אחרי חמישה שבועות של מחאה נגד המהפכה המשפטית שמובילים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, הודיעו הערב (שלישי) מארגני ההפגנות על החרפת הצעדים נגד פעולות הממשלה והבטיחו להשבית את המשק ביום שני הקרוב, ברקע ההערכה כי באותו היום יעלו בכנסת להצבעה בקריאה ראשונה לפחות כמה מהסעיפים הדרמטיים של התוכנית.
מה חשוב שהמעסיק והעובד יידעו מבחינה משפטית בכל הקשור להשתתפות בהפגנות ובמחאות? עו"ד רענן קריב העוסק בדיני עבודה סייע לנו לענות על כמה מהשאלות הבוערות העולות בסיטואציות כאלו. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה השלישית בנגן שבפתח הכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
מחאת עובדי הייטק השבוע
(צילום: EPA)
האם המעסיק יכול לחייב אותי להשתתף בהפגנה נגד הממשלה בניגוד לרצוני? "לא, המעסיק אינו רשאי לחייב עובד להשתתף בפעילות פוליטית או אחרת שאינה קשורה ישירות לעבודה. ואם יפעל נגד העובד על רקע סירובו ליטול חלק בפעילות כזו, זו אפליה לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה".
האם מעסיק יכול להציע לשלם על הזמן שבו העובד יוצא להפגנה נגד מהלכי הממשלה והאם זכותו לא לשלם? "המעסיק רשאי לשלם מה שהוא רוצה וכמה שהוא רוצה למי שהוא רוצה ועל מה שהוא רוצה. אם הוא מחייב עובד להשתתף בפעילות מטעם מקום העבודה הקשורה לעבודה - חובה עליו לשלם בגין זמן הפעילות. לעומת זאת, אם הפעילות לא קשורה לעבודה, לא ניתן לחייב עובד להשתתף בה, ואין חובה לשלם בגין זמנה. היא בגדר הפסקה שעליה אין חובה לשלם".
עמדתו הפוליטית של העובד עשויה להתגלות אם הוא לא מצטרף להפגנות או אם הוא כן מצטרף. מה בין עמדה פוליטית לדיני עבודה? "עובד זכאי לאחוז בכל דעה פוליטית ולהביע אותה בלי שתהיה לה כל השפעה על עבודתו בכל מובן שהוא. גם אם היא מקוממת מאוד. יש הבדל בין דעה מקוממת ולא פופולרית לבין הסתה שהיא מהווה עבירה פלילית. למשל, אם עובד כותב בפייסבוק: 'צריך לחסל את שר המשפטים' או את נשיאת בית המשפט העליון' או 'צריך לרצוח חיילים ישראליים', מדובר בהסתה שהיא אסורה וחורגת מהבעת דעה. זו גם קריאה לפעולה ומדובר בעבירה פלילית".
תזכורת: שביתת ההייטקיסטים והעסקים
(צילום: בראל אפרים)
האם מעסיק יכול לאסור על עובדים לצאת להפגין בשעת העבודה מאחר והמעסיק לא מעוניין להיות מקושר למחאה? "כן. המעסיק רשאי לעמוד על כך שזמן העבודה מוקדש לעבודה, ושהעובדים יקיימו פעילויות שאינן קשורות לעבודה על חשבון זמנם הפרטי".
מהי הסנקציה נגד מעסיק שלא מקבל עובד לעבודה בשל דעותיו הפוליטיות או מפטר עובד כזה? "אפליה לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה היא אסורה. בית הדין עשוי לפסוק פיצוי בדומה לעילות אפליה אחרות כגון היריון, הורות וגיל. הפיצוי שפוסקים בתי הדין במקרה של אפליה הוא של עשרות אלפי שקלים ואף יותר".
עו"ד רענן קריב עו"ד רענן קריב צילום: אלי אורן
האם בכלל אפשרי להוכיח קשר סיבתי? "זו שאלה ראייתית הנוגעת לנסיבות הספציפיות של כל מקרה. וזו שאלה שאפשר לשאול על כל עילת אפליה, לא רק כזו הנוגעת לדעה פוליטית. למשל, עובדת עבדה פחות מחצי שנה והממונים עליה הוציאו חוות דעת חיובית אודותיה ונתנו לה בונוס קטן, אולם לאחר שהיא הודיעה שהיא בהיריון לפתע היא הפכה לעובדת גרועה ולאחר תקופה קצרה פיטרו אותה. במקרה כזה בית הדין צפוי להשתכנע די מהר שהפיטורים אינם כדין שכן הם נעשו רק על רקע הריונה של העובדת, וזו הפרה של חוק שוויון הזדמנויות העבודה".
יש לך עצות של "עשה ואל תעשה" למעסיק? "אין לכפות הבעת דעה כמו למשל השתתפות בהפגנה או חתימה על עצומה. אין לפגוע בעובד עקב דעה שלא מוצאת חן בעיני המעסיק. מומלץ לא לעקוב אחרי העובדים כדי למצוא דעות המובעות ברשתות החברתיות, בלי קשר לעבודה".
אני עובד במקום שוועד העובדים בו החליט לצאת להפגנה התומכת במתנגדי הרפורמה לכמה שעות בזמן העבודה. האם הוועד יכול לחייב אותי? "הוועד לא יכול לחייב עובד ליטול חלק בפעולות שאינן חלק מיחסי העבודה או מסכסוך עבודה. המאבק נגד ההפיכה המשטרית אינו סכסוך עבודה".
פורסם לראשונה: 08:25, 26.01.23