הפגיעה בעסקי התיירות כתוצאה מהמלחמה ומהחשש של ישראלים להתארח בתקופה הזאת בבתי מלון וצימרים לא פוסחת על רבים מהיישובים בצפון ובדרום, גם אלה שאינם סמוכים לגבול. כעת, הממשלה אישרה היום (ד') את המתווה לפיצוי תעשיית התיירות, גם ברשויות סמוכות לחימה. זאת לאחר ששר התיירות חיים כץ הגיע להסכמות עם האוצר לפיהן יתווספו למתווה הפיצויים עסקים מערים ויישובים שאינם צמודים לגבולות, שנפגעו מירידה במספר התיירים שמגיעים אליהם בשל המלחמה.
בצפון נוספו למתווה הפיצוי בין היתר צפת, עכו, משמר הירדן, בית ג'ן, ראש פינה ואיילת השחר. במערב הנגב ובמערב לכיש נוספו אשקלון, נתיבות ומועצות אזוריות חוף אשקלון, אשכול ובני שמעון. התוכנית תובא לאישור הממשלה בתמיכת השר כץ, לאחר שהשר כץ הסיר את התנגדותו להצעת האוצר, שבמקור התייחסה לשיפוי עסקי התיירות בצפון במועצת גליל עליון בלבד. עלות הכנסת היישובים הנוספים למתווה מוערכת בכ-200 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
שגרה בצל מלחמה בצפת
שגרה בצל מלחמה בצפת
רחובות שוממים בצפת בזמן המלחמה
(צילום: אפי שריר)
המענק לעסקי התיירות שנפגעו יהיה במסלול הוצאה מזכה, שיפצה בגין הוצאות קבועות ושכר לעסקים עם פגיעה של למעלה מ-25% בהכנסות. לפי המתווה, מי שיוכיח פגיעה יקבל פיצוי. לפי משרד האוצר, ההחלטה מבוססת על תקנות ההתגוננות של פיקוד העורף ומכאן יגזרו הזמנים לפיצוי: לאחר אישור הממשלה, כלל העסקים יוכלו להגיש בקשה לפיצוי על החודשים ינואר עד אפריל, ובמערב לכיש על ינואר עד פברואר. לפי האוצר, יש כוונה להאריך את משך הזכאות לפיצויים בהמשך.
בעלי עסקים בצפון: "אנחנו מרגישים לבד"
(צילום: ירון ברנר)

במקביל, מתגבשים מתווים לשיפוי מארגני תיירות נכנסת וחלוקת 200 מיליון שקל לשיקום מלונות שאירחו מפונים.
לדברי כץ, "המתווה יתן מענה לעסקי התיירות שאינם בקו העימות אך נפגעו דרמטית לאור המלחמה. תעשיית התיירות היא מנוע צמיחה כלכלי שמכניסה למדינה עשרות מיליארדי שקלים בשגרה. אנו מחויבים לתמוך בעסקים ובאזרחים שפרנסתם נפגעה ולאפשר להם לשמר את הקיים לטובת היום שאחרי".

"לא ייתכן שמארגני התיירות הנכנסת לא במתווה"

לשכת מארגני התיירות הנכנסת מסרה בתגובה לאישור המתווה כי "ההחלטה בדרך ובעיתוי כפי שהיא מוגשת לממשלה ע״י משרד האוצר מוכיחה שוב כי המשרד מגיב בשיטת הטלאים והפלסטרים ולא מתוך עמדה מקצועית מנומקת המתכללת את כלל הגורמים שיבטיחו את יעוד התקציב לעניין תחום התיירות. מאז 7 באוקטובר אין תנועת תיירות נכנסת לישראל ואחוז הירידה עומד על 90% ובהתאמה הכנסתם של מארגני התיירות לישראל. 75% מתנועת התיירות לאזורים הזכאים לתמיכה הינם באמצעות מארגני התיירות לישראל.
"ההפרדה המלאכותית שעושה האוצר בין מתקני התיירות לגורמים האחראים על אספקת התנועה התיירותית למקומות אלה גובלת במחדל ולוקה בחוסר מקצועיות. בהחלטה מצוין כי תמיכות יינתנו לעסקים שמחזור עסקיהם נפגעה ב-25% ויותר. הפגיעה במארגני התיירות הנכנסת לאור המחדל של ה-7 באוקטובר היא ברמה העולה על 80%. עפ״י חוקי המתמטיקה וההיגיון הישר עסקי תיירות שנפגעו כפי שנפגעו מארגני התיירות צריכים להיות חלק בלתי נפרד מתוכנית התמיכה והפיצויים".
פורסם לראשונה: 11:59, 05.06.24