הממשלה אישרה קיצוץ של כמיליארד שקל בתקציב שנת 2024 בשל הצורך להמשיך ולממן את שהיית עשרות אלפי המפונים מגבולות הדרום והצפון, בסכום כולל של כמיליארד שקלים. עלות מימון הפינוי - רק עד סוף אוגוסט. מדובר בקיצוץ של 1% מתקציב משרדי הממשלה. בממשלה לא דווחו על קיצוצים במשרדים של הציונות הדתית - משרד המורשת והמשרד למשימות לאומיות. גם לא דווח על קיצוצים במשרד לשיתוף פעולה אזורי ולשוויון חברתי של הליכוד. "ידווחו בהמשך על קיצוץ בהם מתוך תקציב ראש הממשלה".
באגף התקציבים במשרד האוצר החליטו לבצע את הקיצוץ באופן תקדימי כאשר רק חצי ממנו יהיה קיצוץ פלאט זהה בכל משרדי הממשלה בסכום של חצי מיליארד שקלים ואת חצי מיליארד השקלים הנוסף יקצץ משרד האוצר מההסכם עם המורים שלא מומש עד כה. ברקע, בחודשים האחרונים מאיימים המורים שלא לפתוח את שנת הלימודים בעוד שבעה שבועות ולהחריף את הסכסוך, לאחר שלדבריהם משרד האוצר חזר בו מההסכמות שנקבעו במסגרת ההסכם על תוספות השכר ערב פתיחת שנת הלימודים הנוכחית.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו וסמוטריץ'. קיצוץ רוחבי
(צילום: חיים צח / לע״מ)
הממשלה אישרה את ארכת סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח של עד 7 ק"מ מגדר רצועת עזה, ולתושבי יישובי הצפון בטווח של עד 5 ק"מ מגבול לבנון בשל מלחמת "חרבות ברזל". זאת עד ל-31 באוגוסט 2024. לפי הערכת האוצר, העלות המוערכת עד כה של שיכון המפונים מסתכמת בכ-7 מיליארד שקל מפרוץ המלחמה.
יובהר כי משרד התיירות ימשיך לשאת באחריות להתקשרויות מול מתקני הקליטה. כמו כן, בהמשך לכך, הממשלה החליטה להאריך את משך הזכאות של תושבי היישובים שקיימת מניעה ביטחונית לשוב אליהם למענק אכלוס עצמאי כפי שנקבע בהחלטות הממשלה הרלוונטיות, ובהסכם בדבר מתן מענק אכלוס עצמאי לתושבים שהתפנו מבתיהם או שיצאו מבתיהם להתרעננות במסגרת מלחמת חרבות ברזל, לפי חוק הביטוח הלאומי.
כמו כן, נבחן פתרון להארכת דמי אבטלה וחל"ת וכרגע נבחנת בקשת התושבים להרחבת פתרונות אלו לטווח 3.5-9 ק"מ.
הקיצוץ התקציבי מגיע ימים ספורים בלבד לאחר שהכנסת אישרה העברות תקציביות במסגרת הסכמים קואליציוניים ולדרישת מפלגות הקואליציה החרדיות ומפלגת הציונות הדתית, שבראשה עומד שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
עלות המשך הסיוע למפונים תעלה בינתיים רק עד לסוף חודש אוגוסט מיליארד ו-50 מיליון שקל. כדי להמשיך לממן את הסיוע למפונים עד לסוף שנת 2024 יידרשו עוד כשניים ורבע מיליארד שקלים שכרגע אין להם מקורות מימון ולכן צפוי קיצוץ תקציבי נוסף בכך תקציבי משרדי הממשלה.
חברי כנסת מהאופוזיציה, בהם הח"כים ולדימיר בליאק ונעמה לזימי, דורשים לבטל לאלתר את ההעברות התקציביות שאישרה ועדת הכספים של הכנסת רק בשבוע שעבר בשווי של יותר מחצי מיליארד שקלים: 302 מיליון למשרד ההתיישבות בראשות השרה אורית סטרוק, 95 מיליון למשרד לשוויון חברתי בראשות השרה מאי גולן, 27 מיליון למשרד לשיתוף פעולה אזורי בראשות השר דוד אמסלם, 26 מיליון למשרד התפוצות בראשות השר עמיחי שיקלי, 23 מיליון למשרד המסורת בראשות השר מאיר פרוש, 21 מיליון למשרד המורשת של השר עמיחי אליהו, 60 מיליון למשרד הדתות בראשות השר מיכאל מלכיאלי. רק הסכומים הללו מסתכמים ב-554 מיליון שקל, יותר ממחצית מהסכום הנדרש למימון המפונים.
לדברי מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ ולדימיר בליאק, "עוד 500 מיליון ניתן לאתר ביתרת הכספים הקואליציוניים וגם לקצץ פה ושם בשאר המשרדים". לדבריו, "במקום זה נתניהו וסמוטריץ הולכים על קיצוץ רוחבי טיפשי בכל המשרדים ומקצצים, בתקופה הזאת: 70 מיליון שקל בחינוך, 70 מיליון שקל בתשתיות התחבורה, 27 מיליון שקל ברווחה, 23 מיליון שקל בבריאות, כמעט מיליון שקל בתקציב לשורדי השואה ומיליוני שקלים בהוצאות חירום אזרחיות".
לדברי חברי הכנסת בליאק ולזימי "כך פוגע משרד האוצר בפריפריה, פוגעים בחלשים ופוגעים בתלמידים. העיקר זה לשמור על השמנת הקואליציונית לחברים".
מארגון המורים נמסר בנוגע לקיצוץ המשמעותי כי "לקיחת 500 מליון שקל משכר המורים, אותם צריכים לקבל ב-23/24 - היא גזל. עבירה חמורה ביותר. מתן מיליארדים על ידי ועדת הכספים של הכנסת גם לתקציבים קואליציוניים, למטרות שונות שיקרות לשר האוצר, מצביעים כאלף עדים על יחסו ויחס שר החינוך למערכת החינוך על מוריה ותלמידיה.
"כעת ברור, מעבר לכל ספק שהמו"מ המתמשך אותו מנהל משרד האוצר עם ארגון המורים נסחב בכוונה, ונחשפת גם מידת הרצינות שהם מגלים במהלכו, ובדרישות האבסורדיות שלהם מציבור המורים. שרים יצאו היום נגד הקיצוץ הצפוי במשרדיהם ואילו שר החינוך שותק נוכח הפגיעה במורים ובתלמידים. אם לא נשמע קולו סימן שהוא שותף".
פורסם לראשונה: 11:58, 07.07.24