דירוג האשראי של ישראל יורד - שוב. הלילה (שישי) בסביבות השעה 23:00 תודיע חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס על הורדת דירוג האשראי של ישראל בליווי דוח חמור עקב הרחבת המלחמה בחזית לבנון והחשש ממשבר כלכלי עמוק בישראל. הורדת הדירוג היא ודאית ולא הסתייע למנוע אותה אף שבימים האחרונים ניסו במשרדי רה"מ והאוצר לשכנע את כלכלני מודי'ס שממשלת ישראל פועלת לצמצום דרסטי של הגירעון ל-4%, אולם בחברה סבורים שאין היתכנות כזאת עם התרחבות המלחמה והוצאות הענק סביבה. כך נודע הבוקר ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
נתניהו וסמוטריץ'
נתניהו וסמוטריץ'
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)

תהיה זאת הפעם השנייה שחברת מודי'ס מורידה את דירוגה של ישראל לאחר שהייתה הראשונה אי פעם שהורידה לישראל בחודש פברואר השנה את הדירוג אשר נקבע על A2, מאז שחברות הדירוג הבינלאומיות החלו לדרג את ישראל ב-1998.
באפריל הורידה סטנדרד אנד פור את הדירוג של ישראל לרמה A+. ולפני קצת יותר מחודש פיץ' הורידה את הדירוג שלה לישראל מ-A+ ל-A.

בדוח שיפורסם הלילה לפני חצות, עם סיום המסחר בבורסה בארה"ב, אומרים כלכלני חברת הדירוג השנייה בגודלה בעולם כי המלחמה הנרחבת שמנהלת ישראל בשתי חזיתות גורמות להוצאות עצומות בתקציב המדינה, לפגיעה קשה במשק בשל השבתת חלק ממנו בעיקר בגבול הצפון וגיוס מילואים נרחב ולצורך של ממשלת ישראל ליטול הלוואות בהיקף נרחב בעולם ובארץ.
הדוח מבקר את הממשלה על שאחרה להגיב בצעדים משמעותיים לצמצום הגירעון ולניהול כלכלת מלחמה כפי שנדרש. עם זאת מצויין בדוח שהממשלה צפויה לאשר כנראה עד סוף השנה תקציב מדינה לשנת 2025 שיכלול צעדים משמעותיים אחדים לצמצום הגירעון בצד ההוצאות (קיצוצים בתקציב) ובצד ההכנסות (העלאות מיסים).
בדוח מובאת דאגה מהנזק למשק הישראלי אם הלחמה תתרחב עוד ותתמשך עוד תקופה ארוכה.
עוד נודע ל-ynet כי חברת הדירוג הגדולה בעולם סטנדרד אנד פור לא תקדים את פרסום הדוח התקופתי שלה והוא יפורסם בחודש נובמבר. גם חברת הדירוג הגדולה ביותר צפויה להוריד את דירוג האשראי של ישראל בעוד פחות מחודשיים בפעם השנייה.

מהו דירוג אשראי?

באופן כללי מדובר בדירוג הניתן למדינות, חברות וגם לאנשים, והוא מגדיר למעשה את היכולת שלהם לפרוע הלוואות בעתיד. סוכנויות דירוג האשראי ביחס למדינות, כמו גם בנקים ביחס לאנשים פרטיים, בוחנות את ההיסטוריה הפיננסית, ההון העצמי, מצב הנכסים ונתונים כלכליים נוספים של המדינות, וכן את היקף ההתחייבויות הקיים שלהן.
למי זה בעצם חשוב? בראש ובראשונה למי שמתכוונים להלוות לאותן מדינות או להשקיע אצלן. חברות הדירוג מעריכות למעשה את הסיכונים הגלומים ואת יכולתן של המדינות לפרוע הלוואות למלווים.
מה זה אומר למשקיעים? ככל שהדירוג של הגוף או המדינה המבוקרת גבוה יותר, כך התשואה שעליו להעניק למשקיעים נמוכה יותר, כיוון שהיא מצביעה על סיכון נמוך יותר. מי שמלווים לארה"ב או לגרמניה ינקבו בריבית נמוכה בהרבה מאשר מי שמלווים לפרו למשל. למדינה בצרות גדולות כמו סוריה או צפון/דרום סודן ספק אם יימצאו בכלל מלווים.
מה המשמעות בשטח? מדינת ישראל כבר משלמת ריביות גבוהות במחצית האחוז עד אחוז מהלוואותיה רק לפני חודשים ספורים והריבית הזאת צפויה עוד לעלות. אותן ריביות גבוהות צפויות להתגלגל גם לכיס של כולנו - ראשית ההלוואות צפויות להתייקר גם לחברות בארץ, שצפויות לגלגל את העלויות ללקוחות, ובנוסף ממשלה שמסתבכת בהלוואות יקרות יותר תיאלץ לצמצם את הוצאותיה במתן שירותים לאזרחים - ולכן פחות תמיכה בתחומי הרווחה הבריאות וקיצוץ בתקציבי חינוך ובענפים נוספים, יפגעו באזרחים כבר בשנת התקציב הבאה.