ועדת הכספים של הכנסת דנה היום (שני) בבקשת משרד התחבורה לקבל תוספת תקציב בסך כ-70 מליון שקלים עבור תשתיות הרכבת הקלה בירושלים בצומת בר אילן שניזוקו מהפגנות החרדים הקיצוניים בבירה. מדובר במסלולים שעדיין בבנייה, ומפגינים מהשכונות החרדיות בבירה מזיקים להן באופן קבוע על מנת למנוע את סלילת תוואי הרכבת. הסכום שנידון היום בוועדה הוא בנוסף ל-323 מליון שקלים שכבר הועברו עבור תיקון התשתיות שהושחתו ואבטחת העבודות.
בשכונות המסוגרות בבירה ישנה קבוצה קיצונית המתנגדת למעבר הרכבת הקלה בהם, בטענה כי תחבורה ציבורית זמינה בלב הרחובות עליהם הם שומרים כל כך תחשוף אותם לאוכלוסיות מבחוץ.
1 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים נגד עבודות הרכבת הקלה בצומת בר אילן בירושלים
הפגנת חרדים נגד עבודות הרכבת הקלה בצומת בר אילן בירושלים
הפגנת חרדים נגד עבודות הרכבת הקלה בצומת בר אילן בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
נציג המשטרה בדיון, שלומי טובול, סיפר על התופעה ואמר כי היא עלולה להתרחב. לדבריו "המפגינים בבר אילן הם לא תושבי בר אילן, כשנגיע לציר הכוח שכולל את כריית המנהרה אנחנו נגיע בואכה למאה שערים, למגרש הביתי של המפגינים, ושם זה יהיה עוד יותר מורכב.
"יש קבוצה של קיצוניים שלא רוצים את הקדמה, אנשים שלא רוצים את הגישה הזמינה הזאת, יודעים שיגיעו הרבה יותר אנשים לשכונה. הם חוששים מהחשיפה ומתנגדים לכל דבר שהוא מודרניזציה שיפגע באורח החיים שלהם כקבוצה סגורה. ביום בממוצע מופעלים גם בהביטי הפרות סדר וגם בהיבטי אבטחה 40 שוטרים מדי יום", אמר טובול, והוסיף כי חברת מוריה הגישה בשנתיים האחרונות נגד המתפרעים 31 תביעות אזרחיות, בסך 300 אלף שקלים כל אחד על הנזק שנגרם באותן מחאות סוערות. עוד אמרו נציגי המשטרה כי בצד הפלילי הוגשו 60 כתבי אישום ו-40 מעצרים על תום ההליכים.
יעל ביטון, נציגת חברת מוריה, האמונה על סלילת הכבישים, אמרה כי האיזורים מאובטחים יותר לאחרונה. לדבריה "לכל מאבטח שעובד באתר יש כדור לכיבוי שריפות וכלים אחרים להרחיק את הפורעים, יש גם מצלמת גוף לתיעוד האירועים".
חברי הכנסת זעמו למשמע המספרים. ח"כ נאור שירי אמר "מדינת ישראל ב-2024 לא יכולה להקים רכבת, זו משילות, השר בן גביר לא מסוגל בבירתנו הנצחית לבנות רכבת", וח"כ נעמה לזימי הוסיפה "אם זה היה ממניע לאומני כוחנו היינו נזעקים, זה פשוט לא הגיוני".