מליאת הכנסת אישרה הערב (יום שלישי) חוק שיפטור כליל ממס ספורטאים שיזכו במדליות זהב, כסף וארד באולימפיאדה גולל במשחקים הפראלימפיים, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. הכנסת צפויה לאשר את החוק בקריאה שנייה ושלישית כבר בקרוב, כך שזה יחול רטרואקטיבית גם על הזוכים באולימיפיאדה האחרונה.
מדובר בהצעת חוק ממשלתית שנועדה למנוע מצב שבו הוועד האולימפי מעניק פרסים כספיים לספורטאים המצטיינים ביותר בישראל, שמביאים כבוד למדינה ומחויבים במס על הזכייה. כאשר הכנסות הספורטאי גבוהות אף ניגבה מס בגובה המס השולי שבו מחויב הספורטאי בהכנסותיו האחרות מעבודה ומנכסים.
1 צפייה בגלריה
לינוי אשרם וארטיום דולגופיאט
לינוי אשרם וארטיום דולגופיאט
לינוי אשרם וארטיום דולגופיאט
(רדאד ג'בארה)
הוועד האולימפי החליט לזכות באולימפיאדה בטוקיו את הזוכים במדליות זהב בחצי מיליון שקל, במדליית כסף ב-400 אלף שקל ובארד ב-250 אלף שקל. חיוב במס חייב למעשה את הספורטאים בתשלום של עשרות אלפי שקלים ובמקרה של מדליית זהב אף בכ-150 אלף שקל מתוך הפרס.
בעבר פטר מס הכנסה גם את הזוכים הישראלים בפרס נובל מתשלום מס הכנסה על כספי הזכייה.
הפטור הגורף ממס יעמוד כאמור גם לספורטאים הישראלים שזכו במדליות במשחקים האולימפיים בטוקיו, שכן הכוונה היא להכריז על פטור החל מכל שנת המס 2021. מדובר בלינוי אשרם וארטיום דולגופיאט שזכו במדליות זהב וקיבלו כל אחד חצי מיליון שקל, באבישג סמברג שזכתה במדליית ארד וקיבלה רבע מיליון שקלים, ובחברי נבחרת הג'ודו שזכו במדליית ארד קבוצתית וקיבלו כל אחד ואחת 50 אלף שקל.
ריאיון משותף עם האלופים האולימפיים לינוי אשרם וארטיום דולגופיאט
(צילום: שחר גולדשטיין)

כיום מחויב כל ספורטאי ישראלי לשלם מס על הזכייה הכספית בגין המדליה שבה זכה בשיעור המס השולי שעליו לשלם בשנה, כאמור. אשרם ודולגופיאט, היו נאלצים על כן לשלם על זכייתם בחצי מיליון שקל כ-150 אלף שקל למס הכנסה. סמברג הייתה מחויבת לפי החוק הקיים לשלם בעבור הזכיה כ-42 אלף שקל, אלא אם רשמה הכנסות נוספות, וחברי נבחרת הג'ודו היו אמורים לשלם על הזכייה רק כמה אלפי שקלים בודדים, רק אם הם עובדים בעבודה נוספת כלשהי, או שהיו פטורים לחלוטין מתשלום מס הכנסה על זכייתם ב-50 אלף שקל.