בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל לאחרונה ערעור שהגישה אם לשלושה וקבע כי יש למנות מומחה מתחום הפסיכולוגיה בתביעת ההגירה שהגישה על רקע רצונה לעזוב את הארץ עם ילדיה בשל אלימות אביהם. בכך הפך השופט שאול שוחט החלטה קודמת של בית המשפט למשפחה, שסבר שיש להמתין לתסקיר בעניין שינוי נסיבות מערכת היחסים במשפחה.
מדובר בהורים לשלושה שכולם נולדו בארץ. לתקופה מסוימת התגוררה המשפחה ברוסיה, אך מאז קיץ 2022 שוהים כל הילדים בישראל. בעקבות אירוע אלים מצד האב בשנה שעברה עברו האם והילדים לגור במקלט לנשים נפגעות אלימות. הקשר בין הילדים לבין אביהם נותק ובמרץ האחרון הם עברו עם אימם לדירה שכורה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(קרדיט: Shutterstock)
על רקע זה הגיש האב תביעה לקביעת הסדרי שהות ולהשבת הילדים למקום המגורים הקודם, בעוד האם תבעה להתיר לה להגר עם הילדים לרוסיה. היא פנתה לבית המשפט למשפחה בבקשה למינוי מומחה מתחום הפסיכולוגיה, אך נקבע שאין מקום לעשות זאת לפני קבלת תסקיר המעיד על שינוי נסיבות מערכת היחסים במשפחה. זאת לנוכח תסקיר שהמליץ שהמשפחה תעבור טיפול כוללני בטרם תאושר בקשת הגירה, כדי למנוע נתק בלתי הפיך ביחסים בין הילדים לאביהם.
האם הגישה בקשת רשות ערעור למחוזי וטענה שיש צורך למנות מומחה מתחום הפסיכולוגיה להכרעה בתביעת ההגירה. לטענתה, התנאי שהציב בית המשפט למשפחה (רק כאשר יתקבל תסקיר) אינו ברור ואינו מוצדק, שעה שאין כל קשר בין מצב מערכת היחסים במשפחה ושיפור עתידי ככל שיחול בה, לבין בחינת טובת הקטינים בהגירה.
מנגד טען האב שיש לדחות את הבקשה לנוכח עמדת רשויות הרווחה שלפיה אין מקום לתביעת ההגירה בשלב זה בו המשפחה טרם טופלה ומצב הקטינים בכי רע.
עו"ד עדי חןעו"ד עדי חןאבי חן
אבל השופט שוחט קיבל את ערעור האם והבהיר כי בקשת הגירה של הורה תיבחן לאור עיקרון טובת הילד בלבד, ו"אין חולקים על זכות ההורה שבידיו המשמורת להגר מהארץ".
לדבריו, בחינת טובת הילדים חייבת להיעשות מתוך ראייה של המכלול המשפחתי שאליהם הם משתייכים. על בית המשפט לאזן בין אינטרס של קטין לבין זכותו לקיים קשר יציב ורציף עם שני הוריו, אינטרס ההורה הנושא בעיקר ההשגחה והטיפול או בהסדרי השהות הרחבים יותר, וזכות ההורה השני להמשיך ולקיים קשר רציף ומשמעותי עם ילדו.
לגבי התניית בית המשפט למשפחה את קידום הדיון בתביעת ההגירה בשיפור במערכת היחסים המשפחה, נקבע שעמדת שירותי הרווחה בדבר טובת הקטינים לא יכולה להוות תחליף לחוות דעת מומחה בתביעת ההגירה, ואין לתלות את קידום הדיון בתביעת ההגירה בהתקדמות ההליך הטיפולי והצלחתו.
עוד נקבע שהחלטה הדוחה את בקשת האם לצאת לחו"ל עם הילדים במהלך חופשת הקיץ ללא נימוקים לא יכולה לעמוד, ושהאם רשאית לפנות בבקשה למתן החלטה מנומקת.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האם: עו"ד שי בליטי ואח' • ב"כ האב: עו"ד אברהם הופרט • עו"ד עדי חן עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין