אחרי תקופה ארוכה של קיפאון בתחום ההתחדשות העירונית בחיפה, שני פרויקטים משמעותיים עברו עוד שלב בדרך לאישור. מדובר בפרויקט פינוי בינוי בקריית אליעזר ופרויקט נוסף בסמוך לשכונת בת גלים.
הפרויקט הראשון הוא פרויקט פינוי בינוי אותו מקדמות החברות דוניץ-אלעד ואפריקה ישראל בשכונת קריית אליעזר במתחם רוטשילד. החברות מדווחות כי אושרה תוכנית העיצוב והבינוי בוועדה המקומית ובכך יכול הפרויקט להתקדם לשלב הוצאת היתרי הבנייה.
התוכנית מתייחסת לשלושה מתחמים עצמאיים בהם ניצבים היום 7 מבני מגורים ישנים הכוללים 168 דירות ישנות סך הכל. הפרויקט החדש שתוכנן על ידי משרד האדריכלים גורדון אדריכלים עתיד לכלול 9 מבנים ו-760 דירות חדשות במסגרת הליך פינוי בינוי. בנוסף, המתחמים יכללו גם שטחי משרדים ומסחר בקומות התחתונות.
2 צפייה בגלריה
הדמיית פרויקט פינוי בינוי של דוניץ אלעד ואפריקה ישראל בחיפה
הדמיית פרויקט פינוי בינוי של דוניץ אלעד ואפריקה ישראל בחיפה
הדמיית פרויקט פינוי בינוי של דוניץ אלעד ואפריקה ישראל בחיפה
(הדמיה: גורדון אדריכלים)
את קבוצת דוניץ אלעד ואפריקה ישראל מייצגת המחלקה המשפטית באפריקה ישראל לצד משרד בן ארי, פיש, סבן ושות' ואת הדיירים מייצגים הילה סולומון ממשרד עו"ד רולוף - ינאי משרד עו"ד פרימס, שילה, גבעון, מאיר ומשרד עו"ד אטיאס, גראור, וישניצקי, ענבר, חכים ושות'.
רונן יפו, מנכ"ל דוניץ אלעד אמר עם אישור התוכנית: "מדובר בפריצת דרך ובנקודת ציון משמעותית עבור התחדשות האזור כולו. אנו מאמינים בצמיחתה של חיפה ושמחים לקחת חלק בפיתוחה עם בניית המתחמים החדשים".
רונית אשד לוי, מנכ"לית אפריקה התחדשות עירונית התייחסה אף היא לתוכנית ואמרה: "דווקא בעת הזו אפריקה ישראל רואה זכות גדולה בקידום פרויקטים בצפון הארץ. אישור תכנית העיצוב הוא שלב מרגש ומשמח. מדובר בפרויקט משמעותי שישנה את השכונה כולה לטובה, ויציע מלאי גדול של דירות ממוגנות".

846 דירות ב-9 מבנים

פרויקט פינוי בינוי נוסף שרשם התקדמות במוסדות התכנון הוא פרויקט אותו מקדמת חברת בוני התיכון במבנים ברחובות תל אביב 28-44, ורחוב יפו 147-155 בחיפה. החברה דיווחה היום כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר החליטה להפקיד להתנגדויות את התב"ע שהגישה החברה, לפרויקט פינוי בינוי. נזכיר כי משום שהוועדה המקומית בחיפה היא ועדה עצמאית מוסמכת, התוכנית אינה צריכה גם את אישור הוועדה המחוזית. עם זאת, התב"ע הופקדה להתנגדויות כך שהליך האישור טרם הושלם.
מדובר במתחם המשתרע על פני כ-32.7 דונם ובו 7 מבני מגורים טוריים ישנים הכוללים 185 דירות שיהרסו. במקומן מציעה התוכנית בנייה של כ-846 דירות ב-5 בנייני מגורים חדשים בני 20-22 קומות, ו-4 בנייני מגורים חדשים בני 5 קומות. עוד מציעה התוכנית כ-3,050 מ"ר מסחר וכ- 1,860 מ"ר שטחים ציבוריים באותו המתחם.
2 צפייה בגלריה
הדמיית פרויקט פינוי בינוי של קבוצת בוני התיכון בחיפה
הדמיית פרויקט פינוי בינוי של קבוצת בוני התיכון בחיפה
הדמיית פרויקט פינוי בינוי של קבוצת בוני התיכון בחיפה
(הדמיה: א-א-סטודיו)
עוד נמסר היום מחברת בוני התיכון כי "עד כה חתמו כ-86% מבעלי הזכויות במתחם על הסכם לקידום הפרויקט. החברה מעריכה כי הקמת הפרויקט צפוי להתחיל במהלך שנת 2027". את הפרויקט תכנן משרד האדריכלים גל אור פיישביין ואת הדיירים מייצגים משרד עורכי הדין יגאל גרוסמן.
רן מלאך, מנכ"ל בוני התיכון התחדשות עירונית, התייחס להתקדמות התוכנית ואמר: "העיר חיפה הינה מוקד משמעותי להתחדשות עירונית בשנים הבאות. אנו גאים להמשיך ולבנות את הארץ, לחדש מבנים ישנים ולהוסיף דירות חדשות למרקם האורבני הארצי, גם ובמיוחד על רקע ימים מורכבים אלו. פרויקט זה מצטרף לשלושה פרויקטים נוספים שאנחנו מקדמים בחיפה בהיקף של כ-3,500 דירות חדשות הנמצאות בשלבי תכנון וייזום שונים".