לאור מכת המנע של ישראל לפנות בוקר ושיגור מאות רקטות על ידי חיזבאללה, פיקוד העורף הודיע בבוקר (ראשון) על הנחיות חדשות, לאחר ששר הביטחון יואב גלנט הודיע על "מצב מיוחד" בכל הארץ. בצהריים, רוב ההגבלות ברחבי הארץ הוסרו. איך ההנחיות העל העובדים ומי צפוי להיות זכאי לשכר גם אם לא הגיע לעבודה? בדקנו.
1 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
(צילום: רויטרס / REUTERS / Aziz Taher)
מה כוללות ההנחיות החדשות של פיקוד העורף מבחינת העובדים? לפי ההנחיות שפורסמו הבוקר, מגוש דן צפונה ניתן הלצאת לעבודה וליה קיים פעילות חינוכית - רק אם יש מרחב מוגן בסמוך. בנוסף, באזורים אלה מותרת התקהלות של עד 300 איש במבנה ועד 30 איש בחוץ. זאת, לפי שעה, עד יום שני בשעה 18:00.
בצהריים, כאמור, הוסרו רוב המגבלות - ואלה על מקומות עבודה והתקהלויות נותרו רק בקו העימות בגבול הצפון.
האם ואילו עובדים היו אמורים להגיע לעבודה היום? העובדים אמורים לפעול לפי הוראות פיקוד העורף. עו"ד שירה להט, שותפה מובילה בדיני עבודה במשרד ארנון תדמור לוי, מסבירה כי אם הוראות פיקוד העורף מאפשרות להגיע לעבודה אז על העובדים לעשות כן. עובד שלא יגיע לעבודה, למרות שאין מניעה לכך לפי הנחיות פיקוד העורף - לא יהיה זכאי לשכר.
עו"ד הילה זילברשטיין, שותפה מחלקת דיני עבודה במשרד עוה"ד מיתר, מוסיפה כי עובד שמבקש שלא להגיע לעבודה יכול לנצל ימי חופשה, בכפוף לאישור המעסיק. גם עבודה מהבית יכולה להיעשות רק בהסכמת המעסיק, כאשר הסכמת המעסיק צריכה להינתן בתום לב. כלומר, אם בדרך כלל המעסיק מאפשר עבודה מרחוק, הוא אמור לאפשר זאת גם כעת.
האם וכיצד עובד שלא התייצב לעבודה בשל הנחיות פיקוד העורף יקבל שכר על יום זה? היעדרות כזו נחשבת להיעדרות מוצדקת. עם זאת, מסביר עו"ד עופר איילון, שותף במשרד גדעון רובין המתמחה בדיני עבודה, העובד אינו זכאי לשכר בגין ההיעדרות זו באופן אוטומטי, אלא אם הושגה הסכמה ספציפית על תשלום שכר בינו לבין המעסיק. בדומה למקרי עבר, סביר שבהמשך יתוקנו תקנות מיוחדות אשר יחייבו את המעסיק לשלם שכר לעובדים בגין היעדרויות אלה, לצד קבלת שיפוי מהמדינה.
עובדים שלכאורה זכאים לפיצוי לפי הסכם, למי עליהם לפנות בבוא העת כדי לקבלו? על המעסיקים לשלם שכר עובדיהם, כאילו עבדו כרגיל. פיצוי המעסיקים על תשלום השכר יתקבל בכפוף להסכמות, בעקבות תביעות שיגישו לאוצר, כפי שנקבע בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים על נזק מלחמה ונזק עקיף.
אמנם על פי הוראת פיקוד העורף אני יכול להגיע לעבודה, אך אני חושש להשאיר את הילדים לבד בבית. מה הדין? עובדים שלא יגיעו לעבודה למרות שהוראות פיקוד העורף לא מונעות זאת - לא יהיו זכאים לשכר. "אזכיר", מציינת עו"ד שירה להט, "כי בעבר, נקבעו בדיעבד הסדרים שקבעו תשלום שכר (מלא או חלקי) לעובדים, למשל בצורה של הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה. אך זה נקבע רק בדיעבד, כך שלא ניתן לצפות האם העובדים יהיו זכאים לשכר. במהלך המלחמה הנוכחית ומבצעים קודמים, נחתמו בדיעבד הסכמים קיבוציים שקבעו תשלום שכר מלא או חלקי לעובדים שנעדרו מהעבודה למרות שלא הייתה מניעה שיעבדו מבחינת פיקוד העורף. למשל, כי המסגרות של הילדים היו סגורות או כי בן הזוג היה עובד חיוני".
ואם אני חושש ובחרדה, ואיני מעוניין להתייצב במקום העבודה בכל מקרה, על אף שהוא נגיד למרחב מוגן? עו"ד איילון מציין כי ככלל, עובד אינו רשאי להיעדר מן העבודה ללא הסכמת המעסיק והיעדרות שכזו עשויה להוות עבירת משמעת. יחד עם זאת, איננו מצויים בימים רגילים ומצופה מהמעסיק לנהוג בהגינות ולשקול בקשות שמונחות בפניו באופן ענייני ובתום לב. כך למשל, ניתן להסכים להגדיר את היעדרותו של העובד מהעבודה כחופשה, על-חשבון ימי החופשה הצבורים לזכותו, על מנת שמשכורתו לא תיפגע. אם העבודה ניתנת לביצוע מהבית, ובפרט במקומות עבודה שבהם נהוגה מעת לעת עבודה מהבית - המעסיק יכול לדרוש מהעובד לבצע את העבודה מהבית".
יצאתי היום לחופש שנקבע מראש, אולם לאור המצב אני מעוניין לבטל אותו כדי שלא יורידו לי ימי חופשה. מה הדין? ביטול החופשה אפשרי רק בהסכמת המעסיק, גם במצב הנוכחי.
הייתי אמור לחזור היום לעבודה אולם בשל טיסה שלא נחתה בזמן לא אצליח. האם אאלץ לקחת יום חופש על חשבוני? כן. עו"ד להט מסבירה כי הגם שאי החזרה לעבודה הוא לא באשמת העובד, אם העובד לא מגיע לעבודה, הוא לא זכאי לשכר. ברירת המחדל היא שמדובר בהמשך החופשה, אך העובד והמעסיק יכולים גם להסכים שזמן ההיעדרות הזה יחשב כחופשה ללא תשלום (ואז המשמעות היא שהעובד לא יקבל שכר אך ההיעדרות לא תנוכה מימי החופשה הצבורים של העובד).
ואם המעסיק החליט על דעת עצמו שלא להפעיל את מקום העבודה? אם מעסיק החליט, על דעת עצמו, להורות לעובדים שלא להגיע לעבודה במקום שבו לא הוטלו מגבלות - תחול עליו חובה לשלם שכר לעובדים.
פורסם לראשונה: 10:48, 25.08.24