רגע לפני פרסום מדד מחירי הדיור, מפרסמת היום (ד') הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, נתונים חדשים לחודש ינואר השנה, שממשיכים להציג מגמה של ירידה חדה במספר העסקאות לרכישת דירות. מהנתונים עולה כי בחודש הראשון של 2023 נרכשו 7,093 יחידות דיור (כולל דירות בסבסוד ממשלתי) - צניחה של 39% בהשוואה לינואר 2022. בכך נמשכת הירידה החדה במספר העסקאות שהחלה באפריל אשתקד, עת החלו העלאות הריבית על ידי בנק ישראל. יש לציין כי בהשוואה לחודש הקודם נותר מספר העסקאות ללא שינוי משמעותי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
על פי הנתונים, בניכוי המכירות במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן", עמד מספר העסקאות בשוק החופשי על 6,558 יחידות דיור שנרכשו על ידי הציבור הרחב - ירידה של 35% בהשוואה לינואר אשתקד וירידה של 2% בהשוואה לחודש הקודם. יצוין כי נתונים ראשוניים לחודש פברואר מלמדים אף הם על רמה נמוכה של עסקאות (ירידה משמעותית בהשוואה לפברואר אשתקד).
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה ירושלים
אתר בנייה ירושלים
אתר בנייה ירושלים
(צילום: עמית שאבי)

בגלל הריבית: משפרי הדיור קונים יותר בזול

בדומה לדצמבר 2022, ולאחר תקופה ארוכה בה הובילו המשקיעים את הירידה ברכישות, מי שהובילו את הירידה בעסקאות בחודש ינואר היו "משפרי הדיור" (מי שיש ברשותו דירה ומעוניין להשתדרג ולרכוש דירה גדולה יותר, ולמכור את הקודמת) וכן רוכשי דירה ראשונה, אשר רשמו ירידות של 42% ברכישות בהשוואה לינואר אשתקד. הזוגות הצעירים רכשו 3,430 דירות (כולל "מחיר למשתכן"). בניכוי "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות אלו ב-2,895 דירות, ירידה של 41% בהשוואה לינואר אשתקד.
לגבי "משפרי הדיור", בחודש ינואר האחרון 2,436 דירות. בכך נמשכת הירידה ברכישות "משפרי הדיור" זה החודש ה-11 ברציפות. באוצר מסבירים כי למרות שפלח שוק זה מכונה "משפרי דיור", ניתוח הממצאים מלמד כי חלק לא מבוטל הוא "מצמצמי דיור", כלומר מי שרוכשים דירה זולה יותר מזו שמכרו.
הממצא הבולט בניתוח זה הוא כי מאז אפריל אשתקד, עת החל בנק ישראל ברצף העלאות הריבית, נרשמת ירידה משמעותית בשיעור מי שאכן משפרים דיור (כלומר רוכשים דירה יקרה מזו שמכרו). כך, בעוד שבמרץ אשתקד עמד שיעור זה על 75% (כלומר רק רבע מסגמנט זה היו "מצמצמי דיור"), הלך וירד שיעור זה עד ל-66% בלבד בחודש ינואר האחרון.
בניתוח פערי המחיר בין הדירות שרכשו "מצמצמי הדיור" לבין מחירי הדירות שמכרו נמצא כי בחודש ינואר עמד פער זה בממוצע על 701 אלף שקל. כך. המחיר הממוצע של הדירות שרכשו עמד על 1.6 מיליון שקל, בעוד המחיר הממוצע של הדירות שמכרו עמד על 2.3 מיליון שקל. בהשוואה לינואר אשתקד גדל "החיסכון" שהשיגו אותם רוכשים ב-140 אלף שקל (לעומת ינואר אשתקד, אז עמד פער המחיר הממוצע בין הדירה שרכשו לזו שמכרו על 557 אלף שקל).
ניתוח דומה בקרב מי שבאמת שיפרו דיור (רכשו דירה יקרה מזו שמכרו) מלמד כי פער המחיר הממוצע עמד בינואר השנה על 732 אלף שקל (רכשו דירה במחיר ממוצע של 2.3 מיליון שקל, ומכרו דירה במחיר ממוצע של 1.56 מיליון שקל), זאת לעומת פער הקרוב ל-800 אלף שקל בינואר אשתקד. כך שגם "משפרי הדיור" צמצמו את תוספת המחיר לה נדרשו במעבר בין דירתם הישנה לדירתם החדשה.

המשקיעים בורחים מנתניה ות"א

רכישות המשקיעים בחודש ינואר הסתכמו ב-1,227 דירות, ירידה של 18% בהשוואה לינואר אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם נרשם גידול של 4% ברכישות אלו (גידול כמותי של 40 דירות). באוצר מזכירים כי רמת רכישות המשקיעים בדצמבר האחרון הייתה הנמוכה ביותר שנרשמה בחודשי דצמבר לפחות ב-20 השנים האחרונות. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה ברכישות המשקיעים הקיפה את כל האזורים, כאשר היא בולטת במיוחד באזור נתניה (ירידה של 36% לעומת ינואר אשתקד), אזור חדרה (34%-) ואזור תל אביב (20%-).
מכירות המשקיעים בחודש ינואר הסתכמו ב-1,550 דירות, ירידה חדה של 37% בהשוואה לינואר אשתקד, בדומה לשיעור הירידה שנרשם בסך עסקאות יד שנייה. "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת, כאשר במהלך החודש נגרעו ממנו כ-320 דירות.
אשר לדירות חדשות, מהנתונים עולה כי מכירות הקבלנים בחודש ינואר הסתכמו ב-2,541 דירות, ירידה של 42% בהשוואה לינואר אשתקד וירידה של 5% בהשוואה לחודש הקודם. בכך נמשכות הירידות במכירות הקבלנים זה החודש ה-12 ברציפות (כל חודש לעומת המקביל לו בשנה קודמת). בניכוי העסקאות במסגרת "מחיר למשתכן", הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-2,006 דירות, ירידה של 29% בהשוואה לינואר אשתקד וירידה של 12% בהשוואה לחודש הקודם.
סך העסקאות בדירות יד שנייה עמד על 4,552 יחידות דיור, ירידה חדה של 37% בהשוואה לאשתקד. זהו חודש ינואר הנמוך ביותר בעסקאות יד שנייה מאז שנת 2003, אשר עמדה בצל האינתיפאדה השנייה.