האם שוק המפיצים בישראל עומד בפני הזדמנות גדולה? לפי תוכנית האוצר להפחתת הריכוזיות בענף המזון על ידי הטלת מגבלות על המפיצים הגדולים בארץ, הרי שחברות שסטוביץ (המפיצה בין היתר את פסטה ברילה וקולגייט) ודיפלומט (פרוקטר אנד גמבל, קטשופ היינץ, ומונדלייז יצרנית עוגיות אוראו), תידרשנה לפצל את ההסכמים שלהן להפצת אותם מוצרים. כתוצאה מכך, היצרניות הבינלאומיות, שמיוצגות כעת על ידן, תצטרכנה למנות מפיצים נוספים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
כך עולה מהתוכנית שאמורה להיכלל בחוק ההסדרים הקרוב ועלתה באתר משרד האוצר. לפי התוכנית, כל אחת מהשתיים או חברות דומות לא תוכלנה להפיץ יותר מחברה אחת גדולה שמחזור מכירותיה בישראל, עולה על 400 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
(צילום: יריב כץ)

אבל אם תרצה המפיצה להפיץ בנוסף ליצרנית גדולה אחת גם חברות בינוניות, היא תידרש לוותר על מחצית מהמכירות בישראל, הן של החברה הגדולה והן של הבינוניות לטובת מפיץ או מפיצים נוספים. חברה בינונית תיחשב כבעלת מחזור מכירות מ-20 מיליון שקל לשנה ועד 400 מיליון שקל, וחברה קטנה מתחת ל-20 מיליון שקל לשנה.
לדוגמא, אם תרצה שסטוביץ להפיץ את מוצרי פרוקטר אנד גמבל (חברה גדולה) ובנוסף מוצרי חברות בינוניות, כמו היינץ ומונדלייז, היא תידרש על פי התוכנית להיות אחראית רק על 50% ממכירותיהם בארץ בהשוואה ל-100% שבאחריותה כיום. פירושו של דבר, שהיצרניות בחו"ל תצטרכנה למנות עוד מפיצות בישראל - ל-50% המכירות הנותרות.
2 צפייה בגלריה
שסטוביץ עליות מחירים ברילה קולגייט ליידי ספיד סטיק
שסטוביץ עליות מחירים ברילה קולגייט ליידי ספיד סטיק
מוצרים שמפיצה שסטוביץ: ברילה, קולגייט, ליידי ספיד סטיק
(.)
ל-ynet ו"ממון" נודע כי מאחורי הקלעים, מנהלות דיפלומט ושסטוביץ מו"מ מול הגורמים הרלוונטיים בניסיונות שכנוע כי התוכנית מנוגדת לחוק יסוד כבוד האדם וזכות הקניין בנוסף לנימוקים כלכליים.
עוד הגבלות על המפיצות בתוכנית המוצעת: ייאסר עליהן לרכוש ולהתמזג עם חברות אחרות שמספקות מוצרים של יצרנים גדולים ובינוניים. כמו כן ייאסר עליהן לחתום הסכם עם הרשתות לפיו תינתן לקמעונאי הנחה התלויה ביעדי רכישה של יותר מסוג מוצר אחד ממוצרי הספק הגדול, כדי לגרום לקמעונאי לרכוש יותר ממוצרי הספק, רק בגלל ההנחה.
הנחת היסוד של האוצר היא שהפצה של מוצר בעל ביקוש גבוה וללא תחליפים מספקים, לדוגמה משחת שיניים קולגייט, מאפשרת לספק לפעול ללא רסנים תחרותיים ולמכור את המוצר ברווחיות שלפי בדיקת האוצר גבוהה מהמקובל בשוק. בנוסף אותו ספק יכול למנף את כוחו של המוצר למוצרים נוספים אותם הוא מפיץ והם פחות מבוקשים ובכך לחסום מתחרים.

תמריץ לרשתות

הצעה מפתיעה נוספת בתוכנית מיועדת לרשתות המזון: יינתן להן תמריץ לגוון ספקים בדמות פטור מאישור רשות התחרות, הנדרש לפי חוק המזון לפתיחת סניף חדש באזור ביקוש, אם יוכיחו שיותר מ-40% מרכישותיהן אינן מקרב הספקים הגדולים.
חשוב לציין כי בהגדרתה התוכנית לא מתייחסת ולא נלחמת ביצרניות מקומיות כמו תנובה, אסם ושטראוס ואינה נוגעת בהן למעט הסייג שלא יוכלו להפיץ מוצרים של חברות אחרות – פעילות חסרת משמעות לגביהן.
התוכנית גם לא נותנת מענה לשאלה מה יבטיח, שמינוי מפיץ נוסף אכן יוריד את המחיר לצרכן, בהנחה שליצרנית, אין שום אינטרס לשנות את המחיר הגבוה של מוצריה בישראל. תשובת האוצר היא שריבוי מפיצים לאותו ספק יפתח תחרות ביניהם, שתגרום להורדת מחיר על חשבון הרווחיות. יש לציין כי ישראל אינה יכולה לאכוף על היצרניות הזרות בחו"ל למנות מפיצים נוספים, אבל באוצר מאמינים כי היצרנים בחו"ל לא ירצו לוותר על השוק הישראלי ולכן יפעלו לפי המגבלות החדשות.
אחת מנקודות התורפה בתוכנית, היא שחלקם של מוצרי שסטוביץ ודיפלומט בסל הקניות הממוצע של הצרכן הישראלי לא מהותי מאוד. חלקה של דיפלומט במכירות 100 המותגים הנמכרים ביותר בישראל, הוא 3.5% בלבד. שסטוביץ תופסת 0.85% בלבד מהמכר.