במסגרת תוכנית החירום לבלימת ההתייקרויות במשק שפורסמה לפני כחודשיים, הבטיחו בין היתר ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' "פיצוי כספי מלא" ל-300 אלף נזקקי החימום ברחבי הארץ. הבוקר (א') פרסם הביטוח הלאומי שהכסף יועבר לזכאים החל מהיום, אך הדגיש כי מדובר במקדמה מהתשלום השנתי שהם אמורים לקבל גם ככה בחורף הבא. משמע אם לא יוקצה תקציב נוסף, בחורף הבא הם יקבלו 200 שקל פחות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מענקי החימום הם תשלום קבוע של 608 שקל המועבר בכל שנה בחודש אוקטובר לכ-300 אלף משפחות שמתקשות לעמוד במחירי החשמל, על מנת לסייע להם בהוצאות החימום. מדובר על זכאים להשלמת הכנסה וקשישים הזכאים לקצבת נכות.
1 צפייה בגלריה
דירה ללא חימום בירושלים
דירה ללא חימום בירושלים
מענק? אילוסטרציה
(צילום: עמית שאבי)

"בעקבות החלטת הממשלה, החל מהיום ובמהלך השבוע הקרוב, הביטוח הלאומי יעביר באופן אוטומטי לחשבונות הבנק של הזכאים, את מקדמות החימום בסך 200 שקל לשנת 2023", פרסם הביטוח הלאומי, והדגיש כי מענקי החימום המשולמות בדרך קבע בחודש אוקטובר, בכל שנה, צפויים להיות מופקדים גם השנה בחודש זה, בהפחתת המקדמה על סך 200 השקלים שתופקד השבוע. "הביטוח הלאומי פעל ליישם את ההחלטה בדבר העברת מקדמות מענקי החימום תוך ימים ספורים מרגע שהועברה בכנסת", נמסר. "החל מהיום ובמהלך השבוע הקרוב, יועברו אל חשבונות הבנק מקדמות החימום - ואנו מקווים כי הסכום יסייע, ולו במעט, לזכאים. הפעימה השנייה של מענקי החימום יועברו בעוד כ-8 חודשים, לקראת החורף הבא".
מעבר להצגה השגויה של המהלך כ"הטבה", החשש הגדול הוא שהעברת הכסף כיום כמקדמה לתשלום השנתי, תשמש את המשפחות לצרכים אחרים ולא תסייע להם בזמן אמת למממן את הוצאות החימום. "החלטת הממשלה להעביר 200 שקל מקדמה למשפחות שחיות בעוני מכסף שהן אמורות לקבל בחורף הבא בשבוע שבו דווקא יש חמסין בחוץ היא החלטה מנותקת", הגיבה לדברים כרמן אלמקייס עמוס, מייסדת שותפה בתנועת שוברות קירות.
לדבריה, "משפחות שחיות בעוני ושכל שקל חשוב להן לא יחזיקו ב-200 שקל שנתתם עכשיו וישמרו לחורף הבא, ההישרדות היומיומית של משפחות שחיות בעוני כנראה לא ברורה לכם, ההצעה שלכם היא פופוליסטית ורק פוגעת במשפחות העניות שביומיום שלהן צריכות להחליט אם לחמם את הבית או לקנות מוצרי מזון לילדים שלהן. כן, הן אולי יקנו בכסף אוכל, אבל בחורף הבא יישארו שוב בלי חימום כי כבר השתמשו בכסף הזה. לתת להם כל הזמן פירורים כדי לעשות עוד סיבוב עליהן כדי שתוכלו לומר שנתתן זה מעשה אכזרי זו מדיניות שמתעמרת בשכבות הכי מוחלשות ועניות פעם אחר פעם".
אביעד הומינר-רוזנבלום, סמנכ"ל קרן ברל כצנלסון, הגיב גם הוא לדברים ואמר, כי "למרות הפלוס האדיר בחשבון שאיתו התחילה הממשלה הנוכחית, ותקציבי הענק שהופנו בתקציב למטרות מגזריות, לא מצאה הממשלה את הסכום הנמוך במיוחד הדרוש עבור התוספת הדרושה לאזרחים ותיקים רבים עבור חימום הבית. במקום זאת עושה ממשלת ישראל צחוק מהעבודה ומציעה לאזרחים ותיקים נזקקים למשוך את הקצבה של השנה הבאה, כאילו עד אליה הם יתעשרו ולא יזדקקו יותר לעזרה".
על פי האומדן לעוני אנרגטי שפורסם על ידי ארגון לתת במסגרת דוח העוני האלטרנטיבי ל-2022, 86% מנתמכי הסיוע נמצאים במצב של מחסור אנרגטי, מתוכם 38.5% במחסור חמור, והמשמעות היא שהם אינם יכולים להבטיח אנרגיה מספקת לצרכים הבסיסיים של משק הבית. "51.2% מנתמכי הסיוע נותקו מחשמל או קיבלו מכתב התראה לפני ניתוק, כאשר עשרות אלפי נזקקים ביניהם קשישים רבים מחוברים למונה תשלום מראש וחוששים להפעיל אמצעי חימום בחורף, בשל המצוקה הכלכלית. במצב זה, ראוי שהממשלה תגדיל את מענקי החימום למשפחות הנזקקות ביותר באופן שיאפשר להם לספק את אחד הצרכים החיוניים ביותר הדרושים לקיום בסיסי", מסביר ערן וינטרוב מנכ"ל ארגון לתת.