בנק מזרחי טפחות הבוקר (רביעי) כי הוא יעניק ריבית שנתית של 2% ללקוחות שבחשבונם יתרת זכות של עד 25 אלף שקלים בעו"ש, ושסך הנכסים שלהם בחשבון (עו"ש+פיקדונות+ני"ע) הוא עד 50 אלף שקלים. המשמעות היא שהלקוחות יוכלו לקבל עד 500 שקלים לשנה מהריבית על העו"ש. עם זאת, כל ההטבות בתוקף לשנה בלבד.
המהלך מגיע אחרי מהלכים דומים מצד לאומי, וואן זירו, בנק ירושלים ואפליקציית פייבוקס של דיסקונט, ועל רקע מכתבו החריף של הנגיד נגד החוק לפיו יוכל לקבוע את הריבית על הפיקדונות והעו"ש בבנקים באישרו שר האוצר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
בנק מזרחי טפחות
בנק מזרחי טפחות
בנק מזרחי טפחות
(צילום: יובל חן)
במזרחי טפחות גם הודיעו על הטבת זיכוי של 1,200 שקל למי שלקח משכנתא דרך הבנק, אבל עם לא מעט סייגים: זו צריכה להיות הדירה היחידה שלהם למגורים, המשכנתא כוללת רכיב פריים, שווי הנכס עד שני מיליון שקלים, שיעור המימון הוא 60% ומעלה ויחס ההחזר להכנסה 30% ומעלה.
"חבילת ההטבות שלנו נוגעת לתחומי הפעילות הבנקאיים, עם המכנה המשותף הרחב ביותר: הפלוס והמינוס בחשבון העו"ש, והמשכנתאות. המשמעות היא, שמאות אלפים מלקוחות הבנק ייהנו ממנה", אמר מנכ"ל מזרחי טפחות, משה לארי.
ההודעה של מזרחי טפחות ושאר הבנקים ששינו את מדיניות הריבית שלהם על העו"ש לא הגיעה, כאמור, משום מקום. בחודשים האחרונים יש ביקורת ציבורית גדולה על רווחי העתק של הבנקים בעקבות העלאות הריבית. במקביל, נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, זימן ל"שיחת נזיפה" את כל מנכ"לי הבנקים בה ביקש מהם להיות הוגנים בכל מה שקשור לריבית על העו"ש.

אחרי מזרחי: לאומי מעדכנים את התנאים

בתוך כך, בנק לאומי שכבר הודיע לפני כשבועיים שיציע ריבית של עד 100 שקל בשנה על העו"ש, עדכן את התנאים לאחר הודעת בנק מזרחי וכעת מציע ריבית שנתית בשיעור של 2% על העו"ש, עד יתרה של 25 אלף שקל (כלומר עד 500 שקל בשנה). זאת, למעבירי משכורת שיש להם עוד שני מוצרים בנקאיים בנקאיים נוספים: משכנתא, היקף עסקאות חודשי של לפחות 4,000 שקל בחודש באשראי הבנקאי או תיק ניירות ערך בבנק. ההטבה תקפה גם למקבלי פנסיות ותיכנס לתוקף החל מ-1 באוגוסט.
במקביל, בבנק משאירים את ההטבה של 1% ללקוחות עם יתרת עו"ש של עד 10,000 שקל ומשכנתא/תיק ניירות ערך/עסקאות בסך 3,000 שקל בחודש. גם הצעה זו תקפה למקבלי פנסיות והיא תיכנס לתוקף החל מ-1 ביולי.
כמו כן, בדומה למזרחי, בלאומי מציעים החזר על המשכנתא, עם לא מעט סייגים: לקוחות שלקחו משכנתא לרכישת דירה למגורים, עם רכיב פריים, בשווי נכס של עד 2 מיליון שקל, שיעור מימון של 60% ומעלה ויחס החזר של 30% ומעלה - ואם ההחזר החודשי עלה ביותר מ-1,000 שקל - יזוכו בהפרש במשך כל חודש, לתקופה של שלושה חודשים, במהלך תקופת החגים (ספטמבר-נובמבר 2023).
בלאומי מציעים גם הפחתה של עד 2% בשיעור הריבית על המינוס. אולם, בדומה לבנק מזרחי, גם בלאומי הטבות הריבית על העו"ש וההפחתה בשיעור הריבית על המינוס יהיו בתוקף לשנה בלבד.

הנגיד: "מתנגד להתערבות בתמחור מוצרים בנקאיים"

לצד זה, ולמרות אותה שיחה עם מנכ"לי הבנקים, הנגיד לא אוהב, בלשון המעטה, את הכוונה של הכנסת לחוקק את החוק שיסמיך אותו להורות לבנקים על אופן וגובה תשלום הריבית לבעלי החשבונות והפיקדונות.
במכתב ששיגר אתמול הנגיד לראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא כינה את כוונת הכנסת לחוקק את החוק כ"חציית קו אדום של ממש וחשש ממשי כי כך יתפסו אותה גם הגורמים הבינלאומיים וחברות הדירוג".
עוד כתב הנגיד: "אני מתנגד נחרצות להתערבות בתמחור המוצרים הבנקאיים ולקביעת מחיר אחיד. קביעת מחיר פוגעת בפעילותם של מנגנוני השוק, גורמת לכלל השחקנים להתכנס סביב המחיר שנקבע ובכך מדכאת תחרות והתייעלות, מעוררת קשיים יישומיים משמעותיים בכל הנוגע לאופן חישוב המחיר והיא נתפסת בעולם כמהלך שלילי שלא הולם כלכלות מתקדמות במדינות מפותחות.
"אני חושש כי התערבות בוטה מעין זו בחקיקה עלולה להשפיע לא רק על גופים פיננסיים בינלאומיים השוקלים לפעול בישראל, אלא גם על גופים עסקיים בינלאומיים בתחומי הכלכלה האחרים. מיקוד הדיון בצעד בודד בתחום העו"ש, ודאי כאשר הוא מבוצע תוך התערבות בתימחור, אינו אופטימלי עבור הלקוחות".
פורסם לראשונה: 10:25, 28.06.23