אחרי שכבר קוצצה משמעותית והוסכמה, רפורמת החקלאות שהובילו שרי האוצר והחקלאות אביגדור ליברמן ועודד פורר נמצאת שוב בפני פיצוץ. בהסכם שהוגש לחתימת החקלאים, ההבטחות לפיצוי ומענקים למו"פ בחקלאות שהיו אמורים להיות מעוגנים בתקציב המדינה כנגד הסרת מכסים על פירות וירקות, הפכו להמלצות שיוגשו לחתימת השרים הבאים - שמי יודע מי הם יהיו - והחקלאים מסרבים לחתום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות. ארכיון
(צילום: תם אלדר)
עמית יפרח, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומנכ"ל תנועת המושבים, טוען כי החקלאים הוטעו על ידי משרד האוצר והחקלאות: "אחרי כל הסיכומים בחסות יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי, בהסכם שקיבלנו כעת - המקל וודאי והגזר על הקרח בלבד. הנוסח הנוכחי הופך אותנו לתלויים בחסדיו של שר האוצר הבא".
הוא הוסיף: "אין לנו שום כוונה לחתום על הסכם שמכניס אותנו לאי וודאות בתוך עולם של הורדת מכסים, פתיחת ליבוא מתחרה ופגיעה בחקלאות הישראלית".
נזכיר כי לפי הסיכום בתחילת החודש, המכס על פירות וירקות ירד במהלך חמש שנים, אך לא ל-10% כפי שנקבע ברפורמה המקורית. בירקות: עגבניות, מלפפונים, פלפל, תפוחי אדמה וגזר - המכס לא יפחת מתחת ל-50%. בפירות: תפוחים, אגסים, אפרסקים ונקטרינות סוכם כי המכס עליהם לא יפחת מ-40%.
מנגד, החקלאים נותרו חשופים משום שמתברר כי כל הבטחות הפיצוי שניתנו להם בתמורה אינם מתוקצבות בתקציב המדינה והפכו בנוסח הסופי להמלצה בלבד שהממשלה הבאה יכולה לאשר או לא. יפרח: "אנחנו מתכוונים לפנות ליו"ר הכנסת מיקי לוי ולחשוף בפניו את הפערים בין מה שהובטח לנו למה שנכתב".
בכירים בקרב החקלאים אמרו ל-ynet כי "ההתחייבויות הכספיות שהובטחו לנו אינן מתוקצבות בהסכם, כלומר לא הובטחו ועגנו בתוך תקציב המדינה, אלא מופיעות בגדר המלצה בלבד לשרים האחראים. יודע חלקאי פיקח שמה שלא מתוקצב ולא שוריין בתקציב המדינה הוא בגדר הבטחה בלבד. האיום גדול עוד יותר לנוכח העובדה שייתכן ושר האוצר והחקלאות הבאים הם שידרשו לאישור כשזהותם ודעותיהם בנושא כלל אינם ידועים זאת בעוד הצויום להורדת מכסים נחתמו והם שרירים, קיימים ומבוצעים בפועל".
החקלאים פנו לבדיקה משפטית שתבחון האם עדיין ניתן להפיל את הצווים להפחתת המכסים במליאת הכנסת, או לחילופין להקפיא את המשך המתווה מהפעימה השנייה עד להגעה להסכמה. "אם מטרת ההסכם הייתה חיזוק החקלאות הישראלית כפי שהצהיר שר הכלכלה עודד פורר על ידי הקלות באמצעי יצור, מענקים למו"פ, פיצוי לחקלאים ועוד, אז במצב הנוכחי המדינה לא תעמוד במטרותיה בדרך לביטחון המזון וחיזוק החקלאות הישראלית, ובטווח הארוך הצרכן יפגע כי ביום שהתוצרת המקומית תפתח היבואנים יעלו את המחיר".
אבו וילן, מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "ההסכם מבזה את חלקאי ישראל לא יתכן שכל המקלות בתוקף וכל הגזרים שמטרתם לתת את הגטחון להמשך קיומו של החלקאי בישראל הושמטו והפכו להמלצות בלבד".
משרד החקלאות: "מדובר בסערה בכוס מים. משרד החקלאות התחייב ויעמוד בהתחייבויותיו".