תוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה ביותר ביישוב אזור הסמוך לתל אביב יוצאת דרך: הוועדה המחוזית תל אביב אישרה אתמול (ב') להפקדה תוכנית של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית והמועצה המקומית להקמת 2,124 יחידות דיור חדשות, לצד שטחי מסחר בהיקף של כ-3,000 מ"ר.
התוכנית, שנערכה על ידי משרד אדריכלים גוטמן, משתרעת על פני שטח של כ-150 דונם בדרום-מזרח אזור ובתחומה מצויות כיום 672 יחידות דיור במבנים בני 4-9 קומות, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. היא כוללת מגדלים בני עד 16 קומות ובניינים בני עד 6 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-320 יוקצו לטובת דירות קטנות ועוד 100 יחידות יוקצו לטובת דיור להשכרה.
1 צפייה בגלריה
תוכנית התחדשות עירונית באזור
תוכנית התחדשות עירונית באזור
תוכנית התחדשות עירונית באזור
(הדמיה: משרד האדריכלים "גוטמן אסיף")
התוכנית מגדירה את דרך בן גוריון כרחוב עירוני עם חזית מסחרית לאורכו, וכוללת 3,000 מ"ר שטחי מסחר. כמו כן, הוחלט על הקמת גשר הולכי רגל ורוכבי אופניים בין השטחים הפתוחים בתוכנית לבין פארק אריאל שרון ותחנת המטרו העתידית שבתחומו, במטרה להבטיח נגישות תחבורתית לתושבי השכונה והמועצה כולה אל תחנת המטרו ולגוש דן.
בוועדה המחוזית מציינים כי התוכנית מציעה "התחדשות עירונית מידתית, התואמת את אופייה של המועצה המקומית, שומרת על האופי העירוני הקיים, תוך שיפור דרך בן גוריון כרחוב פעיל עירוני, התואם לתוספת האוכלוסייה הצפויה במקום, תוך חיזוק חיבורים נופיים בתוך הישוב ואף לכיוון פארק אריאל שרון".
תושבי המועצה המקומית חוששים שהתשתיות ביישוב לא יספיקו לכמות המתוכננת של הדירות החדשות ומזהירים מפני פקקי ענק. יעל מידן ברק, שמאית מקרקעין וחברת מועצה לשעבר, אומרת כי "מחד, אני מאוד שמחה עבור בעלי הדירות הישנות, שיזכו למגורים ראויים במקום המבנים הישנים. מצד שני, היא תוהה "האם מועצה קטנה, שמתמודדת עם אתגרים של תחזוקת יישוב קטן, תדע לאזן בצורה מקצועית את האינטרסים המלווים תוכניות בנייה גדולות ומורכבות. תוכנית המתאר היא תוכנית כוללנית, וכדי לקבל היתר יש להוציא תוכנית מפורטת שתהיה טובה לכלל הציבור מבחינת עומסי תנועה, תשתיות וצרכי ציבור".
אריאל ויסוול, סגן ראש המועצה, אמר ל-ynet: "אני מבין את התושבים שחוששים מהצעד הזה, וכמובן מבין את התושבים שמתגוררים בבתים רעועים. המועצה ערוכה בנושא התשתיות והכבישים, אנחנו לקראת אישורים לסלילת שתי כניסות חדשות ליישובים ואנשי המקצוע נערכים לתכנון התוכנית המפורטת.
"יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, ערן ניצן, ציין כי "תוכנית ההתחדשות הענקית תאפשר את חידושן של מאות יחידות דיור והקמתן של כ-2,100 יחידות דיור במתחם שצפוי להיות מקושר לשתי תחנות מטרו ולפארק אריאל שרון. שיתוף הפעולה בין הוועדה המקומית, הרשות להתחדשות עירונית והוועדה המחוזית אפשרה להציג תוכנית שצפויה להתממש בקלות ולשנות את המציאות במקום".
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכל ארז בן אליעזר, הוסיף כי "מדובר בתוכנית התחדשות עירונית מאוד משמעותית, שבאה לחדש את המבנים הוותיקים ולשפר באופן משמעותי את היקף והיצע השטחים הציבוריים באזור סמוך לפארק מטרופוליני ותחנות מטרו עתידיות".
מנהל אגף תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, גורי נדלר, מסר: "התוכנית שאושרה להפקדה היא הגדולה והמשמעותית ביותר מבין המתחמים ביישוב, וקודמה בתיאום ובהסכמה עם כל הגורמים, כולל היזמים שנבחרו על ידי התושבים".