הישראלים הרבים שיצאו בימים האחרונים לטייל ברחבי הארץ קיבלו אפשרות לצפות בפריחה בטבע, וגם בפריחה הפחות משמחת של מחירי הסולר, שזינק הרבה יותר משיעור העלייה במחירי הבנזין.
בתחנה של חברת דלק בצומת הערבה, למשל, מצאנו ליטר סולר שנמכר ב-10.31 שקל, כמעט 40% יותר ממחירו של ליטר בנזין, שמחירו 6.94 שקלים לליטר. אבל גם בתחנות אחרות זינק החודש מחיר הסולר ל-8 עד 9 שקלים לליטר. בחברת דלק סירבו להגיב ולהסביר את המחיר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אני נוסע לצרכי עבודה בכל הארץ כ-3,000 ק"מ בחודש, וממש עושה חשבון אם זה כלכלי בשבילי לנסוע", מספר אמנון, קצין בטיחות בתעבורה ומומחה למלגזות מפתח תקווה, שנוהג בג'יפון דיזל. "הרכב שלי חסכוני והנהיגה שלי עדינה, אבל הוצאות הדלק שלי זינקו באלפי שקלים בשנה, ואין לי ממש אלטרנטיבה".
"אני עסוק בלנסות ולמצוא תחנות דלק שלא העלו מחירים לאזור ה-9.5 שקל לליטר. אפילו תחנות שהיו זולות העלו מחירים דרמטית", מספר אמיר, תושב אבן יהודה. "יש לי טנדר דיזל לטיולים ולגרור אופנוע שטח, וכל טיול בשטח הפך להיות סיפור של 500 שקל רק לדלק".
חצי מיליון רכבים
בניגוד לבנזין 95 אוקטן שמחירו מפוקח, סולר הוצא מפיקוח משרד האנרגיה עוד ב-1993. המהלך יצר פערים של כמה שקלים לליטר במחירים בין תחנות, אבל הסולר עדיין היה בדרך כלל זול מבנזין, מה שהשתנה בשנה האחרונה והתעצם החודש. לפי הלמ"ס, היו בישראל בסוף 2021 כ-197 אלף רכבי דיזל פרטיים, לצד 284 אלף משאיות ומסחריות, ו-36 אלף אוטובוסים ורכבי הסעות, שצורכים סולר.
יו"ר איגוד נהגי המוניות הארצי, יהודה בר אור, איים כי ייתכן ונהגיו ישבתו בשל עליית המחירים. "מאיפה הביאו את זה? זה מקומם ולא יאומן. אף פעם לא התעסקו בסולר, לעלות סולר ב-1.40 שקל זה טירוף. אני מצאתי היום מחיר של 8.27 שקל לליטר, ראיתי גם 8.36 שקל בתחנה אחרת. זה שנים לא קרה שהסולר עולה בשקל על הבנזין. זו פצצה מתקתקת, ליברמן השתגע וכנראה שאנחנו נשתגע עליו. אין לו הבנה בבני אדם".
לפער המחיר מול הבנזין תורמת גם החלטת האוצר שהוזלת הבלו למשך שלושה חודשים, שיזם השר ליברמן ונכנסה לתוקף כבר בשבוע שעבר, תיושם לגבי הסולר רק ב-1 במאי.
"תשוו מחירים"
"בזמן שמחיר הבנזין התייקר ב-44 אגורות לליטר ב-1 באפריל, ההתייקרות המקבילה בסולר הייתה 1.13 שקל", אומר חן בר יוסף, ראש מנהל הדלק במשרד האנרגיה. "מעקב שלנו הראה שהסולר סבל יותר מהבנזין מהשפעות המלחמה באוקראינה, שפגעה באספקת חומרי גלם המשמשים לייצורו. בנוסף, התעופה האזרחית בעולם חוזרת לעצמה, הביקוש לדלק הסילוני זינק, והזיקוק שלו נעשה באותם מתקנים שמשמשים לזיקוק סולר".
כבר שנים מתנהל הוויכוח לגבי החזרת הסולר לפיקוח, מהלך שבמשרד האנרגיה מתנגדים לו. "90% מצרכני הסולר הם ציים גדולים של משאיות, אוטובוסים ורכבי הסעות, שמקבלים הנחות ותנאי תשלום בהתאם", מסביר בר יוסף. "אם היינו מחזירים את הסולר לפיקוח קיים חשש שחלק מההנחות היו מתבטלות או פוחתות. ל-10% האחרים, משתמשים פרטיים, נהגי מוניות ובעלי עסקים קטנים, אני ממליץ להמשיך ולהשוות מחירים ולתדלק בתחנות הזולות יותר. אפשר להצטרף להסדרי תדלוק שמעניקים הנחות קבועות באמצעות הדלקן האוניברסלי שהכנסנו, ובעיקר כשמגיעים לתחנה יקרה וחייבים סולר, לא חייבים למלא מכל מלא. תדלקו את מה שצריך כדי להמשיך בנסיעה שלכם ותשלימו בתחנה זולה יותר בהמשך המסלול".
במשרד האוצר אומרים כי יעקבו בתחילת מאי אחר מחירי הסולר בתחנות, ואם אלה לא ישקפו את הוזלת הבלו, ישקלו צעדים נוספים.