בעלי העסקים באשקלון ביום השלישי למבצע
(צילום: גיל יוחנן, סטס קופולו)

שר הביטחון, בני גנץ, אישר בסוף השבוע לגייס בשלב זה עד 25 אלף אנשי מילואים כפועל יוצא ממבצע "עלות השחר", ונכון להיום (ראשון) בבוקר גויסו כ-4,000. גנץ אף אישר בתיאום עם ראש הממשלה יאיר לפיד, קריאה לשירות מילואים ב"צו 8". צווים אלה יחליפו את צווי הקריאה המיוחדים שאושרו לצורך שירות במבצע "עלות השחר". ההכרזה תקל על חיילות וחיילי המילואים לממש את זכויותיהם במקומות העבודה ובמסגרת לימודים אקדמיים וכן תסייע לצה"ל במימוש הקריאה למילואים. צווי הגיוס הינם בתוקף למשך 7 ימים, שבסופם במידת הצורך וככל שיידרש, יפנה שר הביטחון לקבל את אישור הממשלה על מנת להאריך את תוקף הצווים. במקביל הועברו הצווים לאישור ועדת החוץ והביטחון.
אז מהן זכויות עובדים שנקראים בימים אלה למילואים ומה יעלה בגורל מועמד לעבודה שלא יוכל להגיע לראיון או מבחנים כי גויס? הכנו מדריך בנושא בסיוע עו"ד דרור גל, שותף מייסד במשרד דרור גל רעות שגיב עורכי דין, המתמחים בדיני עבודה ומשמעת ובאמצעות עו"ד דפנה שמואלביץ, המתמחה בדיני עבודה ושותפה מייסדת במשרד רובין שמואלביץ.
1 צפייה בגלריה
כיפת ברזל במבצע עלות השחר
כיפת ברזל במבצע עלות השחר
כיפת ברזל במבצע עלות השחר
(צילום: AFP)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהו התשלום שמגיע למי שנקרא למילואים? חוק ביטוח לאומי קובע, כי כל עובד שכיר בשכר חודשי, עובד שכיר לא בשכר חודשי שעבד לפחות 75 ימים בשלושת החודשים טרם שירות המילואים או עצמאי שנקרא לשירות מילואים פעיל או צו 8, זכאי לתגמול מהמוסד לביטוח לאומי.
עו"ד גל מסביר כי "התשלום על פי אתר המוסד לביטוח לאומי קובע כי משרתי מילואים ששכרם עלה לפחות ב-20% למשך שלושה חודשים רצופים החל מהחודש בו שירתו במילואים או החל מאחד משלושת החודשים שקדמו לשירות המילואים, יקבלו תגמול לפי שכרם החדש ולא לפי ממוצע בשלושת חודשי עבודה טרם שירות המילואים. נכון לשנת 2022 תשלום תגמול היומי הוא 204.34 שקל ועד 1,502.5 שקל ליום מילואים.
התגמול הבסיסי לחודש עומד כיום על 6,130 שקל לחודש. התגמול החודשי יכול להגיע עד 45,075 שקל לחודש (תלוי הכנסתו). כך לדוגמה, עובד המשתכר 20,000 שקל לחודש והיה במילואים שבעה ימים יהיה זכאי לתגמול בסך 4,667 שקל ואם היה במילואים 31 ימים יהיה זכאי לתגמול בסך 21,467 שקל".
האם לעובד שכיר במקום עבודה חדש שהספיק לעבוד במקום החדש פחות משבעה ימים ונקרא למילואים מגיע גם תשלום? כן. עובד שכיר חדש, אפילו אם עבד פחות משבוע במקום העבודה, יגיע לו תגמול מהמוסד לביטוח לאומי באמצעות המעסיק. עו"ד גל מסביר כי גם אם פוטר מעבודה קודמת בטווח זמנים קודם לתחילת עבודתו אצל המעסיק החדש, יילקח בחשבון שכרו אצל מעסיק קודם לצורך חישוב התגמול.
האם ימי המילואים באים על חשבון החופשה? בחוק חופשה שנתית נקבע שימי המילואים לא ייחשבו כימי חופשה. עו"ד שמואלביץ מסבירה כי לעניין זה "לא חשוב אם העובד נקרא למילואים טרם יצא לחופשתו או נקרא למילואים במהלך החופשה: אסור למעסיק לנכות ימי חופשה מעובד הנמצא בשירות מילואים פעיל. האיסור נובע מכך שמטרת חוק חופשה שנתית היא לאפשר לעובד לנוח ומטרה זו אינה יכולה להיות מוגשמת כאשר אדם נקרא למילואים כדי לסייע בהגנה על המדינה ותושביה".
התשלום עבור ימי המילואים מתקבל מהמעסיק ישירות בתלוש השכר או שצריך לפנות לביטוח לאומי? כעובד חודשי התשלום אמור להתקבל מהמעסיק. עובד יומי או שעתי שעבד פחות מ-75 ימים בשלושת החודשים שקדמו לשירות המילואים יגיש התביעה למוסד לביטוח לאומי.
האם מעסיק חייב להמשיך לשלם לעובד שנקרא למילואים הפרשות פנסיות וקרן השתלמות? עו"ד דרור גל מסביר כי חוק הביטוח לאומי מחייב מעסיקים להמשיך לבצע הפרשות פנסיות וקרן השתלמות לעובד שמשרת במילואים.
האם למעסיק מותר לפטר עובד במהלך שירות המילואים? החוק קובע כי מעסיק לא יפטר עובד באחד המצבים הבאים: בשל שירותו במילואים, קריאתו למילואים או שירותו הצפוי במילואים וכן על המעסיק אסור לפטר עובד במהלך 30 ימים לאחר תום שירות המילואים.
עו"ד גל מציין כי "במידה והמעסיק מעוניין לפטר את העובד יהיה עליו לפנות לוועדת תעסוקה בבקשה למתן היתר לפיטורים. נטל ההוכחה שהפיטורים מוצדקים ואינם קשורים לתקופת המילואים מוטל על המעסיק. במצב הדברים הנוכחי אך ברי כי פיטורי עובד בשל שירות המילואים עלולים ובצדק להיתקל במחסום המונע אותם".
גויסתי למילואים ונאלצתי להפסיד מבחני מיון כמועמד לעבודה. מה הדין? חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה אוסר על הפלייתם של מועמדים לעבודה מחמת שירותם במילואים או קריאתם לשירות במילואים. לדברי עו"ד שמואלביץ, בנסיבות בהן המועמד אינו יכול להתייצב למבחני המיון בשל שירות במילואים, על המעסיק לקיים לו את המבחנים לאחר תום שירות המילואים.
הערה: אין בסקירה בכתבה משום ייעוץ משפטי או חוות דעת.