"נחמדים השקפים וההסברים על למה וכמה חסרים עובדים - אבל אנחנו הולכים לקטסטרופה. אם לכל יזם במדינת ישראל אין את היכולת לתמחר באמת כמה יעלה לו הפרויקט בעוד כמה חודשים, אנחנו נמצאים בבעיה". כך אמר הבוקר (ה') עמוס דבוש, מנכ"ל קרדן נדל"ן, בכנס נדל"ן של פירמת פאהן קנה Grant Thornton ומשרד פירון שנערך בראשון לציון. דבריו של דבוש מתחברים לדברים דומים שאמרו נציגי הקבלנים במסיבת עיתונאים שערכו מוקדם יותר השבוע במסגרתה הלינו על המצב הרעוע של הענף ועל העובדה שהממשלה לא עושה די כדי לטפל בו.
באשר למחסור החמור בפועלים אמר דבוש כי: "ישבתי עם יו"ר ועדת הפנים בכנסת והתחננתי בפניו שיביאו עובדים, אין לו תשובות. בצפון אין שום כביש שנשאר שלם כתוצאה מהזחלים של הטנקים והנגמ"שים. מי ישקם את זה? מי יבנה את זה? אין לנו ידיים עובדות. אנחנו נראה עליות מחירים שלא ראינו הרבה זמן. כל קבלן ממוצע שעובד בא ואומר 'אני רוצה תוספת של ארבעה מיליון שקל'. אם לפני שנה חשמל ממוצע לדירה עלה 32 אלף שקל - היום הוא עולה מעל 50 אלף שקל. וזה יעלה לכולם ביוקר".
1 צפייה בגלריה
עמוס דבוש בכנס נדל"ן
עמוס דבוש בכנס נדל"ן
"אין לנו ידיים עובדות". עמוס דבוש וארנון פרידמן בכנס
(שיר חן)
עוד ציין דבוש כי "העלייה במחירי הדירות גורמת לפערים מטורפים בחברה הישראלית. מי שיש לו – מעולה. אבל מי שאין לו יהיה בבעיה קשה מאוד. הפערים ילכו ויתרחבו שבעתיים. זה לא יכול להיות שלאנשים לא תהיה אפשרות לקנות דירה. צריך שלאנשים האלה לפחות יהיה אופק".
רו"ח יגאל ביטון, ראש סקטור הנדל"ן בפאהן קנה, התייחס למודל המימון שמעניקים הקבלנים במסגרת מבצעי ה-20-80 ולמצב הנוכחי בשוק: "בעוד שהמודל מאפשר לחברות המימון להעביר חלק מהסיכון לבנקים על ידי חיתום של הבנק ישירות מול הלווה, הוא מעלה שאלות לגבי יציבות השוק בטווח הארוך". לגבי מחירי הדירות אמר ביטון: "למרות הריביות הגבוהות, אנו רואים שמחירי הדירות עלו בכ-6% מאז תחילת המלחמה, מה שמשקף גידול של יותר מ-10% בהסתכלות שנתית. זהו רק ה'פרומו' לקראת העליות הבאות. הממשלה לא מטפלת בבעיה העיקרית כרגע שהיא מצוקת כוח האדם בענף הבניה".

"הממשלה נכשלה במציאת פתרון"

עו"ד תמי פירון, שותפה מנהלת במשרד בפירון, התייחסה למשבר החריף בענף הבנייה ולמחסור בכוח אדם: "ענף הבנייה בישראל נמצא במשבר חריף. המחסור בעובדי בניין גורם לעיכובים משמעותיים בפרויקטים ולעליית מחירים. אנחנו רואים צמצום של התחלות בנייה והשלמות פרויקטים, והתמשכות משך ביצוע והמצב צפוי להתדרדר כאשר יתווספו היתרי בנייה חדשים. הנפגעים מכך הם חברות קטנות שעלולות לקרוס בשל המצב, קבלנים שעלולים למצוא עצמם בחדלות פירעון, יזמים שמנסים לגלגל חלק מהעלויות על רוכשי הדירות אך לעיתים סופגים את ההפסדים בעצמם, ורוכשי דירות שנאלצים לשלם שכירות נוספת בשל עיכובים במסירה".
לדבריה, "הממשלה נכשלה במציאת פתרון יעיל למשבר, והניסיונות לגייס עובדים ממדינות אחרות לא מספקים. ללא פתרונות יצירתיים ומהירים, המצב בענף הבנייה ימשיך להתדרדר, מה שיפגע לא רק בדיור, אלא גם בתשתיות החיוניות להמשך הפיתוח של המדינה".
מיכל גורמיכל גורצילום: לילך רז
מיכל גור, מנכ"לית אלמוגים, דיברה בכנס על המחסור בקרקעות זמינות והשלכותיו: "מה שאנחנו צריכים זה חומר גלם. קרקע. המחזור בענף הוא 4 שנים במקרה הטוב. כולנו חיים על האדים של 2021 -2022 עוד כשהיו מכרזים, כשרשות מקרקעי ישראל הציעה קרקעות ורצו להראות שיווקים יפים. בעוד שנתיים לא יהיה לנו חומר גלם. בגלל זה הרבה חברות עוברות להתחדשות עירונית. בשנתיים הקרובות אני צופה שהמשבר רק יחמיר ומחירי הדירות אין להם ברירה אלא לעלות ואף אחד חוץ מהבנקים והמממנים לא ירוויח מזה".
ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר, התייחס לצורך בהתערבות ממשלתית: "החשש העיקרי שלי נובע ממחסור בידיים עובדות. המדינה לא עושה מספיק להביא עובדים זרים ואין לדעת באיזה שלב המלחמה תפסק. אני משער שהמצב הנוכחי הולך להסתיים בקרוב אבל קשה לדעת אם יחזירו את העובדים הפלסטינאים במהרה. ההשפעה של הריבית גבוהה יותר במיוחד כשרכיב הקרקע גבוה. התמשכות הליכי התכנון מרגע הרכישה ועד התחלת הבנייה והקפיצה של הריבית מייקרים משמעותית את עלות הקרקע. על אף שבמכרזים רואים ירידה במחירי הקרקעות, בפועל המחיר לא יורד, כי מחלקים את התמורה בין הקרקע לבין התמורה שמשלמים בקרקע על הריבית".

"מפחיד להיות היום יזם"

אודי בלום, מנכ"ל מטרופוליס, התייחס לאתגרים העומדים בפני היזמים ולמצב בשוק ההתחדשות העירונית: "מבחינת היזמים ראינו עצירה מוחלטת במשרדי המכירות. הפתרון הכמעט מיידי היה למכור בשיטת 20%-80%, אבל אין היגיון לזה בהתחדשות עירונית, שם כל התשומות של היזם צמודות למדד תשומות הבנייה ואוטומטית יש שחיקה. נוצר מצב שרוב השוק התחייב על מבצעי 20%-80%, וכבר שמענו גם על 5%-95%. בקצב מואץ מאוד נגיע למסגרות האשראי שמאושרות לנו בהסכמי המימון ועלויות המימון בפרויקטים מתייקרות מאוד".
בלום הוסיף: "מפחיד להיות היום יזם בתחום המגורים. יש מחסור אדיר בעובדים, ומי שכבר עובד - זה בעלויות גבוהות. אחת השאלות המרכזיות שמעסיקות אותנו היא איך לתמחר פרויקט מבחינת עלויות הבנייה. בעולם של ריבית גבוהה וחוסר ודאות רואים ירידה משמעותית בשיווק הקרקעות. מצוקת כוח האדם והמימון המשמעותי עוצרים חברות מלהיכנס ולמצוא את עצמן בחריגות משך ביצוע".
גלית וינדר טפר, מנכ"לית הפניקס ליווי בנייה וערבויות, התייחסה להסתגלות השוק לריבית הגבוהה ולאתגרי המלחמה: "השוק כבר למד להסתגל לריבית הגבוהה, אבל המצב מורכב יותר במציאות של מלחמה ארוכה. בסופו של דבר אנחנו רוצים להביט קדימה ולכן נוטים לאשר עסקאות רבות מתוך הבנה שכאשר הן יצאו לפועל, בעוד כמה חודשים, ועם תחילת המימון וביצוע הפרויקט, הנתונים ייבחנו מחדש. עלויות הפרויקטים עלו לאור המחסור בעובדים וזמני הביצוע התארכו. אמנם העליות במחירי הדירות עשויות לפצות על כך, אך יש חשש שפרויקטים רבים, במיוחד של יזמים קטנים ובינוניים, לא יצאו לפועל בשל חשש לחוסר רווחיות לאור העלויות הגבוהות והמחסור בפועלים".