תוכנית ענק של התחדשות עירונית בבת ים, שער יוספטל, הולכת כמה צעדים אחורה. מדובר בתוכנית שהופקדה בסוף שנת 2022 ולאחרונה הגיעה לדיון בהתנגדויות בוועדה המחוזית. על אף עמדת העירייה שביקשה שטחי מסחר ותעסוקה נרחבים בחרה הוועדה המחוזית לקבל כמה מההתנגדויות שהוגשו כנגד התוכנית ולהורות על הגדלת מספר יחידות הדיור. בשל ההחלטה, שנבעה מקבלת התנגדויות שהין היתר הגישו יזמי התוכנית וגם כמה מבעלי הדירות הישנות, החליטה עיריית בת ים בצעד לא שגרתי לגנוז התוכנית כפי שהיא ולקדמה מחדש. המשמעות בפועל היא עיכוב משמעותי בקידום התוכנית ואי ודאות לגבי מימושה.
נציין כי מדובר בתוכנית ענק עם חשיבות גדולה לעיר שקודמה על ידי העירייה עצמה בשיתוף הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. התוכנית מתייחסת למתחם בן 60 דונם בסמיכות למחלף יוספטל, בגבול בת ים חולון, ובמסגרתה הוצע להרוס 479 דירות ישנות בבנייני שיכון נמוכים ולבנות במקומם 1,175 דירות חדשות במבנים עד גובה של 59 קומות. עוד הציעה התוכנית המקורית אלפי מ"ר למסחר, 115 אלף מ"ר לתעסוקה ועוד כ-35 אלף מ"ר למבני ציבור. היזם שנבחר לקדם התוכנית על ידי הדיירים במתחם היא חברת פרשקובסקי.
2 צפייה בגלריה
 שכונת  יוספטל בבת ים
 שכונת  יוספטל בבת ים
שכונת יוספטל בבת ים
(צילום: עמית שעל)

"הוועדה המחוזית התעלמה מצרכי העיר"

מעיריית בת ים נמסר כי "הצעד הדרמטי לסגור את התוכנית ולהגישה מחדש נובע מכך שהוועדה המחוזית התעלמה מצרכי העיר והוסיפה מאות יחידות דיור לתוכנית ללא תיאום, בניגוד לעמדת העירייה והצוותים המקצועיים ולאחר קליטת התוכנית. התכנית לוותה על ידי שמאים לכל אורך הדרך, על מנת לוודא מהו האיזון הנכון בין תמהיל יחידות הדיור והיקף השטחים לתעסוקה ומסחר, כדי לייצר כלכליות ליזמים שיפעלו במקום. אלא שבוועדה המחוזית ביקשו לקבל התנגדויות שהוגשו לתכנית, לפיהן יש להוסיף עוד כ-350 דירות לפרויקט, לצד הפחתת שטחים לתעסוקה. עיריית בת-ים התנגדה לכך, בין היתר בשל הצפיפות הרבה והרצון לייצר פרויקט איכותי יותר המאזן בין התחדשות מתחממת לבין כלכלה עירונית".
עוד טוענים בבת ים כי: "העיר יצאה לפני שנתיים מתוכנית הבראה דרקונית והצליחה להגיע לראשונה מזה עשרות שנים לאיזון תקציבי ובמקביל פיתחה תוכנית כוללת להתחדשות עירונית הרואה את כל צרכי העיר – ומאפשרת התחדשות עירונית לצד תוספת שטחי תעסוקה באופן יחסי. בשל כך קיימו הצוותים המקצועיים והנהלת העיר דיונים עם הוועדה המחוזית, במטרה להגיע לעמק השווה ולקחת בחשבון לא רק את מספר יחידות הדיור – אלא בעיקר את איכות החיים הצפויה לתושבים במקום, הן מבחינת הצפיפויות והן מבחינת הצורך לייצר פרויקטים שאינם פוגעים בקופה הציבורית".

"התוכנית תוגש מחדש"

מדובר באירוע משמעותי בבת ים ובגוש דן בכלל וזאת בשל העובדה שמדובר בתוכנית שאם הייתה מאושרת, מימושה היה משנה את פני האיזור כולו. בעירייה הבהירו כי יגישו את התוכנית מחדש וזאת "לאחר בחינה משותפת של אפשרויות התכנון, שיאפשרו דיון בנושא השמאי באופן שקוף לציבור ולא כפי שהתקיים עד כה בחדרים סגורים בוועדה המחוזית. הפרויקט ייצא אל הפועל אבל בתנאים שלנו. אנחנו נגיש מחדש את התכנית לאחר שנסכם את הפרטים ונוודא שהדיירים יקבלו בסופו של דבר פרויקט במהירות, ובתנאים הטובים ביותר".
2 צפייה בגלריה
הדמיה של מתחם יוספטל בבת ים תוכנית התחדשות עירונית
הדמיה של מתחם יוספטל בבת ים תוכנית התחדשות עירונית
הדמיה של מתחם יוספטל בבת ים תוכנית התחדשות עירונית
(הדמיה: "לוג ניהול פרויקטים" ומשרד "הפלטפורמה העירונית")
נציין כי מדובר בנושא מהותי שמעיב לא פעם על קידום תוכניות למגורים ותעסוקה. הרשויות המקומיות מבקשות לקדם תוכנית עם שטחי מחסר ותעסוקה עתירי ארנונה שמהווים בעבורן מקור הכנסה ואילו מהצד השני יש מי שמבקש להגדיל דווקא את מספר יחידות הדיור. בתוכנית הנוכחית בחרה הוועדה המחוזית להגדיל את מספר יחידות הדיור בכ-30% בהשוואה לתכנון המקורי, ובשל העובדה שהרשות המקומית היא זו שקידמה את התוכנית היא החליטה לא לקדם אותה הלאה. מדובר במתח שקיים תמיד בעולם התכנון ומעיד עד כמה שיתוף הפעולה בין הצדדים נחוץ למימוש תוכניות. גם בעירייה ציינו זאת ואמרו: "לא יכול להיות שהוועדה תתעלם לחלוטין מהכלכלה העירונית, ומכושר הנשיאה של העיר את יחידות הדיור, ותסתכל רק על מה שמשרת אותה מבחינת ההספק שלה. בוועדה המחוזית יש אנשים טובים והיחסים האישיים איתם מצוינים, אבל בסופו של דבר החלטות כאלה לא יכולות להתקבל בלי לקחת בחשבון שיקולים עירוניים".
מהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית שקידמה התוכנית לצד העירייה נמסר כי: "הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, שהינה יוזמת התכנית לצד העיריה, והגורם המתקצב אותה באופן בלעדי, שותפה לעמדת העיריה בהיבט המקצועי. בהתאם לכך, התנגדה הרשות להחלטות הוועדה המחוזית, ואלה התקבלו בניגוד לעמדתה. עם זאת, הודעת העיריה בדבר סגירת התכנית נעשתה באופן חד צדדי וללא תיאום עם הרשות הממשלתית. הרשות הממשלתית תיבחן כיצד ואיך נכון לקדם את התכנית בנסיבות שנוצרו, ובהינתן שאין חולק כי התחדשות עירונית של האזור המדובר הינה צורך דחוף ומהותי".
מהוועדה המחוזית לא נמסרה התייחסות.

"תוכנית שאינה מחזיקה מים מבחינה כלכלית לא תצא לפועל"

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין נחמה בוגין ביקשה אף היא להתייחס להחלטה ואמרה כי: "צר לי על ההתנהלות הכוחנית של הרשות המקומית במקרה הזה. הועדה המחוזית בחנה את התוכנית בעזרת השמאי שלה ולפי תקן 21, הגיעה למסקנה שהתוכנית המוצעת לא כלכלית ומציעה שינויים שיהפכו אותה לכלכלית ויאפשרו להוציא אותה לפועל. מנגד הועדה המקומית לא מקבלת את המלצת הועדה המחוזית ומחליטה לגנוז את התוכנית. למעשה, בכך היא פוגעת לא רק בתושבי העיר אלא בשוק הדיור כולו שמשווע לדירות. תוכנית שאינה מחזיקה מים מבחינה כלכלית לא תצא לפועל. השינוי שהציעה הועדה המחוזית מתחייב כדי לממש תוכנית חשובה שהשוק זקוק לה, אבל הרשות המקומית במקום לנהל דיון מקצועי ראוי שרואה את טובת הציבור בוחרת לפעול בכוחנות מול הועדה המחוזית. זוהי התנהלות לא אתית, לא מקצועית ובסוף פוגעת בעיקר בתושבים".