עליית השיא במחיר הדלק מזה 13 שנים בחודש אחד – 66 אגורות לליטר - שעליה התבשרנו היום (א') ושתיכנס לתוקף ביום שלישי השבוע בחצות, היא גזירה קשה למדי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
את רוב הדלק בתחנות ממלאים ברכבם מי שמשתייכים לארבעת העשירונים העליונים, אולם הייקור בממדים כאלה יקשה על מעמד הביניים ובוודאי על מי שמחזיק מכונית - וזה לא לוקסוס היום - והמשתייך לשכבות החלשות.
1 צפייה בגלריה
 יאיר לפיד בישיבת הסיעה: "אין שום שינוי בסטטוס קוו של הר הבית, שאומר יהודים יש חופש ביקור בהר הבית "
 יאיר לפיד בישיבת הסיעה: "אין שום שינוי בסטטוס קוו של הר הבית, שאומר יהודים יש חופש ביקור בהר הבית "
בשורה מדאיגה. משמאל: אביגדור ליברמן, נפתלי בנט, יאיר לפיד
(צילום: יואב דודקביץ',אלכס קולומויסקי)
חשבון פשוט מראה: מי שממלא רק פעם אחת בשבוע מיכל של 50 ליטר ברכבו יוציא עוד 33 שקל בשבוע ובסך הכל כ-140 שקל ב-30 ימי החודש. מי שיש להם שתי מכוניות או שנוסעים הרבה וממלאים פעמיים בשבוע מכל דלק כבר יוסיפו להוצאות החודשיות שלהם עוד כ-300 שקל. לא סכום קטן, כאשר רק בימים האחרונים התרגשו הכל מתוספת ממוצעת של כ-100 שקל לתשלומי המשכנתא בחודש, בעקבות העלאת הריבית.
יש מדינות שבהן פרצה מחאה גדולה של האזרחים בשל העלייה במחירי הלחם. הדיקטטורים הפנימו מהר מאוד ששלטונם מצוי בסכנה והורידו מיידית את מחירו והשקט חזר לרחובות.
בישראל פרצה לפני 11 שנים המחאה החברתית הגדולה בתולדות המדינה, בעיקר בשל הזינוק במחירי הדיור והמזון. הממשלה נבהלה גם כאן, הקימה בבהילות ועדה בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג, ואפילו אימצה חלק לא גדול מהמלצותיה. אך התוצאות היו עגומות במיוחד: מחירי הדיור והמזון רק התייקרו מאז ועד היום עוד יותר.

זעם מתודלק

בימים אלה דומה שהציבור, שכבר הפנים והתרגל לעלייה במחירי הדירות, הגבינות והירקות, לא ייצא פעם נוספת לרחובות בעטיים, אולם יתכן מאוד שעניין אחר עלול, על פי התבטאויות של ארגונים ואזרחים בשעות האחרונות, להחזיר את המחאה לרחובות: מחירי הדלק המזנקים כמעט מדי חודש בשיעורים ניכרים.
אין כמעט ספק שהעלייה הזאת תביא גם לעלייה במחירי התחבורה הציבורית, החשמל, ההובלות ואלפי מוצרים שונים.
האם במקרה כזה הממשלה תפעל?
ברור לכל, שהממשלה שאיבדה לאחרונה את הרוב בכנסת, די מקרטעת בהעברת חוקים ורפורמות בבית המחוקקים. יתכן מאוד שהבחירות כבר קרובות. זאת סיבה מספקת לממשלה הנוכחית למנוע מחאה חדשה, הפעם בגין הזינוק העצום במחירי הדלק - השבוע בפעם אחת ב-66 אגורות לליטר ובשנה האחרונה בכשני שקלים.
אין ספק שהאדונים בנט, לפיד וליברמן, קיבלו בדאגה את בשורת משרד האנרגיה על העלייה העצומה מחצות יום שלישי הקרוב במחירי הדלק. והם צפויים כנראה לפעול ממש בקרוב להרגעת הרוחות.
בחודש שעבר, אחרי שסירב תחילה להגיב על העלייה הניכרת במחיר הדלק, התעשת שר האוצר אביגדור ליברמן, הבין שאין לו ברירה - מה עוד שלא הוא קובע את מחיר חבית הנפט המאמיר בעולם - ושדווקא יש לו באופן לא צפוי מראש כסף רב עודף בקופה. לכן הוא חזר בו לפתע מהסירוב הראשוני והודיע על הפחתת המס הגבוה על הדלק במחצית השקל לכ-100 ימים.
כולנו יודעים למי ניתנה הנבואה, אך ננסה לתת כזאת הפעם. ראש הממשלה, הראש החליפי ושר האוצר הם שועלים פוליטיים. הם מבינים שבימים שבהם יש עודפי כספי מיסים בקופת המדינה, טוב יעשו אם ישתמשו בהם פעם נוספת ויוזילו עוד את מחיר הדלק.
למעשה שתי אפשרויות עומדות כעת בפני מי שאמור להוציא הוראה כזאת לפועל, השר ליברמן: להאריך את ההנחה במס במחצית השקל משלושה חודשים לפחות לחצי שנה או שנה, או להודיע שההנחה תגדל מיידית לשקל שלם.
וגם אז, מחיר ליטר דלק יעמוד עדיין על 7.22 שקל, לעומת 7.72 שקל החל מיום שלישי הקרוב בחצות. אבל, גם זה יהיה בבחינת הקלה על הציבור. ויתכן מאד שזה מה שיקרה.