"הדרישה של שר הכלכלה ניר ברקת מחברות המזון לא הגיונית ולא חוקית". כך אמר ל-ynet נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, שהוציא בסוף השבוע מכתב למשרד הכלכלה בשם חברות המזון שמתנגדות לדרישת השר והמפקח על המחירים במשרד הכלכלה, יונתן בצלאל, למסור נתונים על העלויות והרווחיות שלהן.
כזכור, ברקת והמפקח על המחירים במשרד הכלכלה הודיעו בשבוע שעבר כי דרשו מ-15 חברות מזון, מקוקה קולה ועד קבוצת נטו, למסור למשרד הכלכלה נתונים לגבי תמחור המוצרים שלהם ורווחיותם, עלויות ייצור וכו'. "אנחנו לא חיים במדינה סוציאליסטית שבה השלטון מנהל את החברות הפרטיות, אם הם רוצים שילאימו את החברות וינהלו את שוק המזון", אמר תומר בתגובה למכתב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ניר ברקת
ניר ברקת
ניר ברקת
(צילום: נחום סגל)
במכתב שנשלח ביום שישי למפקח על המחירים במשרד הכלכלה, שעליו חתום עו"ד אלדד כורש, היועץ המשפטי של התאחדות התעשיינים, נכתב כי "הדרישה למסירת נתונים אינה בסמכות ונעדרת תשתית עובדתית מינימלית אשר מנוגדת לחוק פיקוח על המחירים ושרותים. לנוכח האמור עולה החשש כי הפנייה נעשתה במטרה להסיט את הדיון על יוקר המחייה למחזות בלתי רלוונטיים. פיקוח על מחירים ייעשה רק מנוכח צו חתום על ידי השרים הרלוונטים.
"פניותיך", הוסיפו התעשיינים, "כוללות דרישה קיצונית וחריגה לדיווח על מידע מסחרי בהקיפים אדירים על ידי חברות פרטיות ללא סמכות בדין, וכוללות בליל של מצרכים המשווקים על ידי כל חברה, ואינה מבהירה ביחס לאיזה מהם נשקלת החלת הפיקוח".
עוד טוענים התעשיינים כי רק ביום ראשון האחרון הוחלט בממשלה על הקמת ועדה שתבחן את הריכוזיות במשק: "מדוע עוד בטרם ישיבת עבודה אחת של הוועדה המפקח הזדרז לקבוע מראש מסקנות ולהתערב בעבודתה?", נכתב במכתב למשרד הכלכלה.
"אנחנו לא מתנגדים להחלטה להקים ועדה שתבחן את הריכוזיות", הוסיף תומר. "אנחנו נביא לוועדה נתונים שלפיהם ענף המזון לא ריכוזי לפי קריטריונים בינלאומיים. אם הוועדה תחליט שיש ריכוזיות, שיודיעו מה הצעדים שהם מתכננים. אנחנו יודעים להתחרות עם כל אחד אבל לא יודעים להתחרות עם שיטות שלא קשורות לכלכלה. בכלכלה החופשית שאני מכיר, המדינה צריכה לדאוג לתחרות, לקדם יבוא מקביל, לפתוח סופרים, אבל לא לנהל את החברות ולא לבקש נתונים סודיים. זה לא רלוונטי".
דודי מנביץ, יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, הוסיף כי "המונופול הכי גדול זה מדינת ישראל, שהיא המונופול ששולט במרבית התשומות של תעשיית המזון. יתרה מזאת, המוצרים שהתייקרו בשיעורים הגבוהים ביותר הם דווקא אלה המפוקחים על ידי הממשלה, החלב והלחם. ככל שהממשלה חושבת שטוב יהיה להכניס לפיקוח את מוצרי המזון בכללותן - אז הם יקבלו את הנתונים הנדרשים".
ממשרד הכלכלה נמסר: "מכתב התעשיינים נראה על פניו חסר בסיס. מצער לראות את ההתגייסות של התאחדות התעשיינים להגן על מונופולים שמנצלים את כוחם על מנת לגבות מחירים כבדים מהאזרח".