לאחר שנים שבהן לא פעלה בכנסת שדולה לקידום בנייה, דיור ותשתיות, התכנסה היום (ג') שדולה לתחום זה. הקמתה מחדש של ה"שדולה לקידום בנייה ודיור", היא יוזמה של חבר הכנסת אלי דלל (ליכוד) וחבר הכנסת זאב אלקין (יו"ר סיעת הימין הממלכתי), שנענו בכך לבקשתה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ.
נציגי הקבלנים הציגו לחברי השדולה את תוצאות המשבר החמור בענף הבנייה והתשתיות. לפי נתונים של התאחדות הקבלנים בוני הארץ שהוצגו בדיון, האיחור הממוצע במסירת דירות ותשתיות ציבוריות הנמצאות בבנייה או נמכרו כבר, עומד על כמעט 9 חודשים. נציגי הקבלנים טענו בדיון כי המצב הנוכחי מהווה סכנה מיידית לזינוק במחירי דירות, הרחבת קריסת חברות בנייה, פיטורי עשרות אלפי ישראלים והפסד של עשרות מיליארדי שקלים לקופת המדינה.
עוד דיווחו הקבלנים לחברי הכנסת על המשך מצוקת כוח האדם בענף כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל, שהיא הבעיה המרכזית בו לאור הפסקת עבודת כמאה אלף עובדים פלסטינים, שהוביל לירידה של 40% בפעילות הענף. על פתרונות המדינה להביא עובדים זרים מחו"ל נאמר כי: "ניסיונות המדינה להביא לישראל עובדים זרים רחוקים מלעזור בפועל בינתיים".
2 צפייה בגלריה
דיון השדולה לבנייה ותשתיות בכנסת
דיון השדולה לבנייה ותשתיות בכנסת
דיון השדולה לבנייה ותשתיות בכנסת
(יחצ)
נתונים נוספים שהוצגו על ידי נציגי הקבלנים התייחסו לקושי של הקבלנים להמשיך ולפעול בשטח. על פי נתונים של חברת CofaceBDI שהוצגו לחברי הכנסת, מעל 350 קבלני ביצוע קטנים ובינוניים כבר קרסו מתחילת השנה, עלייה של 7% לעומת התקופה המקבילה ב-2023, שהייתה שנה קשה בענף עוד טרם ה-7 באוקטובר.

"אנחנו במצב חירום"

"התאחדו כאן חברי קואליציה ואופוזיציה סביב אינטרס לאומי משותף", כך אמר היום יו"ר השדולה חה"כ דלל, "באמצעות השדולה, נתמקד בנושאים אשר ביכולתה ובסמכותה של הכנסת לקדם, יועלו הצעות חוק רלוונטיות, הצעות לדיונים לסדר היום ונושאי רוחב שיטופלו על ידי השדולה לצד יצירת שיתופי פעולה הדוקים בין גורמי הממשלה השונים ליציאה ממשבר הדיור״.
יו״ר השדולה הנוסף, שר השיכון לשעבר ח״כ זאב אלקין אמר: ״אנחנו במצב חירום בתחום הבניה. המשבר התחיל עוד לפני 07.10 עם עליית הריבית, והוא התעצם מאוד אחרי 07.10 לאור המצב הבטחוני והמחסור הדרמטי בעובדים. ישנה ירידה דרמטית במספר העסקאות ובהתחלות הבניה. מי שישלם את המחיר של המשבר בשנים הבאות יהיו הזוגות הצעירים, מחסור בדירות החדשות יביא לגל חסר תקדים של עליית מחירים. משבר עמוק בענף הנדל״ן פוגע אנושות בהכנסות בתקציב המדינה וגורם לזינוק הגרעון. הממשלה חייבת להתעורר, שרי השיכון והאוצר צריכים להניח בצד עיסוקים אחרים וליזום תוכנית חירום לפתרון המשבר. מחר יהיה מאוחר מדי״.
בכינוס הקמת השדולה נכחו עשרות נציגים של קבלנים מתחומי הבנייה והתשתיות מכל הארץ כמו גם רוכשי דירות שנפגשו עם חברי כנסת מכל הסיעות. בין היתר מדובר ביו"ר ועדת הפנים יעקב אשר, ח"כ יאסר חוג׳יראת (רע"ם), ח"כ בצלאל אברהם (ש"ס), ח"כ פנינה תמנו-שטה (המחנה הממלכתי), ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) ומנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר. בישיבה השתתפו גם רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי ויו"ר התאחדות האיכרים, יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים, נחמה בוגין, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, רועי כהן, נשיא לה"ב, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל יצחק מויאל, לצד בכירים מענף הבנייה והתשתיות ובראשם נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מנכ"ל ההתאחדות, יגאל סלוביק, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, דוד יהלומי.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה תאונות בנייה
אילוסטרציה תאונות בנייה
פועלי בניין. מחסור חמור מאז ה-7 באוקטובר
(צילום: Shutterstock)

"לא נחזור לכמויות העובדים הפלסטינאים שהיו"

יו"ר ועדת הפנים בכנסת, יעקב אשר (ש"ס) התייחס לכשלון הממשלה בכל הקשור להבאת עובדים זרים ואמר: "אני לא מכיר שר אחד שמתנגד להבאת עובדים במהלך של ייזום עצמי של העסקה ישירה בזמן חירום – זה מהלך מתחייב. העניין הזה תקוע בגלל קשיים משפטיים. צריך להבין שאנחנו לא נחזור לכמויות העובדים הפלסטינאים שהיו עד השביעי לאוקטובר, ולכן הנושא הזה קריטי לדיור ולראשויות המקומיות שעומדות מול שוקת שבורה".
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו אמר בדיון: "השדולה לקידום הבנייה והדיור בישראל מוקמת מחדש לאור כשלון הממשלה לפתור את הבעיות הקשות בענף הבנייה והתשתיות. מטרת השדולה היא לפעול כך שתייצר כלים לטיפול במשבר בכל חלקי הענף. במי שמתכננים, במי שבונים ובצרכני הבנייה – רוכשי דירות, בתעשיות הבניה, גופים ממשלתיים וגופים מוניציפאליים וכל העוסקים בו. חברי הכנסת, חברי השדולה הבטיחו לפעול במליאה ובוועדות השונות, לקדם את הטיפול במשבר בענף וליצר בו קרקע, תרתי משמע, לחזרה לפסי צמיחה, כך שהציבור הרחב ייהנה ממנה.
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו כנס הקבלנים 2021נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו צילום: יח"צ
האצת ענף הבנייה והתשתית היא היסוד לקידום כלכלת ישראל. אנחנו נגיש תביעה למדינה ישראל על המחסור בעובדים שנגרם לנו – האיחורים בשכר הדירה, הפיצויים שלא שולמו והעובדים שלא הגיעו. יש גבול כמה הקבלנים יכולים לקחת על גבם. אם המדינה לא תסכים לשבת איתנו - נלך בכל הכוח דרך בתי משפט".

"אין לי שפנים בכובע"

מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר שנכח אף הוא בישיבה אמר: "אין לי שפנים בכובע. יש לנו בעיה חמורה עם עובדים – ניסינו להביא עובדים זרים, את חלק מאלו שהבאנו לא רציתם. לא פתרנו את הבעיה, וכולם יודעים שהיא קיימת ושיש בעיית עובדים, מלחמה ומחירים שעולים. זה מטריד את כולנו ואנחנו מנסים למצוא פתרונות בכמה מישורים. בסוגיית העובדים הזרים אנחנו כרגע לא מצליחים לפתור את הבעיה לצערנו. באתי לכאן היום בעיקר כדי להקשיב, להיות פה ולהגיד לכם שאנחנו מנסים לעשות עבודה משמעותית, למשל בהבאה ישירה של עובדים, או בקיצור זמן מתן ההיתר שיכול להקל מאוד על קבלנים דרך מתן תמריצים לראשויות מקומיות".
בנושא האיחורים במסירות אמר הייזלר: "לפני כשבועיים ישבנו עם משרד המשפטים ואיתכם וחשבנו על כמה פתרונות, אבל אין כרגע היתכנות שאנחנו רואים למתן פיצויים, זה נושא מורכב שייגזר מפרשנות חוק המכר, סעיף הסיכול ועוד".
יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראליצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראלצילום: יח"צ
יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל איציק מויאל אמר בכנס: "אם לא יקרה משהו משמעותי, התעשייה הזו שהקימה את המדינה הולכת להתרסק לחלוטין. אני לא מצליח להבין איך לא מצליחים להטיס עובדים ולהביא לפה מאה אלף עובדים להציל את הבנייה שבקריסה והתעשייה של העובדים. אפשר וצריך לעודד הבאת ישראלים לענף, אבל גם בשביל זה צריך תקציבים. צריך להקים פורום להצלת המדינה, הענף הזה במשבר קיומי".

"נזק כלכלי עצום"

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר אמר בכנס הקמת השדולה: "מזה למעלה מ- 8 חודשים שהממשלה לא בתמונה בתחום הבניה, והמשק הישראלי סובל מנזק כלכלי עצום שמגיע כבר לכדי 25 מיליארד שקל. חוסר הטיפול הממשלתי הוביל להעמקת משבר הדיור ועליית יוקר המחייה, לתדלוק האינפלציה, סביבת הריבית הגבוהה ולפגיעה עמוקה בהכנסות המדינה ממסים, מה שבתורו מביא להעמקת הגרעון. הממשלה חייבת להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי וכולנו נשלם על כך. חייבים להחזיר את ענף הבנייה לפעילות מלאה באופן מיידי ובלי תירוצים. לצד זאת על הממשלה לצאת במסלולי תמיכה אשר מותאמים לעסקים בענף, שפעילותם כמעט בהקפאה מאז פרוץ המלחמה. כמו כן על הממשלה לפעול לתעדוף ברור ומיידי של תוצרת הארץ בכל הליכי השיקום והבינוי- לרבות בתעדוף של תעשיות חברות בנייה הישראליות".
רוני בריק, בעלי קבוצת רוני בריק רוני בריק מ"מ נשיא התאחדות בוני הארץצילום: יח"צ
מ"מ נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ רוני בריק: "יש לכם אחריות מאוד גדולה. דיון החירום צריך להיות בממשלה, ולצאת מכאן לממשלה. זה מה שאנחנו מצפים שיקרה. אתם יודעים הרי מה הענף עובר – שר הבינוי והשיכון לא קיים. גם שר האוצר. אנחנו נמצאים במצב בו אנחנו מדברים עם עצמנו בלבד. אני כמנכ"ל חברה מרכזית לא ישן בלילה ואתם צריכים לתת את הדעת על זה. שר האוצר זרק את זה מהשולחן לצערי".
יו"ר נשיאות המגזר העסקי ותושב מטולה, דובי אמיתי אמר: "ההתאוששות של מדינת ישראל אחרי הקורונה היתה בזכות העובדה שהקבלנים הצליחו להגיע ל-90 אלף התחלות בנייה. אנחנו שוכחים את זה כל הזמן. התשתית והבסיס זה קודם כל הקבלנים, התעשיות, הדירות. אנחנו לקראת תקציב 2025, והגיע הזמן שמדינת ישראל תתחיל להקשיב למי שבעשר אצבעות בונה את המדינה הזאת".