האם אתם צופים במשחקי היורו בעיכוב ניכר? רבות דובר על השכנים המריעים לנוכח גול במשחק כדורגל שמשודר בשידור ישיר, כשאצלכם במסך - הכדור אפילו לא קרוב לשער. מרגע שעברתם לחבילת טלוויזיה זולה יותר על גבי האינטרנט - השידור אצלכם מתעכב והשכנים קרובים יותר לזמן האמת בו מתרחש המשחק. גם אם תסגרו את החלונות, ייתכן שתקבלו הודעות וואטסאפ מחברים והודעות פוש מאתרים שונים שיבשרו על שער מדהים שאתם תחזו בו רק עוד חצי דקה. מעצבן.
הסיבה לכך היא שיהוי שיש בחלק מהשידורים על גבי האינטרנט, כשכמה מחברות הטלוויזיה שפועלות על גבי האינטרנט - נקטו בצעדים לצמצום השיהוי הזה שפוגע מאוד בחוויית הצפייה, והטמיעו טכנולוגיות לשיהוי נמוך מאוד (Super low latency). האם זה עובד? בדקנו.
1 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת דנמרק כריסטיאן אריקסן מול שחקן נבחרת סלובניה בנימין ששקו
שחקן נבחרת דנמרק כריסטיאן אריקסן מול שחקן נבחרת סלובניה בנימין ששקו
שחקן נבחרת דנמרק כריסטיאן אריקסן מול שחקן נבחרת סלובניה בנימין ששקו
(Clive Mason/Getty Images)

אצל מי השיהוי עדיין גדול ואיפה תצפו הכי קרוב ל"לייב" באמת

בזמן המשחק בין סלובניה לדנמרק שהחל אתמול ב-19:00 זמן ישראל, בדקנו שלושה דיירים באותו בניין, שמשתמשים באותה תשתית אינטרנט (סיבים), אך בחרו לצפות בטלוויזיה דרך ספקים שונים: אפליקציית פרטנר TV, סלקום TV ו-HOT. שתי הראשונות פועלות על גבי האינטרנט (OTT) ו-HOT – בכבלים. הערוץ שנבדק בכל הפלטפורמות הוא כאן 11.
העלנו את כולם לשיחת ועידה - וידאו בוואטסאפ והוספנו עוד שלושה משתתפים: לקוחת yes פלוס (שירות טלוויזיה אינטרנטי בתשתית סיבים), לקוח Free TV ואוהד ספורט שצופה בשידורים חיים דרך עידן פלוס, השירות הדיגיטלי החינמי, שנקלט באמצעות אנטנה - לא על גבי האינטרנט.
שימו לב לתוצאות: הצופה דרך פרטנר TV בדק מה קורה אצל שכניו כשהוא צופה במשחק בדקה 28:00. וזה מה שקרה: הצופה ב-yes פלוס בבניין אחר דיווחה על תוצאה זהה לפרטנר. הצופה באותו בניין ב-HOT העיד כי המשחק אצלו כבר הגיע ל-28:30 - כלומר אם היה גול הצופים דרך HOT היו נהנים ממנו חצי דקה לפני הצופים ב-yes ובפרטנר. בעידן פלוס הטיימר היה 28:32, בסלקום באותו בניין: 28:23 וב-Free TV הזמן היה 27:56. כלומר, בבדיקה הזאת Free TV הציגה את השידור באיחור הגדול ביותר, אחריה פרטנר TV ו-yes פלוס. שידור עם שיהוי נמוך היה בסלקום וב-HOT והשיהוי הנמוך ביותר היה בעידן פלוס, שמציג פער של יותר מחצי דקה לעומת פרטנר, yes ו-Free TV.

בדקנו שוב. דקה 29 למשחק בפרטנר TV. מה קרה בממירים האחרים? ב-yes פלוס: התוצאה זהה לפרטנר. הצופה ב-HOT הגיע באותו זמן בדיוק לדקה 29:19. הצופה בסלקום TV דיווח שהמשחק אצלו נמצא ב-29:21. הצופה ב-Free TV היה ב-28:54 ובעידן פלוס ב-29:22. כלומר גם פה עידן פלוס במקום הראשון, סלקום במקום השני, HOT בשלישי, פרטנר ו-yes מדשדשות ו-Free Tv שוב במקום האחרון.
בדקנו בפעם השלישית, דקה 30 בפרטנר TV. בפרטנר ו-yes פלוס – התוצאה זהה. הצופה ב-HOT דיווח שאצלו הטיימר מציג 30:17, הצופה בסלקום TV דיווח שהטיימר אצלו מראה 30:21, הצופה ב-Free TV דיווח על 29:54 והצופה בעידן פלוס: 30:24. שוב עידן פלוס כמעט חצי דקה קדימה. מקום שני: סלקום TV.
המסקנה לפי הבדיקה: עידן פלוס עדיף מבחינת שיהוי בשל היותו שירות לא אינטרנטי, אלא תלוי אנטנות - השיהוי שם מינימלי. מבין שירותי האינטרנט סלקום עדיפה. עם זאת, יש לזכור שרוב האוכלוסיה מנויה לשירותי טלוויזיה לא חינמיים ומעט צרכנים צופים דרך עידן פלוס. בנוסף, רק חלק קטן מהמשחקים משודרים בערוץ 11 שנקלט בעידן פלוס ועל האחרים צריך לשלם לצ'רלטון - כך שלקוחות שמחזיקים בעידן פלוס בלבד לא יוכלו לצפות בהם.

הבדלים גם בין ערוצים שונים ובין ממיר לאפליקציה

יש עוד שלושה שירותי צפייה בטלוויזיה שלא בדקנו: סטינג TV של yes שאמור להיות עם שיהוי מעט גבוה יותר מזה של yes פלוס - שממילא לא הרשים; שידורי הלוויין של yes שאמורים להציג שיהוי קטן מזה של yes פלוס - כלומר שידור קרוב יותר לזמן אמת; ושירות NEXT של HOT שמזכיר את סטינג TV ומציג לכאורה שיהוי גבוה. יחד עם זאת - כל החברות האלה הטמיעו טכנולוגיות לצמצום זמן השיהוי.
בדיקה נוספת שערכנו אצל לקוח yes פלוס שמנוי לערוצי צ'רלטון, העלתה שיש גם הבדלים בשיהוי בין ערוצים: צפייה באותו משחק בכאן 11 ובערוץ ספורט 1 הציגה דיליי של כ-20 שניות, לטובת ספורט 1. יחד עם זאת, מבחינת איכות צפייה - לא נראה הבדל. לעומת זאת צפייה במשחק בערוץ 80 (עוד נתיב של כאן 11) או בחינוכית 23 - מורידה את איכות הצפייה מאוד, בשל שידור שאינו HD, אלא SD וב-fps25 (קצב פריימים לשנייה).
עוד הבדל ששמענו עליו מצופים הוא פער בין השידור בממיר לבין השידור באפליקציה. בעוד שסלקום TV טוענת שהשיהוי שלה נמוך כעת גם באפליקציה לטלוויזיה כמו בממיר (אך עדיין לא בסלולרי), לקוחות פרטנר TV טוענים שיש הבדל בין הממיר לאפליקציה: האפליקציה עדיפה בצפייה בשידור חי.
בסלקום לעומת זאת, לא אמור להיות הבדל: החברה הטמיעה טכנולוגיית שיהוי נמוך (Super low latency) בממיריה בגלל השם הרע שיצא לה בשל שיהוי גבוה. כעת היא הרחיבה את זה גם לאפליקציות לטלוויזיות חכמות ולסטרימרים (לא כולל אפל TV).

מה לגבי איכות השידור?

בקבוצות טלגרם של חובבי צפייה בלייב שהם גם מנויי סלקום TV, צרכנים המליצו לבדוק את משך השיהוי באתרים כמו soccer24 "שנותן את הזמן המדויק ביותר של המשחק, בשניות ודקות", כך כתב אחד המנויים.
הוא המשיך: "צפיתי בחצי משחק בעידן פלוס וחצי משחק בסלקום TV. היה הבדל של 4 שניות בין הזמנים שם לבין עידן פלוס והבדל של 6 שניות לעומת סלקום TV".
לפי צרכנים אלה, יש גם פער בין המשחק החי (כלומר, בין צפייה כצופה בקהל), לבין השידור בעידן פלוס: "בדקתי כמה פעמים מול מישהו שהיה נוכח במשחק ששודר בעידן פלוס, הוא עדכן אותי לדוגמא במועד שריקת הפתיחה ושריקת המחצית. היה פער של כ-12 שניות מול עידן פלוס. זה הגיוני כי במאי השידור שומר לעצמו כ-10 שניות של ניהול השידור במכוון".
לגבי שיהוי השידור, טענו שם שסלקום אמנם מובילה בזמן שיהוי קטן ו-FreeTV נמצאת במקום האחרון שכן זמן השיהוי שלה ממושך, "אבל מבחינת איכות השידור: הסדר הפוך", כלומר FreeTv עדיפה. רבים טענו שלא אכפת להם לצפות בדיליי, העיקר שהשידור יהיה באיכות גבוהה.
ב-yes מסרו ש"ב-yes פלוס המשחקים המשודרים ללא דיליי מועברים בערוץ 511 של תאגיד השידור שלא נבדק, לצד ערוצי ספורט 1".