בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר בחודש שעבר לנהל תביעה ייצוגית נגד חברת הוט מובייל. עניינה של התובענה בטענה להתנהלות הוט מובייל העושה שימוש בשיחות שיווק טורדניות שהחברה או מישהו מטעמה מבצעים אל אדם כלשהו בניסיון לשדלו לכרות עסקה עמה בתדירות או באופן העולים כדי הטרדה, פגיעה בפרטיות ועוד. משמעות ההחלטה: עתה תתנהל התביעה כייצוגית והוט מובייל תצטרך להגיש כתב הגנה ויתנהל הליך משפטי עד מתן פסק דין, אלא אם כן יחליטו הצדדים להגיע להסדר פשרה ובית משפט יאשרו.
מההחלטה של השופטת שושנה אלמגור עולה כי המבקשים מגוללים בבקשה מסכת ממושכת של שיחות טלפון, לעיתים בהפרשים של דקות זו מזו, שבהן ניסו מוקדנים מטעמה של החברה לפתות כל אחד מהם להתחיל לצרוך את שירותי התקשורת שהיא מספקת. לפי הבקשה, השיחות הטרידו את המבקשים, הפריעו לשגרתם ועכרו את שלוותם. למרות דרישותיהם החוזרות והנשנות, ואפילו תלונות שהגישו במשטרה בסתיו 2016, לא חדלו הנציגים להתקשר אליהם.
1 צפייה בגלריה
הוט
הוט
נטען כי הוט מובייל עושה שימוש בשיחות שיווק טורדניות
(צילום: תומי הרפז)
מנגד טענה הוט מובייל כי במרוצת הזמן החלה להתקשר עם חברות שיווק והאצילה אליהן את פעילות המכירה. אותם משווקים והם בלבד האחראים לרכישת מאגרים של פרטי לקוחות פוטנציאליים. לגרסת החברה, היא נתנה הנחיות למשווקים והנהיגה נהלים בהירים שנועדו להבטיח כי הם לא יפנו יותר מפעם אחת ללקוח שמיאן לקבל עוד פניות. למעשה נטען כי המשווקים הם קבלנים עצמאיים והיא מזמינת השירות מהם.
עוד טענה הוט מובייל כי לדעתה המבקשים לא הוכיחו מדיניות מכוונת להתקשר ללקוחות פוטנציאליים פעם אחר פעם. לטענתה, מדובר כאן ב-14 אנשים בלבד שהלינו על שיחות הטלפון - שני המבקשים ועוד תריסר שתבעו אותה לדין בבתי המשפט לתביעות קטנות במשך שלוש שנים. הואיל ומספר הפניות של המשווקים עצום סביר שיקרו תקלות פה ושם.
לעומת זאת השופטת אלמגור קבעה כי לכאורה המשווקים השונים אינם "בעל חוזה" וכי היחסים שבינם להוט מובייל הם יחסי שליחות. עוד קבעה השופטת בין היתר כי התנהגות הוט מובייל, היא והמשווקים שבאמצעותם פעלה, "מקימה למבקשים אפשרות סבירה שהתובענה הייצוגית תתקבל בעילה של פגיעה בפרטיות".
השופטת קבעה כי "אפשר לומר כי לשלב הזה הוכח לכאורה שהמשיבה (הוט מובייל-ל.ד), כגוף שחולש לדבריה על מאות אלפי שיחות שמטרתן לגייס לקוחות, הפרה את חובת הזהירות שהיא חבה למבקשים. היא לא השתמשה באמצעים המצופים מארגון בגודלה למניעת שיחות מטרידות ומתמידות עם מי שהביעו את חפצם שלא לערוך אותן. יובהר: ניסיונה של המשיבה לגלגל את האחריות לעבר המשווקים נועד להיכשל. בין שהמשיבה היא שפנתה אל המבקשים, בין שעשו זאת המשווקים, אחריותה חלה בשני המקרים". את התובעים הייצוגים מייצגים עוה"ד נדב אפלבאום ועו"ד חנא עודה.
מהוט מובייל נמסר בתגובה: "הוט מובייל מחויבת לשירות מיטבי וכך תמשיך לפעול. מדובר בבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה לפני כשבע שנים ואנו מאמינים כי בית המשפט יקבל את טענות החברה במהלך ההליך".