2 צפייה בגלריה
תל אביב. מקום 25 בעולם ביוקר השכירות למשרדים
תל אביב. מקום 25 בעולם ביוקר השכירות למשרדים
תל אביב. מקום 25 בעולם ביוקר השכירות למשרדים
(צילום: ירון ברנר)
מחירי השכירות למשרדים בתל אביב זינקו בתוך פחות מחודשיים בשיעור של 7%. כך עולה מבדיקה שערכה חברת המחקר CBRE ישראל בנושא ענף המשרדים והמסחר והגיעה לידי ynet. על פי הנתונים, מאז הסתיים הרבעון השני של השנה עם רמת מחירים של 101 שקל למ"ר, הגיעו מחירי השכירות למשרדים בעיר ללא הפסקה ל-108 שקל למ"ר במהלך חודש יולי ומחצית חודש אוגוסט. בכך הם מתקרבים לרמה הגבוהה של מחירי השכירות למשרדים לפני תקופת הקורונה (לפני כשנה וחצי). בשנת 2020, בשיא משבר הקורונה, ירדו דמי השכירות למשרדים בעיר בכ-11%.
לפי בדיקת CBRE העולמית, העיר תל אביב ממוקמת במקום ה-25 בעולם ביוקר השכירות למשרדים. לדברי ירון שחר, מנהל מחלקת השקעות ומחקר ב-CBRE ישראל, "שוק המשרדים בתל אביב הגיע לרמות שיא, שבאות לידי ביטוי בעלייה חדה במחיר הממוצע וחדה אף יותר בבניינים מסוג 'CLASS A' שהגיעו לרמת מחירי מעטפת של 140 שקל למ"ר. מגמה זו נובעת משילוב של שתי מגמות מרכזיות: האחת ביקוש שיא מצד חברות ההייטק והשנייה מחסור בנכסים חדשים שמתווספים לשוק".
שחר מוסיף כי "ההיצע המועט פגש ביקוש המתודלק על ידי חברות הסטארט-אפ, שזוכות לעדנה בתקופה זו ומגייסות סכומי שיא באמצעות הנפקות, גיוס מקרנות השקעה פרטיות ועוד. כספים אלו מופנים בעיקר לגיוס עובדים נוספים - ובשל כך גובר הצורך בשטחי משרדים. מגפת הקורונה האטה תחילה את צמיחת הביקושים, אולם האטה זו הייתה נקודתית והוחלפה בביקוש גואה".
לדבריו, "החששות לשוק המשרדים נבעו מצמצום עובדים ועבודה מרחוק. הערכתנו שאיומים אלו בשוק הישראלי אינם גבוהים, וזאת בשל העובדה שמרבית העובדים במשרדים צפויים לחזור לעבודתם. אנו סבורים ששוק העבודה הופך היברידי, כאשר העבודה מרחוק תמצא את מקומה כמשלימה לצד מערך העבודה הפיזי".
עם זאת, הוא מודה כי "לעבודה מהבית בצד היתרונות יש חיסרון קרדינלי - פגיעה בלויאליות. העובד מאבד במידה מסוימת הזדהות עם מקום עבודתו. עבודה זהה עשויה להתבצע עבור מעסיק אחר, מה שמעודד מעברי עובדים למעסיקים אחרים בשוק הטכנולוגי בו הביקוש גדל. בנוסף, מתפתחת מגמה שבה העובדים התרגלו לעבודה מהבית ומתקשים לחזור לשגרה של עבודה במשרד".

מסחר הרחוב נפגע קשות

בניגוד לתל אביב, אזורי המעגל השני אינם זוכים לאותה עדנה ובהם נרשמת יציבות מחירים ורמת ספיגה נמוכה יותר של משרדים חדשים. ברמת גן, למשל, דמי השכירות למשרדים עלו ברבעון השני של השנה ב-3% ל-82 שקל למ"ר. בפתח תקווה, חולון, רחובות, חיפה, נתניה ורעננה לא נרשם כל שינוי בדמי השכירות למשרדים מאז סיום הרבעון הראשון. בעוד תפוסת המשרדים הממוצעת בתל אביב עומדת על שיעור של לא פחות מ-95%, ברמת גן עומדת תפוסת המשרדים על 92%, ברעננה על 86%, בירושלים על 87%, בנתניה על 86% ובפתח תקווה על 84%.
ירון שחר, מנהל מחלקת השקעות ומחקר בחברת CBRE ישראלירון שחרצילום: מורג ביתן
אשר למסחר הרחוב, שנפגע קשות בעקבות המשבר, הוא טרם התאושש. לדברי שחר, "אנשי עסקים אינם ממהרים לפתח פעילות מבוססת מסחר ומקשים על בעלי הנכסים על ידי הגמשת הסכמי השכירות. תחום המסחר נמצא במגמת עצירה ובאזורים מסוימים אף בירידה ברורה מפרוץ מגפת הקורונה. מסחר הרחוב ספג את המהלומה הקשה ביותר, בעוד המסחר השכונתי ומרכזי המסחר הפתוחים שמרו על יציבות".
בתל אביב חווה תחום המסחר ירידה בהיקף של 2% בדמי השכירות בחנויות הרחוב, הן בעקבות הקורונה והן בשל פגיעה משמעותית הנובעת מירידה בתנועה לנוכח הרחבת היקף עבודות התשתית המבוצעות במרכז העיר (בעיקר עבודות הקו הסגול והירוק של הרכבת הקלה). ירידה של כ-1% בתחום המסחר נרשמה גם ברעננה, פתח תקוה וחולון.