גנבים בארצות הברית שמו להם למטרה לגנוב מחנויות את אחד המשחקים הכי פופולריים בעולם: לגו. המוצרים של החברה הדנית, בעיקר אלה היקרים שעולים 100 דולר ומעלה, הפכו לסחורה חמה בעולם הגנבים, כשאפילו ארגוני פשיעה בתחום הקמעונאות הבינו את הפוטנציאל שטמון במשחק ההרכבה, כך לפי פרסום ב-CNN.
מיגל זוניגה, בעל חנות עם זיכיון למכירת לגו באיזור לוס אנג'לס, סיפר על שודדים שפרצו לחנות שלו ב-5:00 לפנות בוקר באמצע חודש יוני. "ישנתי וקיבלתי התראה ממערכת האזעקה. הלכתי למצלמות וראיתי ששודדים אותנו". מיגל הגיע לחנות 10 דקות לאחר מכן, אבל השודדים נעלמו עם שלל לגו המוערך בכ-5,000 עד 7,000 דולר.
2 צפייה בגלריה
החנות של לגו בישראל
החנות של לגו בישראל
חנות לגו
(צילום: מירב קריסטל)
החנות של זוניגה היא לא היחידה בקליפורניה ממנה נגנבו מוצרים שונים של לגו. "זו הפעם הרביעית או החמישית שאנחנו מתמודדים עם גניבה ספציפית של לגו", סיפר קפטן קלווין מאה, שוטר במחלקת הפשעים של מחוז לוס אנג'לס. "השוד מתבצע במהירות, תוך 30 שניות עד דקה. כשצפינו במצלמות האבטחה ראינו שהשודדים כיוונו ספציפית לערכות לגו מסוימות, הם ידעו בדיוק מה הם מחפשים. המטרה שלהם הייתה הערכות היוקרתיים, הנדירים, אלה שאספנים אוהבים, שכמובן הם גם הכי יקרים".
בנוסף לפופולריות של המשחק שהופכת אותו למבוקש, קל מאוד לשודדים למכור אותו מחדש, בין אם בצורה "חוקית" בחנויות אחרות או בשוק האפור, מכיוון שקשה מאוד לאתר את המוצרים. בנוסף, אם הם במצב חדש ולא היו בשימוש גם ניתן למכור אותם במחיר קרוב למחיר השוק שלהם. ערכה שכבר הייתה בשימוש ניתן למכור לפעמים במחיר של 50% מהמחיר של ערכה חדש, כמובן תלוי במצבה.
מוקדם יותר החודש עצרה משטרת קליפורניה שני אנשים בחשד כי היו חלק מקבוצה של שודדים שגנבו אלפי מוצרים של לגו מכמה חנויות בדרום המדינה. בלשי המשטרה מצאו יותר מ-2,800 קופסאות של צעצועי לגו בשווי של כ-20 אלף דולר.
2 צפייה בגלריה
טירת הוגוורטס דגם 71043 מחיר: 1,699 שקל
טירת הוגוורטס דגם 71043 מחיר: 1,699 שקל
ערכה לגו של הארי פוטר. לגו תמיד מעדכנים את המוצרים שלהם
(צילום: מירב קריסטל)
בפילדלפיה, המשטרה הצליחה לעצור שורה של שודדים בחודשים האחרונים שגנבו מחנויות גדולות כמו למשל Target, ערכות שלמות בשווי של 250 עד 1,000 דולר כל אחת. גם בקנדה השכנה גניבה של לגו הפכה למשהו שכיח, כאשר בריצ'מונד המשטרה תפסה סחורה גנובה של לגו וצעצועים נוספים בשווי של יותר מ-150 אלף דולר.
למרות שאין נתונים ברורים, מומחים בתחום מעריכים שלגו הוא בין עשרת המוצרים הנגנבים ביותר לצד ג'ינסים ממותגים, תיקים, נעלי מעצבים ומוצרי אפל. "לגו הוא ייחודי. החברה תמיד מרעננת את המוצרים שלה, הם תמיד קשורים לתרבות הפופ ויש גם ערכות מיוחדות", אמר ל-CNN ריד הייז, קרימינולוג מאוניברסיטת פלורידה.
קייסי סלוטר, קצין במשטרת וויצ'יטה בקנזס, שעומד בראש היחידה לפשעי רכוש, מכיר היטב את גניבות הלגו: "אנחנו רואים בלגו את אחד הפריטים שנגנבים בתדירות הכי גבוהה באיזור שלנו. כל קמעונאי שמוכר את המותג נחשב מבחינתו לגנב בפוטנציאל, וגם בעלי חנויות יד שנייה ספציפיות ללגו שצצו פתאום". רק בין החודשים ינואר למאי 2024, משטרת וויצ'יטה חקרה 19 מקרי גניבה של לגו. הגניבות כללו ערכות שמבוססות על סרטי מלחמת הכוכבים, אינדיאנה ג'ונס ובחזרה לעתיד.