בעוד ששלל התוכניות הכלכליות שיזם לאחרונה משרד האוצר תקועות ולא יאושרו כנראה בשבועות הקרובים, כך שלא יוכלו לצאת אל הפועל, ועדת הכספים דנה היום (ב') בסעיפי התוכנית הכלכלית של שר האוצר אביגדור ליברמן על אף פגרת החגים שהתחילה אתמול. יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), קרא למשרד האוצר לבחון בהקדם הגדלה נוספת של מענק העבודה - "מס הכנסה שלילי" - לזכאים.
התוכנית הכלכלית כוללת מספר מרכיבים, ביניהם הגדלת ההכנסה הפנויה למשפחות עובדות והוספת נקודות זיכוי מס עבור ילדים בני 6 עד 12, סיוע לעובדים בשכר נמוך בהגדלת מענקי העבודה, הפחתת מיסים ומכס, סעיף שנכנס לתוקף בימים אלה, וסבסוד צהרונים באשכול 4 ו-5, סעיף שלא אושר עד כה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הדיון על העלאת מס רכישה בוועדת הכספים
הדיון על העלאת מס רכישה בוועדת הכספים
ועדת הכספים
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה, ח"כ קושניר, אמר בדיון: "אני כבר מבקש ממשרד האוצר לבחון בחיוב את ההגדלה של מענק העבודה, מתוקף הבנה שזה גם כלי שמגדיל את ההכנסה הפנויה לשכבות החלשות ומעודד אותן להישאר ולעבור בשוק התעסוקה. לקראת הדיון הבא אבקש תשובות. בנוסף, אנחנו חייבים לחשוב איך אנחנו הופכים את התשלומים של מענק העבודה לתדירים יותר, כדי לקשר בין השכר לעבודה. כאשר אנשים מקבלים את המענק בשנה עוקבת, הם לא תמיד הם מבינים למה, וזה יכול לפגוע בתמריץ שאנחנו רוצים לייצר".
בינתיים לא אושרה כלל חבילת הצעדים הראשונה של התוכנית הכלכלית בשל דרישות של חברי הוועדה, שביניהן הגדלת זיכוי המס להורים גם לילדים מעבר לגיל 12, ובעיקר בשל יציאת הכנסת לפגרה טרם אישור התוכנית בוועדות הכנסת ובמליאה בשלוש קריאות, מה שלא צפוי לקרות עד סוף חודש אפריל.
גם תוכנית הסיוע לעצמאים שעסקיהם נפגעו במיוחד בשיא ימי התפשטות זן האומיקרון טרם אושרה, ונראה שיארך חודשים עד שהפיצוי ישולם לעצמאים. התוכנית שפורסמה עד כה כוללת סיוע לעסקים שהיקף עסקיהם עד 60 מיליון שקל בשנה, שמחזוריהם ירדו לפחות ב-35% בחודשים ינואר-פברואר 2022 בהשוואה לחודשים אלה ב-2019, לפני משבר הקורונה. הסיוע המרבי לבעל עסק יהיה בסכום של 600 אלף שקל.
לעומת זאת, לאחרונה אושרה בכנסת והוכנה בביטוח הלאומי התוכנית לפיצוי לראשונה לעצמאים שנאלצו לשהות בבידוד. הם יפוצו רטרואקטיבית ב-570 שקל ליום החל מ-1 ביולי 2021. זאת, לתקופה של 3 ימים, או ל-4 ימים מ-21 בדצמבר 2021 עד 14 בפברואר 2022. את התביעות ניתן יהיה להגיש לביטוח הלאומי החל מ-1 באפריל הקרוב, רק בצירוף מסמכים המעידים על הצורך של העצמאי לשהות בבידוד לפי חוק הקורונה.
בתוך כך, שר האוצר ליברמן ושר החקלאות, עודד פורר, יקיימו מחר מסיבת עיתונאים בה הם צפויים להציג צעדים נוספים בתוכנית להקלה על יוקר המחיה, אולם גם צעדים אלו יצטרכו לחכות בשל פגרת הכנסת.