השקל מתחזק מול הדולר אחרי המראתו של ראש המוסד דדי ברנע היום (שישי) לקטאר על רקע האופטימיות בישראל לפיה אפשר להגיע "תוך שבועיים-שלושה" לעסקת חטופים - כשבמקביל משלחת של חמאס נפגשה בביירות עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ועדכנה אותו על "הסכמתה להפסקת אש".
1 צפייה בגלריה
שקל דולר
שקל דולר
שקל דולר
(צילום: shutterstock)
כאמור, התחזקות השקל נמשכת היום אחר הצהרים בעיקר על רקע הידיעות המתרבות שיש אופטימיות זהירה ביחס לאפשרות של עסקת חטופים שתביא לרגיעה גם בגבול לבנון.
השער היציג של הדולר נקבע בצהרים על 3.721 שקל בירידה של כ-0.5% ושערו היציג של האירו נקבע על ידי בנק ישראל על 4.0286 בירידה של כ-0.3%.
בשעות אחר הצהרים ולאחר קביעת השערים היציגים המשיך השקל להתחזק במידה רבה בשיעור של קרוב לאחוז. הדולר נסחר לפני כניסת השבת במסחר הרציף סביב שער של 3.696 שקלים והאירו ירד לשער של 4 שקלים. זאת לאחר ששערי המטבעות הזרים התחזקו במהלך הימים האחרונים מול השקל כמעט מדי יום בשל התחממות הזירה הצפונית והחשש מהתרחבות הלחימה בגבול הצפון ותקיפות צה"ל בתוך לבנון.
הדולר נחלש היום גם בעולם בעקבות דוח תעסוקה חדש שפורסם בארה"ב לפיו האבטלה עלתה ל-4.1%. גם תוצאות הבחירות בבריטניה מחזקות את כלכלתה מול מדינות אחרות.
פרט לסיבות הביטחוניות הגורמות לטלטלה מתמשכת בשערי המטבעות השונים מול השקל יש עוד שלוש סיבות עיקריות להתחזקות השקל:
- בראשית החודש היצואנים, התעשיינים וחברות ההייטק ממירים מטבע זר שקיבלו בשקלים כדי לשלם משכורות וחשבונות בארץ.
- ביום שני צפויה החלטת בנק ישראל על הריבית ועל פי רוב ההערכות ההחלטה תהיה שלא להפחית את הריבית במשק, מה שהיה מחליש את השקל.
- יום שישי אחר הצהרים הוא כר פעולה נוח מאוד לסוחרי מט"ח ספקולנטים בשל הפעילות המעטה יחסית בשוק מטבע החוץ ולכן אפשרות קלה יחסית לשנות את השערים, בעת שבנק ישראל ממשיך לא להתערב במסחר במטבע חוץ.
ביום שני כאמור תודיע הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, על מדיניות הריבית לששת השבועות הבאים וההערכות הן שהריבית תישאר על 4.5% (6.0% ריבית פריים). הסיבות המובילות הן המצב הגירעוני של קופת המדינה, ההמתנה להחלטות הממשלה על תקציב שנת 2025 שצפויות להתקבל לקראת סוף החודש, התמשכות המלחמה בזירות הדרום והצפון ואי הפחתת הריבית לפי שעה בארה"ב ובמדינות רבות נוספות בעולם, לאחר שישראל הייתה הראשונה בעולם המערבי שהפחיתה ב-1 בינואר השנה את הריבית ברבע אחוז אחרי העליות בה במשך כשנה וחצי.
מנכ"ל חברת אנרג'י פייננס, יוסי פרנק, אמר אחר הצהרים (ו') ל-ynet כי "סיבוב נוסף של הרצת הדולר על ידי הספקולנטים התנהל כבר שלשום, כמו כל סיבוב השנה, עם הידיעות על עסקת חטופים.
"אפשר כמובן לטעון שהיחלשות הדולר בעולם, בעיקר עקב תוצאות הבחירות בצרפת, היא הגורם, אולם ברור לכל מי שמסתכל על מהלך המסחר, שזו רוח גבית בלבד שמסייעת לעוצמת השינוי במגמה. ככל שמתרבות הידיעות, האחרונה ברויטרס, בעקבות מפגש חמאס וחיזבאללה, על הפוגה בלחימה, כך מתגברת התחזקות השקל שנגרמת בעיקר עקב סגירת פוזיציות של הספקולנטים.
"מעניין יהיה לראות בשבוע הבא האם ובאיזו עוצמה ישפיע שינוי המגמה - נכון לשעה זו מתחזק השקל כבר ב-2% ביחס לשערו מאמצע השבוע - על תשואות אגרות החוב של מדינת ישראל שהרקיעו שחקים.
"כמו כן מצפה השוק למוצא פיו של הנגיד ביום שני. המשך התחזקות השקל, נותן לבנק ישראל מרחב תמרון בהחלטת הריבית. הסבירות שיפחית בהחלטה הקרובה לא גבוהה, אם כי התגברה משמעותית בעקבות התיסוף, אולם הפעילים ישמעו בשקיקה כל מילה שתלווה את החלטת בנק ישראל לגבי המשך השנה".