רשת "פרח" היא גורם מוביל בתחום החינוך המיוחד, הנותן מענה לאלפי ילדים ובוגרים עם מוגבלויות בכל רחבי הארץ. לפני מספר חודשים בחר משרד הרווחה ברשת לנהל גם את הכפר הקהילתי שבראש העין. חברת הצבע נירלט, שמקדישה רבות למען הקהילה, שיתפה פעולה עם החברה הקבלנית לשיפוץ ובנייה שבט בנימין לצורך שיפור חזותם של מעונות החוסים בכפר. כל עובדי שבט בנימין, בליווי היועצים הטכניים של נירלט, צבעו את המעונות בצבע אקווניר EXTERIOR לצביעת חוץ.
8 צפייה בגלריה
עובדי החאנשי שבט בנימין ונירלט עובדים במרץברה וילדיהם אורזים מזון
עובדי החאנשי שבט בנימין ונירלט עובדים במרץברה וילדיהם אורזים מזון
עובדי החאנשי שבט בנימין ונירלט עובדים במרץברה וילדיהם אורזים מזון
(צילום: יח"צ)
"אנו מבקשים להודות מקרב לב לחברות שבט בנימין ונירלט על השותפות והיוזמה. הוספתם צבע לחיים, עשיתם טוב לדיירים והפכתם לשותפים בשיקום הכפר המיוחד שלנו. מעורבות של מתנדבים בחיי הכפר הינה חלק מרכזי מחזונו", ציין בעקבות הפעילות משה סוויל, מנכ"ל הכפר השיקומי. משה שטיין, מנכ"ל ומייסד רשת פרח, הוסיף: "אנו נרגשים בכל שותפות שכזאת וחיבור לבבות. אין ספק שבכך נמדדת החברה הישראלית - בסובלנות, הכלה ונתינה. לכבוד הוא לנו להוביל שינויים בתחום הטיפול, הרווחה, הקהילה והתעסוקה למען דיירי הכפר הקהילתי פרח".
"נירלט מגויסת לאורך השנה לסייע ולתרום לקהילה. היה לנו חשוב להשתתף בפעילות שיזמה חברת הבנייה שבט בנימין לחידוש וצביעה של מעון החוסים. תרומה לקהילה היא חלק בלתי נפרד מ'האני מאמין' של החברה, ואנו נכונים תמיד להתגייס ולהירתם לכל פעילות שתניב חידוש ותכניס צבע לחייהם של אנשים", אומרת תמי מרקוביץ, סמנכ"לית שיווק נירלט, שניצחה על הפעילות יחד עם שרון לשם, מנהלת קשרי אדריכלים והיועצים הטכניים של נירלט, שי גינדי, בעלים ומנכ"ל חברת שבט בנימין, ומשה שטיין מנכ"ל רשת כפר קהילתי "פרח".
8 צפייה בגלריה
אנשי שבט בנימין ונירלט עובדים במרץ
אנשי שבט בנימין ונירלט עובדים במרץ
אנשי שבט בנימין ונירלט עובדים במרץ
(צילום: יח"צ)
הפעילות בכפר בראש העין היא רק אחת בסדרה של מיזמי תרומה לקהילה שמוציאה לפועל חברת הצבע הוותיקה. בין המיזמים הנוספים: פרויקט "מעצבים בקהילה", במסגרת האגף לשירותים חברתיים בעיריית רמת גן - מיזם חברתי ללא מטרות רווח לשדרוג חללי מגורים של משפחות המטופלות באגף, וזאת בסיוע מעצבי פנים המתכננים את השיפוץ וגיוס מתנדבים מתחום העיצוב והלבשת הבית. מיזם נוסף שמתהווה בימים אלה הוא "ג'נסיס" – מרחב נשי בדרום, שיכלול תוכניות חינוכיות וחברתיות שמטרתן הגברת תהליכי חוסן, שינוי וצמיחה של צעירות ונשים מכל הקשת החברתית.

שת"פ נולד

סטודנטים מצטיינים מ"מועדון הנדל"ן" באוניברסיטת רייכמן נרתמו לסייע באפיון פרויקט התחדשות עירונית של חברת אזורים בהרצליה
פעמים רבות מבט חדש וטרי מבחוץ על המציאות מייצר פתרונות מחוץ לקופסה. כך למשל חברת הנדל"ן אזורים וחברת המיתוג ברייב יצרו שיתוף פעולה יצירתי וראשון מסוגו עם "מועדון הנדל"ן" באוניברסיטת רייכמן שבהרצליה, שבמסגרתו סטודנטים משתתפים באופן פעיל בפרויקט התחדשות עירונית במתחם ויצמן בעיר, שבו ייבנו 1,800 יח"ד. 20 סטודנטים מצטיינים, שנבחרו מתוך 250 חברי המועדון, משתתפים בתכנון הפרויקט - מחשיבה על אופי השכונה, דרך אפיון העסקים לאזור המסחרי ועד שיווק ומיתוג הפרויקט.
בין היתר, הסטודנטים נפגשו עם מנכ"ל אזורים רון אבידן, סמנכ"ל השיווק גיל גורביץ ומנכ"ל ברייב אריאל ברנסון, נחשפו לפרויקטים ושיתפו ברעיונות שיכולים לשפר את החוויה במתחם, בשטחים המשותפים בבניינים, בפארק ובשירות לתושבים העתידיים. הדיונים הובילו לתובנות חשובות.
8 צפייה בגלריה
הסטודנטים מ"מועדון הנדל"ן" עם אנשי אזורים
הסטודנטים מ"מועדון הנדל"ן" עם אנשי אזורים
הסטודנטים מ"מועדון הנדל"ן" עם אנשי אזורים
(צילום: יח"צ)
"אנו רואים ערך גדול במפגש עם בני הדור הצעיר ובתובנות שלהם, בעיקר כשמדובר במוסד מוביל כמו אוניברסיטת רייכמן", אומר רון אבידן. "הופתעתי מההשקעה של הסטודנטים והרעיונות החדשניים שהעלו, וחלקם אף יבואו לידי ביטוי בשכונה שנקים. אזורים מאמינה ביצירת קהילות ובחדשנות, ושיתוף הפעולה עם 'מועדון הנדל"ן' הוא השילוב הנכון, שיביא לתוצאה המיטבית במתחם".
איתי לביא, יו"ר מועדון הנדל"ן באוניברסיטת רייכמן, מוסיף כי מדובר בשיתוף פעולה חדשני וראשון מסוגו: "כדור העתיד של הענף, מועדון הנדל"ן מקנה לסטודנטים המעוניינים ידע וכלים בתחום, בעזרת הרצאות ופאנלים מעניינים עם בכירי הענף וגורמים רלוונטיים. בפרויקט עם אזורים הסטודנטים הנבחרים משתתפים לראשונה בפרקטיקה עצמה. למנכ"לי אזורים וברייב החיבור הזה היה חשוב בשל הקרבה של הפרויקט לאוניברסיטה, ובעיקר הם רצו לשמוע את החשיבה היצירתית של הצעירים, שאין לה תחליף. באנו עם הרבה רעיונות, במיוחד כאלה הקשורים לגיבוש הקהילתיות בין דיירי הפרויקט העתידיים". לביא מציין, כי הסטודנטים התלהבו מאוד מהמיזם ומהעובדה שהמנכ"לים יושבים איתם ומקשיבים להם, וכמה מהרעיונות שהם העלו, נבחנים כעת ליישום.

הזכות להזדקן בכבוד

36 שנה אחרי שזכריה קרני נחטף ונרצח על ידי מחבלים, שופצה דירתה הישנה והמוזנחת של אלמנתו
אילנה קרני, בת 83 אלמנה ונכה מלידה, מתגוררת זה עשרות רבות בשנים בדירה צנועה בכפר סבא, יחד עם אחד מבניה, נכה בעצמו בעקבות תאונת דרכים. הדירה לא שופצה מעולם, ומצבה היה בכי רע.
נחזור לרגע 33 שנה אחורה: בפברואר 1985, במהלך עבודות תשתית, נמצאו בבור ניקוז בכפר סבא שרידי גופתו של זכריה קרני, בעלה של אילנה, שהיה שומר בבית היולדות הישן בעיר ונעלם בנסיבות מסתוריות שלוש שנים קודם לכן. התברר, שקרני נחטף ונרצח על רקע לאומני. רוצחו נתפס ונידון למאסר עולם כשנה לאחר לכידתו.
8 צפייה בגלריה
 "זכות להזדקן בכבוד". אילנה קרני
 "זכות להזדקן בכבוד". אילנה קרני
"זכות להזדקן בכבוד". אילנה קרני
(צילום: יח"צ)
אחד מהאנשים שעומדים עם אילנה בקשר זה כ־35 שנה, תומך בה ומסייע לה בכל הנדרש, הוא ציבי אלון, פעיל חברתי ותיק בכפר סבא. אלון יוזם ומקדם פרויקטים חברתיים ולימודיים רבים, מחלוקת תלושי מזון בחגים ועד מיזמים קהילתיים רחבי היקף. כמה פעמים בשנה הוא נוהג לבקר את אילנה, לדרוש בשלומה ולהעניק לה תלושי קנייה, ולמראה מצבה הקשה של הדירה, הוא החליט לעשות מעשה. "באחת מהפעמים שהגעתי, הסתובבתי בדירה ונדהמתי לגלות שחדר השינה בדירה הפך למעין מחסן", הוא מספר ומוסיף, "אילנה סיפרה לי, שמאז נרצח בעלה, היא לא יכולה להיכנס לחדר, וישנה בסלון".
אלון רתם את חברת הנדל"ן קידר מבנים, המקדמת פרויקטים של בנייה בעיר, לצד גורמים נוספים, וכולם יחד חוללו מהפך בדירה בהתנדבות מלאה. "חברת קידר מבנים התגייסה לפרויקט מתוך רצון טוב ובמטרה לסייע לאוכלוסייה מוחלשת. כשהחלו העבודות, אמרתי לאילנה: 'יש לי בקשה אחת - שתחזרי לחדר השינה ותוכלי להזדקן בכבוד. הרוח של זכריה נמצאת בחדר הזה', והיא הסכימה. ביצענו בדירה עבודות בעלות של כ־100 אלף שקל, כולל חשמל ואינסטלציה חדשים בכל הבית, דלתות, מקלחת ושירותים מותאמים, קרמיקות, ברזים, ריצוף, תקרה, התקנת מזגנים ועוד. בקיצור כל הבית עבר שיפוץ והנגשה", מספר אלון.
8 צפייה בגלריה
המקלחת לפני
המקלחת לפני
המקלחת לפני
(צילום: יח"צ)
8 צפייה בגלריה
המקלחת אחרי
המקלחת אחרי
המקלחת אחרי
(צילום: יח"צ)
אורי פוקס, מנהל תיאום הנדסי בחברת קידר מבנים, מרחיב על העבודות: "שיפצנו את המקלחת והשירותים, שהיו במצב קשה, והתאמנו אותם כך שיהיו נגישים לצרכיה של הדיירת. השיפוץ כלל הגדלה והנגשה של פתחי הכניסה, החלפת דלתות, החלפת כל האינסטלציה שהייתה רקובה, ריצוף וחיפוי חדשים, צביעת החדרים, כלים סניטריים חדשים ותאורה חדשה".

אורזים ותורמים לנזקקים

עובדי קבוצת הנדל"ן וילדיהם נרתמו לסייע לעמותה לקידום החינוך בתל אביב־יפו בהכנת חבילות מזון וחלוקתן לניצולי שואה
עובדי קבוצת הנדל"ן אבני דרך מתנדבים זה שנים רבות בעמותה לקידום החינוך תל אביב־יפו, וכחלק מכך אורזים במהלך כל ימות השנה חבילות מזון לנזקקים. מרכז המזון של העמותה אחראי על חלוקת מאות חבילות מזון בכל חודש ואלפי חבילות מזון במהלך החגים עבור משפחות קשות יום וקשישים, אשר אותרו על ידי לשכות הרווחה העירוניות. תהליך החלוקה נעשה באופן אנונימי לחלוטין על ידי מתנדבים, המניחים חבילות סגורות על פתח דלתן של המשפחות.
8 צפייה בגלריה
עובדי החברה וילדיהם אורזים מזון
עובדי החברה וילדיהם אורזים מזון
עובדי החברה וילדיהם אורזים מזון
(צילום: יח"צ)
במהלך החודש הראשון לחופש הגדול רתמו עובדי אבני דרך, שבבעלות יאיר כהן ובניצוחו של המשנה למנכ"ל ידידיה פרל, את ילדיהם לפעילות התנדבותית משותפת, שכללה אריזת חבילות מזון במטה החלוקה של העמותה. הילדים, שנרתמו למשימה במרץ רב, ביקשו לארוז כמה שיותר חבילות לנזקקים.
"אבני דרך הם שותפים של העמותה כבר שנים רבות גם בהתנדבויות וגם במגוון רחב מהתוכניות שלנו", מספר יואל פרוביזור, רכז המתנדבים בעמותה לקידום החינוך תל אביב־יפו ומוסיף, כי "פעילות הקיץ הזו הייתה הזדמנות מצוינת להתנדבות משפחתית משותפת. הגיעו כ־30 אנשי הקבוצה, ארזו עשרות רבות של חבילות וחילקו אותן לקשישים ניצולי שואה בדרום העיר. זה היה מחמם לב לראות את השילוב של הורים וילדים שהגיעו לתרום לקהילה, זה לא מובן מאליו ואנחנו שמחים ומודים להם על כך".
8 צפייה בגלריה
עובדי החברה וילדיהם אורזים מזון
עובדי החברה וילדיהם אורזים מזון
עובדי החברה וילדיהם אורזים מזון
(צילום: יח"צ)
לדברי חנה שוורץ, סמנכ"לית השיווק והמכירות של אבני דרך: "מרבית הנעזרים בשירותי העמותה חיים מתחת לקו העוני ונעזרים באופן קבוע בשירותי הרווחה. מחקרים רבים הראו, כי מעבר לתרומה האדירה לקהילה, עצם ההתנדבות מרחיבה את הלב ותורמת רבות גם לאלו שנותנים מעצמם ללא כל תמורה, בכך שהיא גורמת לתחושת סיפוק מיידי ובונה תחושת ערך עצמי. כחלק מערכי הקבוצה וה־DNA הייחודי שלה החלטנו לרתום את דור ההמשך של העובדים לפעילות, תוך שאנו, ההורים, משמשים דוגמה אישית. אנו נרגשים להשתתף בפרויקט כזה, וזוהי חובתנו המוסרית לחברה הישראלית מתוקף ערבות הדדית"