחר במטבעות וירטואליים הגדולה בארה"ב, זינקה בשבוע שעבר ב-13% בנאסד"ק. זאת, לאחר שהגישה הצעה רשמית לרשויות האמריקניות כיצד יש לפקח על תחום הקריפטו בארה"ב - נושא שנמצא כבר זמן רב תחת סערה ציבורית נרחבת. כמו כן, החברה נהנתה לאחרונה מהזינוק במחירי המטבעות המובילים בשוק, מה שמעודד גם את הגדלת נפח הפעילות בפלטפורמות של החברה.
בין הנקודות שהציעה החברה: מיסוד רשות רגולטורית נפרדת למטבעות קריפטוגרפיים, יצירת רשת הגנה למחזיקי מטבעות קריפטוגרפיים ועידוד תחרות בין מנפיקי המטבעות וספקיות פלטפורמות הטכנולוגיה.
יחד עם זאת, יצויין כי מיום הנפקתה בבורסה באפריל השנה, ירדה מניית החברה בעשרות אחוזים וכעת היא נסחרת סביב 281 דולר למניה - לעומת שווי שיא של 429.54 דולר אליו הגיעה ביום המסחר הראשון שלה (35%-).
חברה נוספת שבלטה במסחר בנאסד"ק בשבוע שעבר הייתה וירג'ין גלקטיק (Virgin Galactic) של המיליארדר הבריטי ריצ'רד ברנסון, אשר נפלה ב-17% ביום שישי.
זאת, לאחר שהחברה, הפועלת בתחום תיירות מסחרית בחלל, הודיעה כי היא דוחה את הצפי לטיסה הראשונה שלה לרבעון הרביעי של 2022, במקום הרבעון הרביעי של אותה השנה.

עוד בלטו במסחר השבוע:

  • תאגיד המדיה הבריטי פירסון (Pearson PLC), אשר מחזיק בין היתר בהוצאת הספרים המפורסמת "פינגווין" ובעבר אף היה הבעלים של העיתון הכלכלי פייננשל טיימס, סיים את השבוע בירידה של 15% בנאסד"ק. הירידות מיוחסות לתוצאות הכספיות של החברה שהצביעו על ירידה של 7% בהכנסות מתחום ההשכלה הגבוהה, בעיקר בשל ירידה ברמת ההרשמה למוסדות ההשכלה הגבוהה בארה"ב.
  • יצרנית האלומיניום המובילה בארה"ב, אלקואה (Alcoa), רשמה זינוק של 17% בבורסת ניו יורק בשבוע שעבר. זאת, לאחר שהכנסות החברה ברבעון השלישי של 2021 עמדו על 3.11 מיליארד דולר - זינוק של 31% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הזינוק מיוחס בעיקרו לעליות החדות במחירו של האלומיניום. בעקבות התוצאות המרשימות, הודיעה החברה על חלוקת דיבידנד ראשון לבעלי המניות מאז 2016.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים, ושמוליק קרפף, אנליסט ניירות ערך זרים בבנק לאומי.