יצחק (שם בדוי) קיבל בחודשים האחרונים טיפולי דיאליזה מצילי חיים בבית במימון המדינה. הוא לא יקבל אותם יותר. במסגרת הקיצוץ התקציבי שעבר אתמול (א') בממשלה, בלי הרבה התנגדויות, קוצץ תקציב הדיאליזות הביתיות. אף שר לא הניד עפעף.
זהו בעצם כל הסיפור של תקציב המדינה בשנת 2024, שיצא סופית משליטה. הקיצוץ התקציבי האומלל, שאושר בתחילת השבוע בממשלה, שמובילה את המדינה למחדל הכלכלי, לצד נתוני הגירעון המזנק לשיאים חדשים, שעליו בישר היום החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג, הם מדאיגים, עצובים ומבשרים רע לעתיד הכלכלי במדינה השרויה במלחמה קשה בדרום ובצפון.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
השר סמוטריץ' והשרה סטרוק
(צילום: נדב אבס)

אז הנה כמה נתונים שגם מי שלא סיים 12 שנות לימודי ליבה יכול להבין:
הממשלה אישרה לשנת 2024, לא לפני זמן רב, שהגירעון בתקציב המדינה יסתכם ב-6.6%, שהוא מלכתחילה גירעון שיא עצום מזה שני עשורים. אלא שהנתונים שעליהם בישר היום החשב הכללי, מבהילים עוד יותר: כבר ביוני, הגירעון ב-12 החודשים האחרונים הגיע ל-7.6%, ובמילים אחרות, הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים טיפס ל-146 מיליארד שקל.
והנה עוד נתון מבהיל: הוצאות הממשלה בששת החודשים מגיעות כבר ל-300 מיליארד שקל. סכום עתק, שלא היה דוגמתו מעולם במדינה שחגגה לא מכבר יום הולדת 76, ממש לא גיל מופלג מדי להתדרדר לשיאי חריגות שכאלה בגירעון.
גם מכיוון הריבית היום לא הגיעה בשורה חיובית - כאשר בנק ישראל החליט כצפוי שלא לשנות את שיעורה, ולהותיר אותה על רמה גבוהה של 4.5%, אך מעבר לכך עדכן את תחזיותיו לצמיחה שלילית לנפש בשנת 2024 (1.5% בלבד - פחות משיעור גידול האוכלוסייה) והודיע כי הוא צופה רק הורדת ריבית אחת, שהייתה יכולה להקל במעט על העסקים ומשקי הבית, עד אמצע 2025.

אחריות? אלה הכספים שהממשלה בחרה להעביר דווקא עכשיו

במדינה נורמלית, שכנראה אנחנו לא בדיוק חיים בה בימים אלה, הייתה הממשלה מתכנסת לאלתר לישיבת חירום דחופה. השרים היו מורטים את שערות ראשם ומציעים, בצעד של הבנה למצב החמור שנוצר, לסגור 12 משרדי ממשלה מיותרים, לעצור את כל הכספים הקואליציוניים ההזויים, להציע לקצץ בשכרם שלהם ובשכר 1,000 בכירי המגזר הציבורי הצמודים לשכרם, כן גם לשופטים הנכבדים, למבקר המדינה ולנציב שירות בתי הסוהר, ומכריזים על "משטר חירום בהוצאות הממשלתיות".
היינו מצפים שבזמן שאויבנו תוקפים אותנו יומם ולילה, ידידינו בעולם מבקרים אותנו, האנטישמיות בעולם מתגברת, התחמושת אוזלת ו-70 אלף ישראלים הפכו לפליטים בארצם, הממשלה תתגייס לעזרת התושבים. אז זהו. היא לא נחלצת ולא נלחצת. להפך. בחוסר בושה מופגן מקצה הממשלה רגע לפני נתוני תקציב, שמבשר על קטסטרופה שבדרך, כספים למטרות האלה:
302 מיליון שקל - סכום עתק - מוקפצים להם למשרד הממשלתי המיותר מכולם, משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות (איזה בדיוק?) של השרה אורית סטרוק. 26 מיליון שקל מוזרמים למשרד התפוצות המיותר לגמרי של עמיחי שקלי (אה, הוא גם עושה הסברה, כביכול). 23 מיליון שקל מוזנקים בדחיפות למשרד מסורת ישראל של מאיר פרוש.
21 מיליון שקל מוצאים את דרכם למשרד המורשת של עמיחי אליהו (ילמדו שם על מורשת ה-7 באוקטובר?). 60 מיליון שקל יועברו למשרד הדתות (שאגב, אחראי גם לתקצוב המאמינים המוסלמים והנוצרים) של מיכאל מלכיאלי.
ואז צריך למצוא את המקורות לכספים המטורפים האלה.
יצחק עדיין מחכה לטיפול הדיאליזה שטרם קוצץ, אבל מתבשר בתקשורת שלצד העברת הכספים למשרדי המורשת ולשרה סטרוק, יקוצצו 23 מיליון שקל בתקציב הבריאות ובתוכם טיפול הדיאליזה שהוא סם החיים שלו. טיפולי הדיאליזה בבתים יקוצצו, הכריזו בצער (אמיתי) במשרד הבריאות. הממשלה בעצם אומרת ליצחק "תסתדר בבקשה לבד. תמצא פתרון".
27 מיליון שקל יקוצצו לכבוד השרים שקלי ואליהו מהסיוע של משרד הרווחה למשפחות עניות, 70 מיליון שקל שיקוצצו בחינוך יגבירו את הצפיפות בבתי הספר, כיוון שהם יקוצצו מתקציב הפיתוח, ו-70 מיליון שקל יקוצצו לשרה מירי רגב, שתוכל כך לדחות עוד את חיבור הגשר הקטוע המתנדנד תוך סכנת נפשות מעל כביש 1. עכשיו יימצא תירוץ "אין לנו כסף לזה" שיחליף את תירוץ העבודות הנדחות בשבת.
חצי מיליארד שקל יקצץ משרד האוצר מההסכם עם המורים שלא מומש עד כה.
אז מי הם הנפגעים העיקריים מהפארסה הזאת? ניחשתם נכון. תושבי הפריפריה, השכבות החלשות, החולים והתלמידים. בקיצור - האזרחים שהכי זקוקים לתקציבי הממשלה, שמעדיפה על פניהם לתקצב קברות צדיקים ואת הילולת הבאבא-סאלי.
3 צפייה בגלריה
חלוקת סלי מזון בעמותת יד ביד
חלוקת סלי מזון בעמותת יד ביד
27 מיליון שקל יקוצצו לכבוד השרים שקלי ואליהו מהסיוע של משרד הרווחה למשפחות עניות
(צילום: יריב כץ)

ומי נותנים יד לכל ההתנהלות השערורייתית הזאת? שוב ניחשתם נכון. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שמעכב את אישור אגרות הנדל"ן והרכב ואת מס הפחמן, עד שיוסדרו עוד מאות מיליוני שקלים למורים החרדים והחינוך החרדי יחולץ מחדלות הפירעון שאליו נקלע. וגם אריה דרעי, שלפי ההסכם הקואליציוני המקורי אמור היה להחליף את שר האוצר העומד בראש משרדו הכושל בימים קשים אלה, בצלאל סמוטריץ', כבר בעוד חמישה חודשים, אך נפסל מלכהן כשר.
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי, משה גפני, שלמה קרעי ואלמוג כהן
אריה דרעי, משה גפני, שלמה קרעי ואלמוג כהן
נותנים יד להתנהלות השערורייתית: אריה דרעי ומשה גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)

ואת מה שצופן לנו העתיד במצב העגום הזה של קופת המדינה כבר מעריכים כלכלנים בכירים, כולל במשרד האוצר ובבנק ישראל: המשך הרפיסות וחוסר המעש של ממשלת המחדל בעצירת ההתדרדרות הכלכלית יביאו על כלכלת ישראל את הקטסטרופה הבאה - הורדה נוספת בדירוג האשראי של כלכלת ישראל ועלייה מטאורית בריבית שישלמו מדינת ישראל, החברות הפועלות בה והאזרחים, שמצבם הולך ומתדרדר עוד לפני שהריבית תעלה שוב. כי הורדת ריבית בעת הזאת תישאר רק בבחינת חלום מתוק לשעת לילה מאוחרת.
ובהזדמנות הזאת נאחל ליצחק, הזקוק בדחיפות לדיאליזה בביתו גם בשבוע הקרוב, שיימצא מי שיתעשת שם בממשלה נטולת הרגישות הזאת, ויבטל לאלתר את הקיצוץ הנוראי שעלול להביא לסיום מוקדם של חייו.